۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

عدم پذیرش سیب ایرانی از سوی هند و سرگردانی ۷۰۰ کانتینر در بندرعباس! / آیا پرونده هندوانه های صادراتی به ترکیه تکرار می شود؟

۲۳ بهمن ۱۴۰۱، ۱۱:۴۴
کد خبر: 700866
عدم پذیرش سیب ایرانی از سوی هند و سرگردانی ۷۰۰ کانتینر در بندرعباس! / آیا پرونده هندوانه های صادراتی به ترکیه تکرار می شود؟

بر اساس نامه نگاری های صورت گرفته از سوی اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی استان آذربایجان غربی به عنوان قطب تولید سیب های صادراتی کشور، ۷۰۰ کانتینر سیب صادراتی که برای ارسال به کشورهای هدف در بنادر قرار دارند، معطل مانده اند، هر چند که برخی مقامات دولتی به اقتصاد آنلاین می گویند که چند هفته ای است که هند به دلیل سرریز بازار خود از سیب صادراتی ایران، از پذیرش سیب صادراتی سر باز می زند و دستگاه متولی محصولات کشاورزی اطلاع رسانی جدی در این خصوص به تجار صورت نداده است؛ در حالیکه صادرکنندگان، نبود سیستم های حمل و نقل دریایی را هم بی تاثیر نمی دانند و بر این باورند که دولت هنوز نتوانسته زیرساختهای لازم برای پشتیبانی از خرید کانتینرهای یخچال دار را فراهم نماید.

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین، موضوع حمل بار صادراتی به خصوص در حوزه محصولات کشاورزی و فسادپذیر سالهای سال است که به عنوان یکی از پاشنه آشیل های صادرات میوه و محصولات تره بار ایران به شمار می رود؛ موضوعی که اگرچه ضعف در فراهم کردن تدابیر لازم برای سیاستگذاری در تولید محصولات صادراتی کشاورزی را از سوی وزارت جهاد کشاورزی گوشزد می کند، اما به هر حال باید حمایت های کلان دستگاههای متولی تجارت خارجی و به طور کلی دولت را هم پشت سر خود داشته باشد تا علاوه بر توسعه ناوگان دریایی و خرید کشتی ها، در حوزه خرید کانتینرهای یخچال دار هم که یکی از معضلات چندین و چندساله ایران در حوزه صادرات است، صورت گیرد.

حالا بر اساس نامه ای که اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی استان آذربایجان غربی به عنوان قطب تولید محصولات صادراتی همچون سیب به معاون استاندار زده است، ۷۰۰ کامیون حاوی سیب صادراتی ایران در بنادر دپو شده و به سمت کشورهای هدف حمل نمی شوند.

در نامه ای که از سوی جعفر نیکزاد، رئیس این اتحادیه به معاون هماهنگی اقتصادی استاندار آذربایجان غربی ارسال شده، به صراحت به این موضوع اشاره شده است که مشکلات فروش و صادرات سیب درختی از جمله دغدغه های تمامی کشاورزان و صادرکنندگان بخش خصوصی است که قریب به یکماه است درگیر ۷۰۰ کانتینر حامل محصولات کشاورزی سیب درختی در بندرعباس هستند که به دلیل نبود حمل و نقل دریایی و کشتیرانی به کشورهای هدف صادر نشده و اکنون بیم فساد آنها وجود دارد.

نیکزاد می گوید که این موضوع نه تنها باعث ضرر و زیان هنگفت به بخش خصوصی و صادرکنندگان شده و تعهد صادرکنندگان در بازارهای هدف را تحت تاثیر قرار داده است، بلکه آنها را در ایفای تعهدات ارزی هم دچار مشکل کرده است.

البته پیشتر هم جواد کرمی، معاونی که خطاب نامه رئیس اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی آذربایجان غربی بود هم اعلام کرده بود که مشکلاتی در حوزه صادرات سیب استان به روسیه و قزاقستان هم وجود دارد که قرار بر این شده که کشتی های بخش خصوصی بار صادرکنندگان را حمل کنند؛ هر چند که بازار هدف صادراتی سیب این استان، عراق، افغانستان، ترکمنستان، پاکستان، روسیه، هند، کویت و عمان اعلام شده است.

