۰ نفر

در نشست خبری سخنگوی وزارت صمت مطرح شد؛

قالیباف: صدور مجوز اکتشاف و معادن متروکه تا دو هفته آینده / برای کاهش اختلاف قیمت خودرو در بازار و کارخانه تولید را افزایش داده و صبر می کنیم

۳۰ شهریور ۱۴۰۱، ۱۰:۰۰
کد خبر: 669618
قالیباف: صدور مجوز اکتشاف و معادن متروکه تا دو هفته آینده / برای کاهش اختلاف قیمت خودرو در بازار و کارخانه تولید را افزایش داده و صبر می کنیم

سخنگوی وزارت صمت گفت: واگذاری ۵۰۴۰ محدوده اکتشافی، مجوز اکتشاف و معادن متروکه تا دو هفته آینده انجام می‌شود.

اقتصادآنلاین – پرهام کریمی؛ امید قالیباف، مشاور وزیر و سخنگوی وزارت صمت در نشست خبری گفت: ماه گذشته برای اولین بار رشد اقتصادی دنیا پس از همه گیری کرونا به صفر رسید که نشان می‌دهد فضای اقتصادی دنیا رکودی است و با کاهش تقاضا برای کامودیتی‌ها حجم تقاضا برای محصولات ما نیز کاهش داشته است.

وی افزود: رشد بخش صنعت و معدن طبق مرکز آمار ۶ درصد بوده و متوسط رشد کل اقتصاد در سه ماهه اول سال ۳.۸ درصد بوده که نشان می‌دهد بخش صنعت و معدن رشدی بیشتر از اقتصاد داشته است.

سخنگوی وزارت صمت با بیان اینکه شرکت‌های صنعتی بورسی ما در مرداد ۱۴۰۱، رشد ۶.۷ درصدی داشته‌اند، ادامه داد: مرداد ۱۴۰۱ در مقایسه با مرداد ۱۴۰۰، فلزات اساسی ۸.۵ درصد و همچنین خودرو و قطعات حدود ۲۱ درصد رشد داشته‌اند و ما به طور کلی در این بخش‌ها رشد داشته‌ایم.

قالیباف تاکید کرد: ما در حوزه خودرو و در مردادماه رشد ۴.۶ درصدی نسبت به تیرماه سال جاری داریم و در ۵ ماهه سال جاری حدود ۲۱ درصد افزایش صادرات و ۱۹.۶ درصد افزایش واردات به ثبت رسانده‌ایم.

مشاور وزیر صمت عنوان کرد: تجارت ما با روسیه در ۵ ماهه اول حدود ۳۰ درصد رشد داشته است. به تدریج تراز صادرات کالاهای صنعتی افزایش پیدا کرده و اکنون مثبت شده است و این این معنی افزایش ۳۰ درصدی صادرات صنعتی به روسیه است.

وی ادامه داد: در بحث لوازم خانگی با رشد ۱۷ درصدی صادرات در ۵ ماهه یکی از زمینه‌های مهم ما بوده که صادرات به آسیای مرکزی، عراق و سایر کشورها را داشته‌ایم.

سخنگوی وزارت صمت تاکید کرد: نمایندگان مجلس با موافقت در خصوص اصلاح قانون ۱۰ ماده‌ای ساماندهی صنعت خودرو به اسقاط خودرو و همچنین کاهش مصرف سوخت کمک شایانی خواهند کرد.

وی ادامه داد: واگذاری ۵۰۴۰ محدوده اکتشافی، مجوز اکتشاف و معادن متروکه تا دو هفته آینده انجام می‌شود.

مشاور وزیر صمت با بیان اینکه صلاحیت سنجی برای افرادی که در بخش معدن می‌خواهند در این مزایده‌ها شرکت کنند از امروز در سایت وزارت صمت انجام می‌شود، تصریح کرد: حقوق دولتی معادن کاملا هوشمند و الکتریکی اجرا شده که تا ۲ هفته آینده به ۱۰۰ درصد معادن می‌رسد.

وی افزود: ما امسال نسبت به سال گذشته، ۱۰ هزار تراکتور بیشتر تولید کرده‌ایم تا بتوانیم به این بازار سر و سامان بدهیم.

سخنگوی وزارت صمت همچنین عنوان کرد: کمیسیون‌های اقتصادی و صنایع مجلس با کاهش حقوق ورودی ماشین آلات صنعتی موافق هستند و امیدواریم به زودی بتوانیم این موضوع را در کشور داشته باشیم.

قالیباف در پاسخ به سوال اقتصادآنلاین درباره اینکه آیا با تعداد بالای متقاضیان خودرو چه باید کرد؟ گفت: به عنوان عملکرد تولید خودرو را از ۳۹۰ هزار دستگاه به  ۵۰۰ هزار دستگاه خواهیم رساند و یک رشد شتابان تولید خودرو در نیمه دوم سال دادم به میزان ۵۰ درصد خواهیم داشت. 

وی با طرح این سوال که آیا افزایش تولید خودرو به کاهش التهابات بازار و کاهش سود دلالان منجر می‌شود یا خیر؟ توضیح داد: سیاست وزارت صمت خروج خودروها از شمول قرعه کشی توسط افزایش تولید است و شما به بازار آزاد خودرو هم که نگاه کنید ما به مدت دو ماه است که رکود داریم و حتی قیمت‌های اسمی پایین می‌آید. تلاش کرده‌ایم تقاضای واسطه‌گری را حذف، تقاضا را واقعی و تولید را افزایش دهیم و این کاری است که از ما برمی‌آید.

مشاور وزیر صمت در پاسخ به این سوال اقتصادآنلاین که آیا این افزایش تولید، تقاضای ۷ میلیون نفری را پاسخ می‌دهد؟ عنوان کرد: تقاضای ۷ میلیون نفری واقعی نیست و تنها به دلیل اختلاف قیمت است، با افزایش تولید ۷ میلیون تقاضا به یک رقم واقعی تبدیل و ۶ میلیون تقاضا حذف می‌شود. تقاضای خودرو در کشور ۱.۵ میلیون دستگاه خودرو است.

سخنگوی وزارت صمت در پاسخ به سوال دیگر اقتصادآنلاین در رابطه به اینکه ما مساله‌ای به نام دلال و سوداگر داریم و تقاضایی به عنوان هوش اقتصادی داریم که با اختلاف قیمت ۱۱۰ میلیونی بسیاری را به سمت این بازار جذب می‌کند و نمی‌توان این اختلاف قیمت را حذف کرد؛ توضیح داد: زمانی که تولید را افزایش دهیم و خودرو را با اختلاف قیمت کمتر تحویل دهیم این تقاضا کمتر خواهد شد و به همین منظور ما تلاش داریم در نیمه دوم سال تولید خودرو را ۵۰ درصد دیگر برای دستیابی به این هدف افزایش دهیم و برای دستیابی به هدف نهایی صبر خواهیم کرد.