۰ نفر

ساخت سیلوهای جدید در بنادر کشور؛

بنادر آماده جذب سرمایه خارجی

۲۳ خرداد ۱۴۰۱، ۲۰:۲۴
کد خبر: 644069
بنادر آماده جذب سرمایه خارجی

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در سفر به بندر امام خمینی از آمادگی بنادر کشور برای پذیرش سرمایه گذاری در حوزه تخلیه و بارگیری کالا‌های اساسی خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از صدا و سیما، معاون وزیر راه و شهرسازی در این سفر گفت: با توجه به افزایش ورود کالا‌های اساسی به بنادرکشور، امکان سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه تخلیه و بارگیری کالا‌های اساسی وجود دارد.

علی‌اکبر صفایی با اشاره به اینکه ٧٠ درصد از کالا‌های اساسی به عنوان نیاز‌های روزمره کشور از طریق بندر امام خمینی تامین می‌شود افزود : این بندر بستر مناسبی برای حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی است .

وی گفت: برای شتاب در تخلیه و بارگیری کالا‌های اساسی و همچنین نگهداری کالا‌ها از بخش خصوصی دعوت می‌شود تا برای ساخت و یا تامین تجهیزات مورد نیاز این بخش از طریق سرمایه گذاری با دولت مشارکت کنند.

ساخت سیلوهای جدید در بنادر کشور

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ظرفیت انبار‌های سرپوشیده موجود در بنادر کشور را سه میلیون تن عنوان کرد و افزود: علاوه بر این نیز میزان ذخیره سازی غلات در سیلو‌های موجود بنادر نیز به ۳۰۰ هزار تن رسیده که ساخت سیلو‌های جدید تا ظرفیت ۸۰۰ هزار تن دیگر نیز در دستور کار قرار دارد.

صفایی افزود: با تلاش‌هایی که انجام شده، سرمایه‌گذاری در زمینه ایجاد سیلو‌های پیشرفته در بنادر کشور روند روبه رشدی پیدا کرده است.

وی هدف از احداث این سیلو‌ها را ایجاد مراکز توزیع استاندارد و تامین کننده سریع نیاز استان‌های کشور به غلات دانست و افزود: اجرای این پروژه ها، به صاحبان کالا کمک می‌کند تا نگهداری محموله‌های آن‌ها در شرایط بهتری قرار بگیرد.

توسعه سرمایه گذاری در بندر امام خمینی

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به چشم انداز پیش بینی‌شده برای توسعه سرمایه‌گذاری در بندر امام خمینی اشاره کرد و گفت: در قالب افق ترسیم شده برای تامین کالای اساسی، به واسطه سرمایه‌گذاری‌هایی که انجام می‌گردد امکان پاسخگویی به نیاز کشور از طریق این بندر ارتقاء می‌یابد.

صفایی خاطرنشان کرد: علاوه بر این فرصت بسیار خوبی برای انجام سرمایه گذاری در بخش مواد معدنی در بندر امام خمینی فراهم شده است.

تامین تجهیزات استراتژیک در مجتمع های بندری کشور

وی با اشاره به اینکه طی سال‌های گذشته در زمینه تامین تجهیزات استراتژیک به منظور تخلیه غلات از سوی دولت اقدام جدی صورت نگرفته است، گفت: تامین این تجهیزات، سرعت در تخلیه کالا‌های اساسی به ویژه در بخش غلات را بهبود می‌بخشد و در این زمینه از بخش خصوصی دعوت به همکاری می‌شود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوری همچنین بر ضرورت سطح آماده بکار بودن تجهیزات موجود در بنادر را ضروری عنوان کرد و گفت: تهیه تجهیزات یکپارچه برای تسریع در روند تخلیه کالا‌های اساسی با جدیت در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه در زمینه تخلیه کالا‌های اساسی تنها به عوامل بندری مربوط نمی‌شود، اضافه کرد: در این زمینه، ناوگان حمل و نقل ریلی و جاده‌ای نیز باید همکاری و آمادگی لازم را داشته باشند.

صفایی با تاکید بر افزایش بهره‌وری در حوزه تخلیه و بارگیری کالا با استفاده از ظرفیت‌ها و همکاری‌های بین بخشی دستگاه‌های مربوطه در امر تخلیه، حمل و توزیع کالای اساسی به سراسر کشور گفت: روزانه هزار تن کالای اساسی در بندر امام خمینی  تخلیه می‌شود که برای جابجایی این میزان کالا به پنج هزار دستگاه کامیون نیاز است.

افزایش سرعت حمل کالاهای اساسی با رعایت استاندارد

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور همچنین به موضوع استاندارد کالا‌های ورودی به کشور اشاره کرد و گفت: در صورتی که زمینه لازم برای استقرار مرکز آزمایشگاهی در بندر امام خمینی فراهم شود، روند ورود کالا‌ها به داخل کشور با سرعت عمل بیشتری همراه می‌شود.

وی یادآورشد: سازمان بنادر و دریانوردی کشور آمادگی تامین زمین و تجهیزات مورد نیاز برای احداث آزمایشگاه استاندارد کالا‌های وارداتی در بندر امام خمینی (ره) را دارد.