۰ نفر

کارنامه ایران در تجارت با ازبک ها؛

رشد ۱۰۳ درصدی تجارت با ازبکستان

۲۱ تیر ۱۴۰۱، ۱۵:۰۲
کد خبر: 652694
 رشد ۱۰۳ درصدی تجارت با ازبکستان

سخنگوی گمرک گفت: در سال قبل 776هزار و 137تن کالای غیر نفتی به ارزش 517میلیون دلار بین ایران و ازبکستان تبادل شد که نسبت به مدت مشابه 103درصد رشد داشته است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، سید روح اله لطیفی، سخنگوی گمرک همزمان با سفر رئیس مجلس کشورمان  به ازبکستان در خصوص روابط تجاری دو کشور اظهار داشت: در سال 1400 بیش از  776هزار تن کالا به ارزش 517میلیون دلار بین ایران و ازبکستان تبادل شد که نسبت به مدت مشابه 103درصد رشد داشته است.

وی افزود: سهم صادرات کشورمان به ازبکستان از این میزان تجارت 714هزار و 491تن کالا به ارزش 402میلیون دلار بود که نسبت به مدت مشابه با رشد 146درصدی همراه بوده است.

لطیفی در  خصوص میزان  واردات از ازبکستان گفت: 62هزار تن کالا در سال گذشته به ارزش 115میلیون دلار نیز از ازبکستان وارد کشورمان شده که 26درصد نسبت به مدت مشابه، با رشد همراه بوده است.

لطیفی در خصوص کالاهای صادراتی ایران به ازبکستان توضیح داد: عمده ترین کالاهای صادراتی کشورمان به ازبکستان، لبنیات، محصولات کشاورزی، مصالح ساختمانی، قیر، روغن پایه، مواد معدنی، مواد پترو پالایشگاهی، مواد شیمیایی، محصولات بهداشتی، لوله و پروفیل، لوازم خانگی، پارچه، کف پوش، محصولات آهنی، ماشین آلات صنعتی و مبلمان از عمده ترین کالاهای صادراتی ایران به ازبکستان هستند.

لطیفی در خصوص عمده کالاهای وارداتی از ازبکستان گفت:انواع نخ، پنبه، ابریشم، پارچه، حبوبات، ارزن و کائولن از جمله کالاهای اصلی واردات از ازبکستان بودند.

سخنگوی گمرک در خصوص تجارت ایران با ازبکستان در سه ماه نخست امسال توضیح داد: در فصل بهار امسال 46میلیون و 350هزار دلار کالا از ایران به ازبکستان صادر شد و در این مدت 14میلیون و 150هزار دلار کالا از ازبکستان به ایران وارد شده است.