۰ نفر

مشکلات تولیدکنندگان تمامی ندارد؛

کرونا و مشکلاتش حل هم بشوند دردسرهای پیش از همه گیری همچنان پا برجاست

۶ آذر ۱۴۰۱، ۱۳:۴۳
کد خبر: 684170
کرونا و مشکلاتش حل هم بشوند دردسرهای پیش از همه گیری همچنان پا برجاست

برای حدود ۲ سال است که عمده تمرکز تولیدکنندگان بر روی رفع مشکلات زنجیره تامین و همچنین ترمیم زخم های به جا مانده از همه گیری معطوف شده است. هرچند به نظر می رسد زنجیره تامین و احیای آن اکنون مسئله اصلی بسیاری از تولیدکنندگان است اما باید این موضوع را در نظر داشت که چالش های پیش از همه گیری همچنان به قوت خود باقی هستند.

اقتصادآنلاین پرهام کریمی؛ بیش از دو سال و نیم است که شیوع کرونا، اقتصاد ایالات متحده به ویژه بخش خودرو را دگرگون کرده است. مشکلات زنجیره تامین، واردات خودرو و کامیون را مختل کرد و تاخیر در تحویل قطعات حیاتی کارخانه‌های آمریکای شمالی را مجبور به کاهش تولید کرد. مسائل مربوط به زنجیره تامین در حال بهبود است، اما یک مسئله دیگر این صنعت را برای برگشت به سطوح قبل از همه گیری تهدید می کند. استخدام کارگر برای کار در کارخانه ها.

این بیماری همه گیر روی صنعت خودرو تاثیر زیادی گذاشت. یک نظرسنجی واحد اطلاعات اکونومیست از مدیران زنجیره تامین در آگوست ۲۰۲۱ نشان داد که تولید و فروش خودرو بیشترین تاثیر را در صنعت در شش ماه اول قرنطینه داشته است. برای بیش از دو سال، دسترسی به خودروهای جدید به ویژه از آسیا  به سرعت کاهش یافت. حتی بدتر از آن، قطعات مورد نیاز کارخانه های ایالات متحده برای ساخت وسایل نقلیه در دسترس نبود. این طوفان همه گیری یکی از مهمترین صنایع آمریکا را متوقف کرد.

در اوایل سال ۲۰۲۲، برخی از مسائل زنجیره تامین که بر آمریکای شمالی تأثیر می گذاشتند به سرعت در حال بهبود بودند. سرعت حمل و نقل و واردات قطعه از آسیا، گلوگاه اصلی تولیدکنندگان آمریکایی، افزایش یافت. این امر منجر به رشد بزرگی در تولید به ویژه صنعت خودرو در شش ماه گذشته شد. طبق گزارش فدرال رزرو، تولید وسایل نقلیه موتوری و قطعات خودرو ۶.۶ درصد افزایش یافت، در حالی که سایر بخش‌ها تنها سه دهم درصد افزایش یافتند.

مشکلات کارگری

کارخانه های خودروسازی در حال بازگشت به روند سابق خود هستند اما در این بین با یک چالش مهم روبرو هستند و آن هم تعداد کم افراد واجد شرایط برای ساخت خودرو و کامیون در ایالات متحده است. به گفته Deloitte، بیش از ۲.۱ میلیون موقعیت شغلی برای کارخانه های تولیدی در ایالات متحده تکمیل نشده است. تولیدکنندگان می گویند امروزه یافتن افراد واجد شرایط اکنون ۳۶ درصد سخت تر از سال ۲۰۱۸ است و ۷۷ درصد از مدیران انتظار دارند در استخدام و نگه داشتن کارگران با مشکل مواجه شوند. انتظار می رود که این امر بیش از یک تریلیون دلار برای اقتصاد آمریکا هزینه داشته باشد.

این امر به ویژه در مناطق روستایی صادق است و مشکل جدیدی نیست. در سال ۱۹۹۸، وزارت کشاورزی ایالات متحده هشدارهایی در مورد شکاف مهارتی صادر کرد که کارخانه‌های غیرشهری را از کار می‌اندازد زیرا برای کار با ماشین آلات پیچیده به کارمندان آموزش دیده نیاز دارید. تقریباً ۲۵ سال بعد از آن پیش بینی، تولید روستایی با چالش‌های مهمی مواجه است و قادر به استخدام و نگه داشتن کارگران ماهر نیست. از آنجایی که بسیاری از کارخانه های خودروسازی در این نقاط کشور مستقر هستند، این صنعت با بحران دیگری مواجه است.

تولیدات آمریکایی در طول دهه‌ها چالش‌های خود را داشته است، اما مشکلات در دو سال اخیر بدتر شده است. در سال ۲۰۲۱، در نتیجه به اصطلاح «استعفای بزرگ» میلیون‌ها کارگر آمریکایی بدون داشتن پلن بی و یا شغل جایگزین از مشاغل خود کنار رفتند. بسیاری از این موارد ناشی از فرسودگی نیرو ها ناشی از بیماری همه‌گیر بود، اما واقعاً بازتابی کامل از چگونگی تغییر نسل در هزاره‌ها و انتظارات شغلی نسل جدید بود.

