۰ نفر

کارنامه دومین واردکننده موبایل ایران زیر ذره بین؛

شرکت دبیر انجمن واردکنندگان موبایل چگونه از رتبه ۴۱ به دوم فهرست بزرگترین واردکنندگان رسید؟

۲۳ شهریور ۱۴۰۱، ۹:۵۶
کد خبر: 667981
شرکت دبیر انجمن واردکنندگان موبایل چگونه از رتبه ۴۱ به دوم فهرست بزرگترین واردکنندگان رسید؟

فهرست واردکنندگان گوشی تلفن همراه و جابجایی رتبه‌ها به لحاظ ارزش واردات ظرف سه سال گذشته، جای شک و شبهه بسیاری را نسبت به عملکرد این دسته از واردکنندگان به جای می‌گذارد. حالا یک شرکت، آن هم متعلق به دبیر انجمن واردکنندگان گوشی‌های تلفن همراه، در شرایطی به یکباره در سال ۱۴۰۰ لقب دومین واردکننده گوشی‌های تلفن همراه به کشور را به خود اختصاص داده که در سال ۹۸ رتبه ۴۱ را در میان واردکنندگان به لحاظ ارزش واردات داشته و به فاصله دو سال توانسته در رتبه دوم شرکت‌هایی قرار بگیرد که بالاترین ارز را برای واردات گوشی‌های تلفن همراه از ایران خارج کرده‌اند؛ آن هم درست در بحبوحه مشکلات ارزی که کشور ظرف سال‌های اخیر یعنی از سال ۹۷ و با خروج آمریکا از برجام، با آن دست و پنجه نرم کرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین، بازار گوشی‌های تلفن همراه همیشه برای واردکنندگان جذاب بوده است. سال‌های متوالی است که به خصوص با ورود گوشی‌های هوشمند از یک سو و شبکه های اجتماعی که خیل عظیمی از مردم را به این سمت هدایت کرده، تقاضا برای خرید گوشی های تلفن همراه هوشمند بالا رفته و بازار را بسیار جذاب کرده است.

به همین دلیل است که هر شرکتی بتواند سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهد، قاعدتا سود سرشاری را هم از این بازار کسب خواهد کرد و خواهد توانست شرایط را به نفع خود در بازار پیش برده و حتی انحصار هم ایجاد نماید. همانطور که هم اکنون اولین شرکت واردکننده گوشی های تلفن همراه در ایران به لحاظ ارزش واردات، با فاصله بسیار زیادی از سایر شرکتها، سه سال متوالی است که رتبه اول حجم واردات را به لحاظ ارزش دلاری واردات به خود اختصاص داده؛ اما در رتبه دوم لیست به لحاظ ارزش واردات در سال ۱۴۰۰ شرکتی قرار دارد که دو سال قبل از آن، رتبه ۴۱ را در میان واردکنندگان داشته است.

 مروری بر کارنامه کاری شرکت آرکا تجارت بیستون

تیرماه سال ۹۷ بود که شرکتی در محله خیابان کارگر با مسئولیت محدود به ثبت رسید و توانست فعالیت خود را آغاز نماید. شرکتی که درست دو سال بعد، یعنی سال ۱۳۹۹ به گواه آمارهای رسمی، توانست جزء ده شرکت برتر واردکننده بازار ایران به لحاظ ارزش دلاری واردات قرار گیرد و سهم بیشتری از بازار واردات گوشی های تلفن همراه ایران را در اختیار بگیرد.

اما این موفقیت و ارتقای رتبه از ۴۱ به ۹ به لحاظ ارزش دلاری واردات، تنها برای سال ۹۹ نبوده ، بلکه در سال ۱۴۰۰ این رتبه از ۹ به ۲ رسید و درست در شرایطی که تامین ارز به مساله اصلی بسیاری از شرکتهای واردکننده و تامین کننده کالا تبدیل شده بود، آرکا تجارت بیستون توانست دومین شرکتی باشد که بیشترین ارزش واردات را به خود اختصاص دهد.

البته تصمیم دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت دولت دوازدهم باعث شده است که به دلیل شرط سقف و سابقه که برای واردکنندگان از جمله واردکنندگان گوشی های تلفن همراه در نظر گرفته شده است، واردات برخی از واردکنندگان به صورت تصاعدی بالا رفته و این امر موجب شده که شرکت‌هایی همچون آرکا تجارت از رتبه ۹ به رتبه ۲ در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ برسند. در واقع این تصمیم دولت دوازدهم باعث شده که شرکتهای واردکننده‌ای که در سال‌های ۹۸ و ۹۹ ارز بیشتری از دولت دریافت کرده و گوشی های بیشتری وارد کرده اند، باز هم فرصت پیدا کنند که در سال ۱۴۰۰ هم کالاهای بیشتری را با توجه به سابقه سه سال گذشته خود، ثبت سفارش و واردات نمایند؛ تصمیمی که مشخص نیست چرا و با چه منطقی؟

دبیر انجمن واردکنندگان گوشی های تلفن همراه، عضو هیات مدیره آرکا تجارت

بر اساس آگهی که در روزنامه رسمی آن هم در مردادماه سال جاری منتشر شده است، اعضای هیات مدیره آرکا تجارت بیستون را سعید ریحانی یامی رئیس هیات مدیره، وحید ریحانی یامی مدیرعامل و عضو اصلی هیات مدیره، امیر اسحاقی نایب رئیس هیات مدیره و مهرداد کنعانی عضو هیات مدیره تشکیل می دهند.

