۰ نفر

روند رو به رشد تجارت ایران و عمان؛

آینده روشن روابط تجاری تهران- مسقط

۲۵ خرداد ۱۴۰۱، ۱۵:۱۰
کد خبر: 644747
آینده روشن روابط تجاری تهران- مسقط

معاون توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: این سازمان برای توسعه همکاری‌های تجاری 3 رویکرد جدید دارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، سید احمدرضا علایی طباطبایی امروز در نشست مجمع اتاق‌های مشترک بازرگانی ایران و عمان که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، با اشاره به تغییر رویکرد سازمان توسعه تجارت ایران در برقراری روابط تجاری گفت: یکی از رویکردهای این سازمان تغییر رویکرد سیاست تجارت خارجی کشور است به این مفهوم که در کشورهای حاشیه خلیج فارس به دنبال متنوع سازی روابط خارجی با کشورهای همسایه هستیم. 

معاون توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران، افزود: بنابراین با توجه به ظرفیت تجاری بین دو کشور ایران و عمان انتظار داریم حجم روابط خارجی افزایش یابد زیرا آمار و ارقام تجاری بین دو کشور بسیار کمتر از ظرفیت واقعی بین دو کشور است. 

وی اظهار داشت: با توجه به رویکرد جدید برنامه ما برای توسعه روابط تجاری ایران و عمان یک برنامه ویژه است و تلاش‌های زیادی نیز در این راستا انجام شده است. 

علائی طباطبایی اظهار داشت: رویکرد دوم ما در سازمان توسعه تجارت تغییر نگاه به بخش خصوصی است، ارتقا تجارت بر عهده شرکت‌های خصوصی است و نقش دولت تسهیل گری است اما این رویکرد در حد لزوم نبوده لذا می‌خواهیم اتاق‌های مشترک را محور روابط تجاری دو کشور قرار دهیم که برنامه‌ریزی‌های به عهده اتاق مشترک باشد و تعامل بر عهده سازمان توسعه تجارت باشد. 

معاون توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران اظهار داشت: رویکرد سوم ما در سازمان توسعه تجارت درباره ظرفیتی است که در کلان تجارت خارجی وجود دارد و در عمان هم آن را دنبال می‌کنیم اما در این موضوع هنوز در ابتدای راه هستیم. 

وی افزود: این رویکرد موجب اتحادهای تجاری و تشویق و تقویت کنسرسیوم‌های تجاری می‌شود و در دولت به دنبال پیاده‌سازی این رویکرد در کشورهایی که دارای ظرفیتند هستیم. 

* تلاش عمان برای رفع موانع تجاری ایران و عمان 

ابراهیم المعینی در نشست مجمع اتاق های مشترک بازرگانی ایران و عمان که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، گفت: آمار تبادلات تجاری بین دو کشور امیدوار کننده است و امیدواریم این آمار با تلاش‌های مسئولان دو کشور افزایش یابد. 

سفیر سلطنت عمان در تهران افزود: در سلطنت عمان در تلاش هستیم موانع و مشکلات تجارت بین دو کشور را برطرف و راه را هموار کنیم بنابراین ارقام تجاری که دو کشور به آن دست یافته‌اند حاصل این تلاش‌ها است. 

المعینی با بیان اینکه در عمان آماده استقبال از پروژه‌های مشترک و توسعه‌ای دو کشور هستیم، گفت: برخلاف آنچه مشکلات تحریم برای ایران دارد اما ما بسیاری از کارها را پیش برده‌ایم و در حال توسعه آن نیز هستیم.

وی بیان داشت: آینده و دورنمای خوبی را در زمینه تجارت برای دو کشور پیش‌بینی می‌کنیم و امیدواریم این روابط گسترش یابد بنابراین در سفارت آماده هر گونه همکاری با فعالان تجاری ایران هستیم.