۰ نفر

تشکیل سازمان بازرگانی با ادغام سازمان حمایت در بازرگانی دولتی

۲۳ بهمن ۱۴۰۱، ۱۶:۰۹
کد خبر: 700928
تشکیل سازمان بازرگانی با ادغام سازمان حمایت در بازرگانی دولتی

بر اساس لایحه دولت، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان با شرکت بازرگانی دولتی ایران ادغام خواهد شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، سازمان بازرگانی و تنظیم بازار، با ادغام سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با شرکت بازرگانی دولتی ایران ایجاد می‌شود که لایحه ایجاد آن به پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی کشور، 29 دی در جلسه هیئت وزیران با قید دوفوریت به تصویب رسید و حالا برای انجام تشریفات قانونی به مجلس رفته است.

مهدی مشفق؛ مشاور رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور و رئیس حوزه ریاست این سازمان، با اعلام جزئیات تازه‌ای از ایجاد سازمان بازرگانی و تنظیم بازار، گفت: تمامی امکانات، تعهدات، وظایف و ماموریت‌ها، ساختار و نیروی انسانی، اموال منقول و غیرمنقول با همه وظایف به سازمان بازرگانی و تنظیم بازار منتقل خواهد شد.

وی با بیان اینکه دولت باید از ساختارهای گسترده و عملیات موازی فاصله بگیرد تا هدف چابک‌سازی محقق شود، گفت: وزارت صمت و جهاد کشاورزی در حوزه بازرسی بازار مسئولیت‌هایی داشتند که این مسئولیت‌ها از عهده این دو وزارتخانه خارج و به مسئولیت‌های این سازمان اضافه شد.

ماده یک در قانون «تمرکز وظایف و اختیارات مربوط به بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی»، تمامی اختیارات، وظایف و امور مربوط به سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، نظارت و انجام اقدامات لازم در موارد تجارت اعم از صادرات، واردات و تنظیم بازار داخلی محصولات و کالاهای اساسی زراعی، باغی و گیاهان دارویی شامل گندم، برنج، جو، ذرت، پنبه وش، روغن و دانه‌های روغنی، چای، سیب‌زمینی، پیاز، حبوبات، سیب، پرتقال، خرما، کشمش، قند، شکر و کنجاله و همچنین محصولات دامی، طیور و آبزیان شامل شیر و فرآورده‌های لبنی، گوشت سفید، گوشت قرمز، تخم‌مرغ و نیز پیله ابریشم را که بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت بود، بهمن‌ماه سال 1391 به وزارت جهاد کشاورزی واگذار کرده است و حالا با تصویب این لایحه، تمامی وظایف و اختیارات عنوان شده در این ماده، از وزارت جهاد کشاورزی به سازمان بازرگانی و تنظیم بازار منتقل می‌شود.

مشفق با تاکید بر رویکرد استقرار حکمرانی بر مبنای داده، گفت: این سازمان با همکاری دو وزارتخانه‌ای که وظایف آنها را مترکز کرده، موظف است که تا پایان فروردین‌ماه 1402، در صورت تصویب لایحه، داشبورد مدیریتی را برای رصد و پایش بازار کالا و خدمات ایجاد کند. البته اولویت با کالاهای اساسی و نهاده‌های اولیه است.