۰ نفر

انبارهای سازمان تملیکی استاندارد شد؛

ورود سران قوا به ساماندهی کالاهای متروکه اثربخش بود

۹ مرداد ۱۴۰۱، ۱۹:۰۲
کد خبر: 657507
ورود سران قوا به ساماندهی کالاهای متروکه اثربخش بود

امروز آخرین وضعیت ترخیص کالا‌های متروکه از انبار‌های گمرکات کشور و بنادر بحث و بررسی شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، امروز "میز اقتصاد" به بررسی آخرین وضعیت ترخیص کالای اساسی از گمرکات و انبارهای سازمان بنادر در بنادر با حضور اجتهادی مدیرعامل  سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی و رسولی فاضل نماینده قوه قضاییه و وکیلی مدیر کل واردات مناطق آزاد ویژه گمرک ایران، بابا زاده مدیر کل بازرسی امور ویژه سازمان بازرسی بحث و بررسی شد.

سوال:  در سال های گذشته چه شرایطی در انبار های  گمرکات و بنادر  وجود داشت که رئیس جمهور دستور ترخیص سریع کالا ها را دادند؟

اجتهادی: تأسیس این سازمان از سال ۷۰ بوده است، با ساختاری کوچک تا سال ۹۲ که قانون مبارزه با قاچاق اصلاح شد. از سال ۹۷ با تشدید تحریم کالا‌های متروکه رشد زیادی داشت. ساختار  ضعیف و کمبود نیروی متخصص و زیاد شدن تحریم‌ها باعث به وجود آمدن این شرایط شد.

 سوال: آیا این امکان وجود نداشت این شرایط را زودتر پیگیری کرد؟

  رسولی فاضل: زمانی که توجه ویژه ای به این سازمان نباشد و سازمان رها باشد نمی توان انتظار اجرا شدن قوانین را داشت. ما وقتی خدمت وزیر  اقتصاد در دوره قبل گزارش دادیم گفتند که صحبت ها و درخواست های  شما درد و دلی بیش نیست. وزیر اقتصاد فعلی ساعت هفت صبح پای کار است این کار خیلی ارزشمند است. ما در حال انجام اصلاح ساختار اساسی هستیم.

۸ هزار و ۵۰۰ کالا در اموال تملیکی مدیریت شدند

سوال: چه دست آوردی برای کشور داشته است یا صرفه اقتصادی؟

  رسولی فاضل: ورود خوب روسای  قوا باعث شد که نتیجه  آن این باشد که سازماندهی خوبی انجام شود و انبارها به سمت استاندارد شدن پیش می‌رود‌. مشکل ما شفافیت در برگزاری مزایده ها نبوده است و با ورود صدا و سیما این شفافیت و رقابت ایجاد شد. هشت هزار و پانزده کالا تاکنون مدیریت شده است.

سوال: نظر شما در این خصوص چیست؟

  رسولی فاضل: بخش استرداد آمار بالاست و در مورد قاچاق آموزشی صورت نگرفته است. قرار بود پیگیری شود اما ما نتیجه ای از آن تاکنون  ندیده ایم.

سوال: چرا سازمان بازرسی سال های گذشته ورود نکرده است؟

بابا زاده: در این راستا اقدام به انجام هشدارهای مختلف و تشکیل پرونده های گوناگونی شد. زمانی که کارهایی نتیجه نداد اقدام به تشکیل پرونده سنگین برای خاطیان کردیم. هم اکنون ساختار ضعیف اجازه نمی‌دهد. در دوره قبل سازمان وظیفه خودش را انجام داد اما آنها توجهی نمی‌کردند.

سوال: نظر شما در این خصوص چیست؟

اجتهادی: پیش از این در جریان امور نبودم اما مشخصا از ابتدای دی  با دستور رییس قوه قضاییه ، از سازمان بازرسی کل کشور امدند و گزارشات مهمی تهیه کردند و آنها برای ما هم مفید بود‌.همه دست به دست هم دادند که این کالا ها تعیین و تکلیف شود.

سوال:  این ۳۰ کانتینرهایی که وجود دارند معلوم نیست برای چه کسی هستند؟ شما چه توضیحی برایشان دارید؟ عملکرد گمرک چگونه بوده است؟

وکیلی مدیر کل واردات مناطق آزاد ویژه گمرک ایران:  این کانتینرها هنوز اعلام متروکه نشده  و از دهه نود آنجا بوده اند.  ما آمادگی داریم که برای آنها اقدامات گمرکی را انجام دهیم. اگر اتفاقی افتاده و پیشرفتی بوده است برای همکاری همه دستگاه های گمرک ها با یکدیگر بوده. کل کالاهای متروکه بررسی و ثبت شده اند ۳۰ درصد عملکرد ما مثبت بوده است.

سوال: آیا آمارها در استان های مختلف متفاوت است؟

اجتهادی: آمار ما در برخی استان ها افزایش پیدا کرده است. و رسیدگی به کالا های متروکه ۷۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است. قبلا دستگاه ها به وظایف قانونی خود عمل نمی کردند. اقدامات خوبی با هماهنگی دستگاه قضا انجام شد.

رسولی فاضل: اگر عملکرد رسانه در این شفاف سازی نبود ما نمی توانستیم این اقدامات را انجام دهیم و من از همه آنها تشکر می کنم.