۰ نفر

وزیر صمت در نشست خبری عنوان کرد؛

در اکثر محصولات صنعتی و معدنی رشد تولید داریم / فقدان محصول اقتصادی در سبد خودروسازان از دلایل آزادسازی واردات خودرو است

۱۴ شهریور ۱۴۰۱، ۱۰:۳۷
کد خبر: 665656
در اکثر محصولات صنعتی و معدنی رشد تولید داریم / فقدان محصول اقتصادی در سبد خودروسازان از دلایل آزادسازی واردات خودرو است

وزیر صمت درباره آزادسازی واردات خودرو گفت: فقدان محصول اقتصادی در سبد محصولات خودروسازان یکی دیگر از دلایل آزادسازی واردات خودرو و تبیین آئین نامه اینچنینی است.

اقتصادآنلاین – پرهام کریمی؛ سید رضا فاطمی امین وزیر صمت دولت سیزدهم در نشست خبری در جمع خبرنگاران عنوان کرد: مهمترین شاخص اقتصادی میزان تولید است و ما در سال جاری در اکثر محصولات رشد تولید داریم. در حوزه فولاد خام ۵.۲ درصد، کنسانتره زغال ۲۰ درصد، خودروی کامل سواری ۲۵۰ درصد، کامیون و کشنده ۱۴۸ درصد و در حوزه پتروشیمی ۹ درصد افزایش تولید داشتیم. 

وی افزود: در بخش هایی مثل مواد شوینده هم که کاهش تولید داشته‌ایم گزارشی بابت کمبود در بازار نداریم و در کل تولید در کشور روند مطلوبی داریم.

وزیر صمت در خصوص ابهامات آیین نامه واردات خودرو عنوان کرد: از ابتدا هم اعلام کردیم که وزارت صمت با واردات خودرو مشکلی ندارد. به دلیل ناترازی در بازار خودرو واردات خودرو و باز شدن باب واردات به تراز شدن بازار کمک می کند.

فاطمی امین در ادامه گفت: فقدان محصول اقتصادی در سبد محصولات خودروسازان یکی دیگر از دلایل آزادسازی واردات خودرو و تبیین آئین نامه اینچنینی است.

وی در خصوص تعرفه شناور و همچنین عرضه خودرو در بورس کالا گفت: به دلیل مشکلاتی که در بازار خودرو داریم و ناترازی موجود در بازار خودرو عرضه خودرو در بورس کالا را توجیه می‌کند. عرضه خودرو در بورس کالا علاوه بر اینکه فروش خودرو را شفاف می کند و موجب کاهش قیمت ها در بازار می شود.

وزیر صمت در خصوص واریز مابقی سود واردات خودرو به خزانه دولت توضیح داد: اگر خودرویی در بازار و بورس کالا با قیمتی بیش از سود متعارف واردکننده عرضه شود مابه‌التفاوت آن به خزانه دولت واریز می شود که به نظر وزارت صمت عادلانه ترین روش برای جلوگیری از تخصیص رانت است.

وی در خصوص شایعاتی مبنی بر اینکه وزارت صمت با عرضه کالا در بورس کالا مخالف است گفت: اتفاقا از زمان این دوره از وزارت صمت بسیاری از مواد مصرفی به بورس کالا وارد شد و در این زمینه ما پیشتاز هستیم که نشانگر خلف این شایعه است.

وزیر صمت با اشاره به اینکه بنده خودم در شورای عالی بورس مطرح کردم که هرچند عرضه خودرو در بورس تناسب ندارد اما قید شد که با هماهنگی وزارت صمت خودرو در بورس کالا عرضه شود، تصریح کرد: در خصوص زمانی که وزارت صمت مانع از عرضه خودرو در بورس شد تنها به این دلیل بود‌ که برخلاف آنچه مقرر شد این عرضه بدون اطلاع و هماهنگی با وزارت صمت بود.

فاطمی امین در خصوص مبلغ یک میلیون یورویی مشخص شده برای واردات خودرو گفت: این مبلغ جدا از سهم سرمایه‌گذاران خصوصی در واردات خودرو است که سرمایه گذاران خارجی می توانند به جای ارز خودرو وارد کشور کنند.

