۰ نفر

پرکاربردترین انواع میلگرد در ایران + گزارش

۲۱ آذر ۱۴۰۱، ۲۲:۴۷
کد خبر: 687984
پرکاربردترین انواع میلگرد در ایران + گزارش

در دنیای امروزه، اکثر سازه ها ترکیباتی از فلز، پلاستیک و مواد سلولزی مانند چوب و فرآورده‌های مشابه هستند که برای ساخت و ساز از آن‌ها استفاده‌های گوناگونی می‌شود. اگر از نگاه یک سازنده به این قضایا توجه کنید، در می‌یابید که مواد اولیه مهم‌ترین رکن در حفظ سازه هستند که باید به آن توجه کافی را داشت.

یکی از مقاطع پر‌کاربرد در این سازه‌ها، میلگرد است که آن را برای قسمت‌های مختلفی و به اشکال متفاوتی می‌توان به کار برد. به عنوان مثال در ساخت ساختمان‌ها، در فونداسیون و پایه‌های سازه از این محصول جهت افزایش استحکام نهایی سازه در برابر انواع تنش‌های زمین مانند زلزله و طوفان‌ها به همراه ترکیب بتن، استفاده می‌شود. میلگرد مصارف گوناگونی دارد که در این پست قصد داریم تا با هم به بررسی انواع کاربرد میلگرد در صنعت و ساختمان سازی بپردازیم، پس با ما همراه باشید.

میلگرد چیست و چه انواعی دارد؟

میلگرد یا همان آرماتور یکی از پرمصرف‌ترین محصولات فولادی است که در ابعاد مختلف تولید می‌شود که معمولا به دو دسته ساده و آجدار تقسیم‌بندی می‌شود. به راحتی از روی شکل ظاهریشان قابل تشخیص هستند؛ در ایران کارخانه‌های زیاد و معتبری وجود دارند که در حوزه تولید انواع میلگرد فعالیت می‌کنند.

فاکتور های مهم در انتخاب میلگرد مناسب

میلگرد مهم‌ترین مقطع فولادی است که امروزه هیچ پروژه ساختمانی‌ای را نمی‌توان بدون وجود آن متصور شد، میلگرد به سبب مصرف زیاد، تاثیر بسزایی در قیمت نهایی پروژه‌ها دارد. در نتیجه همواره یکی از دغدغه‌های فعالان حوزه صنعت، انتخاب میلگرد مناسب پروژه‌ها است، اما پیش از اینکه بخواهیم به فاکتورهای مهم در انتخاب میلگرد اشاره کنیم، شاید بد نباشد که تعریفی را درخصوص میلگرد ارائه دهیم.

روش های تولید انواع میلگرد

در کشورهای مختلف تولید میلگرد براساس استاندارد و شرایط آن کشور تعیین می‌شوند.

روش ترمکس: در اروپا میلگرد‌ها به روش ترمکس تولید می‌شوند.

میلگرد آلیاژی: در کشورهایی نظیر ژاپن که زلزله‌خیز هستند، میلگرد‌ها آلیاژی هستند. یعنی از ترکیب عناصر برای ساخت فولاد استفاده می‌شود تا استحکام و تحمل باریشان افزایش یابد.

روش گالوانیزه: این نوع میلگرد از لحاظ مقاومت از کربنی مقاوم‌تر و از اپوکسی ضعیف‌تر است.

روش کربنی: نوار سیاه یا میلگرد سیاه که استحکام کششی بسیار زیادی دارد اما برای مناطق مرطوب توصیه نمی‌شود چرا که خاصیت ضد زنگ کمی دارد.

روش اپوکسی: همان میلگرد سیاه با روکش اپوکسی است که مقاومت بیشتری در برابر زنگ‌زدگی دارد.

روش فایبرگلاس: این نوع میلگرد مقاومت و قیمت بالایی دارد.

بجز انواع ذکر شده در موارد بالا، دو نوع میلگرد ترانس و تقویتی نیز وجود دارند؛  که میلگرد تقویتی از شمش فولاد نورد گرم تولید می‌شود. این میلگرد مقاومت کششی بسیار زیادی دارد.

میلگرد ترانس هم به‌عنوان میلگرد برای افزایش استحکام بتن در ساختمان و هم به‌عنوان میلگرد با کارکرد تزئینی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همچنین از نظر کاربردی، میلگردهای ساخته شده از جنس فولاد گرمکار برای مصارف صنعتی و فعالیت در دماهای بالاتر از ۳۱۶ درجه سانتی‌گراد استفاده می‌شوند.

میلگرد‌های فولاد آلیاژی مانند فولاد CK45 و فولاد MO40 نیز به سبب استقامت و تحمل فشار‌های وارده و مقاومت در برابر اصطکاک، برای تولید ماشین‌آلات صنعتی و همچنین قطعات موتوری خودرو‌های سواری رایج هستند.

میلگرد‌های ساخته شده از فولاد SPK نیز به سبب مقاومت بالای در برابر خوردگی و اصطکاک، در ساخت قالب‌های مختلف از جمله قالب‌های فورمینگ پلاستیک و مواد مذاب کاربرد دارند.

انواع میلگرد:

به لحاظ ظاهری، میلگردها را می‌توان به دو دسته‌ کلی ساده و آجدار تقسیم‌بندی کرد.