بر اساس اطلاعاتی که خبرنگار اقتصاد آنلاین کسب کرده، صادرات سیب درختی ایران هم اکنون به هند نیز صورت می گیرد و بندر ناواشیوا، موندرا و کاندلا در هند پذیرای سیب صادراتی ایران هستند.

در واقع، ظرف ماههای گذشته، هندی ها تمایل بسیار بالایی برای خرید سیب درختی ایران از خود نشان داده و همین امر این کشور را به یکی از بازارهای هدف سیب صادراتی ایران تبدیل کرده است؛ این در حالی است که بخش عمده ای از سیب مورد نیاز کشور هند از سوی چین تامین می شود، اما طعم و کیفیت سیب ایرانی به مراتب بالاتر از چینی است.

آنگونه که خبرنگار اقتصاد آنلاین از مقامات دولتی کسب اطلاع کرده، بخشی از معطلی بار صادرکنندگان سیب درختی به هند به این دلیل است که کشور هند با سختگیری هایی ظرف هفته های گذشته، از پذیرش سیب صادراتی ایران به دلیل مازادی که بازار این کشور با آن مواجه شده، خودداری نموده است.

این مقام مسئول دولتی می گوید: البته رایزنی هایی در این رابطه با هند صورت گرفته تا بتوان ارسال بار صادراتی سیب ایرانی را از سر گرفت، اما با توجه به اینکه اجازه پذیرش سیب صادراتی ایران از سوی هند داده نشده، شرکتهای کشتیرانی را در دریافت و حمل بار با مشکل مواجه کرده است.

در واقع، این مشکل دیرینه صادرات محصولات کشاورزی ایران است که به دلیل عدم برنامه ریزی جدی وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی این امر، همواره صادرکنندگان را در معرض ضرر و زیان قرار داده است؛ همانطور که کمتر کسی ماجرای کامیون های حامل هندوانه ایرانی را از یاد برده است که به دلیل عدم پذیرش کشور ترکیه، ۶۵۰۰ تن هندوانه صادراتی ایران به این کشور خراب شد و در واقع مشتری نداشت.

در این میان پیگیری های خبرنگار اقتصاد آنلاین از مدیران گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران که بر اساس اطلاعات کسب شده، بخشی از بار کالاهای صادراتی ایران (نه صرفا سیب درختی) به هند را به عهده داشته و با فعال سازی کریدور شمال- جنوب ظرف ماههای اخیر نقش آفرینی جدی در این عرصه داشته اند، نشان می دهد که اگرچه این ناوگان ملی، بخشی از بار صادراتی به هند را حمل می کند، اما سایر شرکتهای کشتیرانی هم ممکن است به تناسب و درخواست صادرکنندگان در این مسیر فعال باشند.

گفتگوی خبرنگار اقتصاد آنلاین با مقامات کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نشان می دهد که در حال حاضر، خط منظم کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از مسیر بندرعباس و همچنین بندر چابهار به هند فعال است و می‌تواند حمل بار صادراتی تمامی صادرکنندگان را به عهده گیرد.

در واقع، این ناوگان هر ده روز یکبار کشتی های خود را به صورت منظم روانه هند کرده و بار صادراتی را در این مسیر جابجا می کند. یک مقام مسئول در گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به خبرنگار اقتصاد آنلاین می‌گوید: دو شرکت معظم این ناوگان، دو کشتی با ظرفیت ۲۵۰۰ تی ای یو و ۲۲۰۰ تی ای یو را هر ده روز یکبار در مسیر هند در تردد دارد که این کشتی ها در مسیر بندرعباس به بنادر هند و بالعکس در تردد هستند.

او می گوید: همچنین از مسیر هند به بندر چابهار نیز هر ۱۵ روز یکبار یک فروند کشتی از این ناوگان در حال تردد است که اگر استقبال صادرکنندگان افزایش یابد، امکان افزایش کشتی های اختصاص یافته در این خط وجود دارد.

این مقام مسئول می گوید: مشتریان و صاحبان کالا می توانند برای ارسال کالای خود در این مسیر با شرکتهای گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به شماره تلفن های ۸۸۸۲۲۰۱۵- ۲۳۸۴۳۱۹۶- ۲۳۸۴۴۷۳۱- ۲۳۸۴۳۱۷۳ و ۲۳۸۴۳۱۷۴ (با پیش شماره ۰۲۱) تماس حاصل کرده و نسبت به انجام هماهنگی های لازم برای حمل بار صادراتی خود اقدام نمایند.