تغییر نسل

برای نسل‌های قدیمی‌تر آسان است که کارگران جوان‌تر را تنبل یا صاحب حق توصیف کنند، اما واقعیت بسیار پیچیده‌تر است. افراد زیر ۳۵ سال نماینده اولین نسل در تاریخ آمریکا هستند که انتظار ندارند استاندارد زندگی بالاتری نسبت به والدین خود داشته باشند. این نگرش که با وام های دانشجویی، بدهی کارت اعتباری، و قیمت های سرسام آور مسکن بدون توجه به رکود دستمزدها و تورم بالا همراه است، جای تعجب ندارد.

Millennials و Gen Z می‌خواهند بر اساس شرایط خودشان کار کنند و برای رسیدن به هدفی که غیرممکن به نظر می‌رسد خسته نشوند. اخیراً، کارگران جوان‌تر شروع به درگیر شدن در شیوه‌های «کار به اندازه قانونی» کرده‌اند و از انجام بیش از حداقل مورد نیاز در شرح شغل یا قرارداد خودداری می‌کنند. این امر بر کارفرمایان فشار می آورد تا استانداردهای خود را تعدیل کنند تا اینکه انتظار داشته باشند کارگران به طور موثر کاری بدون دستمزد انجام دهند.

راه حل

با توجه به اینکه نیروی کار مهم ترین مشکلی است که بخش خودروسازی ایالات متحده با آن مواجه است، سازندگان وسایل نقلیه و قطعات دست روی دست نگذاشته اند. آنها در حال پیش بینی رویکردهای جدیدی برای کارمندان خود، ایجاد تیم های قوی و جذب استعدادها حتی با وجود کمبود کارگر در مناطق روستایی کشور هستند.

یکی از رویکردهایی که به سرعت مورد توجه قرار می گیرد، برون سپاری استخدام و مدیریت به شرکت های شخص ثالث متخصص در استخدام است. این مدل حتی یک دهه پیش بین گزینه های خودروسازان نبود، زیرا شرکت‌های تولیدی خود را در کنترل  طرف عملیات خود می‌دیدند. در دنیای غیرمتمرکز امروز، این نظریه دیگر درست نیست.

این فرآیند با ارزیابی کامل چالش‌های نیروی کار شروع می‌شود تا تصمیم بگیرد که تیم‌ها در یک سازمان چگونه باید باشند. شرح مسئله کمبود کارگر به این سوال اساسی که چه نوع کارگری نیاز است پاسخ نمی دهد. شرکت‌های متخصص می‌توانند در تهیه این فهرست و ایجاد شرایط شغلی کمک کنند تا به شرکت‌ها بهترین شانس را برای جذب استعدادهای مناسب بدهند.

مرحله بعدی آموزش و مدیریت این تیم هاست. هر دو عملکرد نقش مهمی در رضایت و حفظ کارکنان دارند. خودروسازان در طراحی و ساخت خودرو با تجربه هستند، اما ممکن است در این زمینه وضعیت مشابهی نداشته باشند

وقتی نوبت به ساخت برنامه های آموزشی می رسد تا بتواند احساس مشارکت کارکنان را حفظ کند، اوضاع بد پیش می رود. شرکت ها می دانند که این آموزش باید در محل انجام شود. در یک بازار کار فشرده، یک ارتباط قوی تیم های قوی تری می سازد.

جهان هر روز تغییر می کند و نیروهای کار باید این تغییرات را منعکس کنند. سازمان های موفق همیشه تیم های خود را برای ایجاد ارزش تنظیم می کنند. به عنوان مثال، اگر اجزای خاصی در دسترس نباشند، کارمندانی که در غیر این صورت بیکار می‌نشستند، می‌توانند تا زمانی که مشکلات زنجیره تامین برطرف شود، برای انجام کارهای دیگر منصوب شوند.

هیچ دکمه جادویی برای استخدام و حفظ تیم های رویایی از کارگران شگفت انگیز وجود ندارد. پست کردن مشاغل آزاد در اینترنت و انتظار برای ارسال رزومه، این کار را نمی کند. کارگران امروزی کنترل حرفه خود را در دست دارند و آن را می دانند. مردم دیگر به سادگی اولین کار موجود در خط مونتاژ را نمی گیرند. این باید شغلی مناسب با حقوق مناسب باشد، کاری که آنها بتوانند به آن افتخار کنند. در این شرایط، شرکت‌های خودروسازی با آوردن متخصصان شخص ثالث برای استخدام، آموزش و مدیریت تیم‌های خود، می‌توانند از مزیت رقابتی بهره ببرند.