در شرایطی آرکا تجارت بیستون از رتبه ۴۱ در سال ۹۸ به لحاظ ارزش واردات گوشی های تلفن همراه به رتبه ۹ در سال ۱۳۹۹ و رتبه ۲ در سال ۱۴۰۰ رسیده که امیر اسحاقی، دبیر انجمن واردکنندگان گوشی های تلفن همراه، نایب رئیس هیات مدیره این شرکت است که این حضور همزمان مصداق بارزی از تعارض منافع است.

روزنامه رسمی

در سال ۱۴۰۱ در آرکا تجارت بیستون چه گذشته است؟

آخرین آگهی که آرکا تجارت بیستون در روزنامه رسمی ثبت کرده مربوط به مردادماه سال جاری است، این شرکت هیات مدیره خود را تغییر داده و مجمع عادی خود را برگزار کرده و نوع شرکت از مسئولیت محدود به سهامی خاص تغییر کرده است.

تا پیش از این موضوع فعالیت شرکت، انجام کلیه فعالیتها در زمینه تهیه، تولید، توزیع، بسته بندی، نصب، تعمیر و نگهداری انواع سیستمهای الکترونیکی، تجهیزات موبایل، لوازم جانبی انواع تلفن همراه (موبایل)، قطعات و لوازم جانبی الکترونیکی تلفن موبایل، تجهیزات مخابرات، انجام کلیه امور نرم افزاری، تجارت الکترونیک، تأمین مواد اولیه قطعات ماشین آلات و تجهیزات مرتبط، خرید و فروش و واردات و صادرات کلیه کالاهای مجاز بازرگانی، انعقاد قرارداد با اشخاص حقیقی و حقوقی، شرکت در مناقصات و مزایدات دولتی و خصوصی، اخذ وام و تسهیلات بانکی به صورت ارزی و ریالی، اخذ و اعطای نمایندگی و ایجاد شعب در داخل و خارج از کشور، برگزاری و شرکت در نمایشگاهها و همایش ها و سمینارها و کنفرانس ها در داخل و خارج از کشور بوده که در سال ۹۹ خرید و فروش و تولید و بسته بندی و پخش مواد غذایی، شوینده و بهداشتی، سلولزی، دارو، واردات و صادرات کالاهای مجاز پس از اخذ مجوز های لازم نیز به آن اضافه شده که برخی منابع خبر از فعالیت گسترده این شرکت در عرصه واردات لوازم آرایشی و بهداشتی می دهند.

اما اتفاق مهمتر، اضافه شدن واردات و صادرات خودروهای خارجی و ماشین آلات سبک و سنگین، اختیار واردات ماشین آلات کشاورزی، قطعات وسایط نقلیه موتوری و خودروهای برقی به محدوده فعالیت شرکت است؛ به هر حال واردات کالاهایی که شرکت آرکاتجارت بیستون در سال ۱۴۰۰ به حیطه وظایف خود اضافه کرده، اقلامی به شدت ارزبر و با نیاز ارزی بسیار بالا هستند که احتمالا شرکت زمینه فعالیت در این حوزه‌ها را با توجه به سودآوری بی نظیر خود ظرف سه سال متوالی برای خود مهیا می دیده است که باید در مورد آن، واکاوی کرد.

البته در همین مردادماه، برخی از اعضای هیات مدیره، سهم الشرکه خود را افزایش داده اند و تعداد اعضای هیات مدیره نیز از ۳ نفر به ۴ نفر افزایش یافته که این هم در نوع خود موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد، چراکه مشخص نیست در شرایطی که باید تعداد اعضای هیات مدیره فرد باشد، اداره ثبت شرکتها چگونه اقدام به دریافت و ثبت این ترکیب هیات مدیره با تعداد اعضای زوج نموده است؟ همچنین در تغییراتی که در روزنامه رسمی از سوی این شرکت به ثبت رسیده، در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ هم، محل استقرار شرکت تغییر یافته و شرکتی که در آگهی تاسیس خود، محله خیابان کارگر و کمالی را معرفی کرده بود، بعد از گذشته سه سال، سر از سعادت آباد در آورده است.

حالا با توجه به اینکه بر روی سایت شرکت آرکاتجارت بیستون، یکی از اهداف این شرکت، اطلاع رسانی شفاف، به موقع، دقیق، کامل نسبت به ماموریت هایش ذکر شده، ضروری است به صراحت به عنوان دومین شرکت واردکننده گوشی های تلفن همراه در ایران بگوید چه عملکردی در حوزه دریافت ارز از بانک مرکزی و ارز صادرکنندگان خشکبار در سامانه نیما - که بنا بر اجازه بانک مرکزی در مقطع زمانی محدودی توانستند ارز خود را در اختیار واردکنندگان گوشی های تلفن همراه بگذارند و در قالب فعالیت در تالار دوم نیما تهاتر ارز کرده و بعد به دلیل تخلفات گسترده ای که در این حوزه به ثبت رسید، کار از سوی بانک مرکزی متوقف شود - داشته و چطور توانسته ظرف سه سال بیشترین ارزش واردات گوشی های تلفن همراه را به خود اختصاص دهد.