میلگرد آجدار چیست؟

میلگرد آجدار، میلگردی است که از شمش نورد گرم تولید می‌شود که برجستگی‌هایی را بر طول بدنه آن هنگام تولید ایجاد می‌کنند. این نوع میلگرد در بازه متفاوتی از قطر و ضخامت در بازار عرضه می‌کنند که انواع مختلفی دارد. معمولا میلگرد آجدار را با سه گرید A2، A3 و A4 شناسایی می‌کنند.

گرید A2

این نوع میلگرد کربن کمی دارد که موجب شده خاصیت شکل‌پذیری خوبی داشته باشد و در دسته میلگردهای نیمه سخت به شمار می‌رود. عمدتا در ساخت خاموت‌ها از آن استفاده می‌شود.

گرید A3

از نظر ظاهری آج‌های این نوع میلگرد هفت و هشتی است و در دسته میلگردهای نیمه سخت قرار می‌گیرد که نسبت به نوع A2 مقاومت بیشتری دارد.

گرید A4

شکل آج‌های این نوع میلگرد مرکب بوده و در دسته میلگردهای سخت است که نسبت به دو نوع دیگر استحکام بیشتر و وزن کمتر دارد. از لحاظ قیمت نیز میلگرد A4 از دو نمونه دیگر گران‌تر است.

میلگرد ساده چیست؟

میلگرد ساده را با گرید A1 می‌شناسیم، این نوع میلگرد بدون آج و دارای سطحی صاف است که هم به عنوان تقویت‌کننده در بتن و هم در نماسازی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد، برخی از سایزهای این میلگرد در بازار با نام مفتول خرید و فروش می‌شود.

به طور کلی بسته به نوع پروژه می‌توان از میلگرد مناسب استفاده کرد، البته فاکتورهای عمومی برای تشخیص میلگرد با کیفیت وجود دارد که حتی از روی ظاهر نیز قابل تشخیص است. میلگرد مرغوب باید رنگ آن مشکی و بدون هیچگونه خمیدگی و انحنا باشد.

تولیدکنندگان مطرح میلگرد در بازار ایران

یکی از اولین تولیدکنندگان میلگرد در کشور، شرکت ذوب آهن اصفهان است که میلگردهای ساده را در سایزهای ۴،۵ الی ۷ و میلگردهای آجدار را نیز در ۴،۵،۶ و ۸ تولید و عرضه می‌کند.

از برترین‌های تولید میلگرد در کشور بدون در نظر گرفتن ترتیب خاصی، می‌توان به موارد موجود در فهرست زیر اشاره کرد:

  • مجتمع فولاد خراسان
  • کارخانه ظفر بناب
  • فولاد میانه
  • مجتمع فولاد بافق یزد
  • صنایع فولاد کاوه تیکمه داش
  • فولاد سیرجان
  • صنایع فولاد کرمان بردسیر
  • مجتمع فولاد آناهیتا گیلان
  • مجتمع فولاد روهینا جنوب
  • کارخانه سرمد ابرکوه یزد
  • کارخانه فولاد کویر کاشان
  • کارخانه فولاد آلیاژی ایران
  • فولاد خرمدشت تاکستان
  • کارخانه نورد کوثر اهواز

قیمت میلگرد در زمستان ۱۴۰۱

هر ساله به سبب افت میزان ساخت و ساز ساختمان‌ها در فصول سرد سال، قیمت میلگرد روندی عفولی پیدا می‌کند، اما با نزدیک شدن به بهار و شروع فصول گرم مجددا افزایش می‌یابد. برخی از عوامل داخلی از جمله نرخ ساخت و ساز، میزان تقاضای بازار داخلی، افزایش و یا کاهش منابع سنگ آهن و قیمت آن، افزایش و یا کاهش تورم داخلی و همچنین عوامل خارجی همچون قیمت ارز مانند دلار و یورو، طلا، افزایش و یا کاهش تقاضای بازار‌های بین‌المللی و همچنین عوامل سیاسی منطقه‌ای مانند جنگ‌ها و امضای قرار داد‌های تجاری همگی و همگی بر قیمت روز میلگرد در زمستان امسال تاثیر خواهند گذاشت.

یشنهاد می‌شود تا قبل از اقدام به خرید میلگرد، از کارشناسان حوزه آهن‌آلات مشاوره بگیرید تا در خرید‌های خود دچار ضرر و زیان نشوید. شما عزیزان می‌توانید با مراجعه به وب سایت رسمی شرکت راستین ساختار ایفا نیرو یا همان آرسینکو ، از شماره‌های تماس با کارشناس آنلاین استفاده کنید و اطلاعات لازم پیش از خرید خود را بدست آورید.

خرید میلگرد

جهت خرید انواع مقاطع فولادی نظیر ناودانی، نبشی، میلگرد و انواع تیر‌آهن، با ما در تماس باشید.

شماره تماس: ۰۲۱۶۶۶۷۴۴۲۰

آدرس: دفتر مرکزی - تهران، بازار آهن شادآباد، نبش بلوک یک، مجتمع تجاری 110 طبقه اول، پلاک 57

وب سایت: https://rsin.co.ir

این مطلب رپورتاژ آگهی است و توسط تیم تحریریه اقتصادآنلاین تهیه نشده است.