وزیر صمت در خصوص سامانه یکپارچه فروش خودرو گفت: این سامانه متعلق به این وزارت صمت نیست و مالکیت آن با ما نیست‌. کاری که ما می خواستیم انجام دهیم نظارت بر خودروسازان و برنامه های فروش آنهاست. یکی از موارد دیگر که در سامانه های قبلی اتفاق می افتاد عدم استعلام مشخصات فرد ثبت نام کننده بود که ما تلاش کردیم با تجمیع و نظارت بر این سامانه تخلفات این چنینی صورت نگیرد.

وی در خصوص دستاورد نمایشگاه تحول صنعت خودرو عنوان کرد: ما تنها پیشنهاد دهنده برگزاری این نمایشگاه بودیم و الزامی برای حضور خودروسازان نداشتیم. وی یکی از اهداف این نمایشگاه را بهبود فضای رسانه ای و جو غالب رسانه ای عنوان کرد.

فاطمی امین در پاسخ به اقتصادآنلاین در خصوص سیاست های غلطی مانند قیمت گذاری دستوری تاکید کرد: ما باید منافع تولیدکننده و مصرف‌کننده را در نظر بگیریم. اگر قیمت فروش را کمتر از قیمت تمام شده در نظر بگیریم تنها به این دلیل است که خودروسازان با هزینه های اضافی خودرو تولید می کنند. به اصطلاح قیمت خودرو را گران تمام می کنند و ما این موضوع را به خریدار انتقال نمی دهیم.

وی در خصوص شائبه ها در رابطه با آزادسازی موقت واردات خودرو گفت: واردات خودرو موقت نیست و الزام سال ۱۴۰۶ در قانون ساماندهی به ثبات قوانین واردات است.

وزیر صمت در پاسخ به سوال دیگر اقتصادآنلاین درباره قرارداد با شرکت های روسی گفت: ما دخالتی در این موارد نداریم و خودروسازان ما با این کشور و سازندگان روسی مذاکره می کنند و وزارت صمت دخالتی در این موارد ندارد.

وزیر صمت در خصوص تفکیک وزارتخانه‌های صنعت و معدن و بازرگانی عنوان کرد: علاقه ای به خروج از متن و کار ندارم و دولت و سخنگویان آن در این زمینه صحبت می کنند. معنی طرحی که به اشتباه به آن تفکیک می گویند، تشکیل وزارتخانه ای جدید با مسئولیت های جدیدی است که به هیچ عنوان به معنای تفکیک این وزارتخانه نیست.

وزیر صمت در بخشی از صحبت‌های خود خبر داد: هفته آینده ۳۵۰ فعال اقتصادی روس به ایران می‌آیند.

وی با بیان اینکه در بحث خام فروشی می توان گفت که دیگر خام فروشی نداریم و کل صادرات مواد خام کمتر از ۱ درصد است، تاکید کرد: البته باید توجه داشت که نیمه خام فروشی داریم این مساله هم باید بررسی شود.

وی درباره واردات ماشین آلات معدنی و وضع مالیات بر این ماشین آلات عنوان کرد: نمی‌توان تمام ماشین آلات مورد نیاز کشور را ساخت و من شخصا مخالف این مورد و قانون رفع مالیاتی حال حاضر کشور هستم.

فاطمی امین همچنین ادامه داد: ما به شدت در زمینه اکتشاف عقب هستیم و این عقب ماندگی در حال بهبود است. یکی از موارد مهم انتشار و تولید ترازنامه مواد معدنی است که در حال اجراست و تامین ماشین آلات انشالله جبران می‌شود.

فاطمی امین در خصوص گزارش تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه اظهار کرد که وزارت صمت قضاوت را به نهادهای مربوطه میسپارد و در خصوص این مورد ادامه داد: گزارشی که به صورت رسمی در صحن علنی مجلس مطالعه شد، هشت صفحه است و در فضای مجازی و غیر رسمی گزارشی ۳۰۰ صفحه ای منتشر شده است.