۰ نفر

چالش ­های اعلام­ های پیش از موعد مقررات تجاری؛

ثبت سفارش بسته شد، اما گمرک بخشنامه ممنوعیت را دریافت نکرد

۲ خرداد ۱۴۰۱، ۱۲:۴۱
کد خبر: 637799
ثبت سفارش بسته شد، اما گمرک بخشنامه ممنوعیت را دریافت نکرد

اگرچه هنوز هیچ مکاتبه رسمی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی واردات برای ممنوعیت یا محدودیت واردات گوشی ­های تلفن همراه به خصوص برند اپل به گمرک جمهوری اسلامی ایران و به تبع آن، گمرکات اجرایی کشور ابلاغ نشده است، اما بازار تحت تاثیر چنین شرایطی، برای فعالیت افرادی که قصد استفاده از این وضعیت را دارند، مهیا شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین، دوباره یک خبر و دوباره آشفتگی در بازار تلفن همراه. برخی رسانه­ ها ظرف روزهای گذشته از ممنوعیت واردات گوشی­ های تلفن همراه با برند اپل به ایران خبر می­ دهند و همین خبر کافی بوده تا بازار در سایه ابهامی که در اطلاع ­رسانی شفاف و دقیق از این فرآیند وجود دارد، آشفتگی را تجربه کند.

مروری بر آنچه که به بازار ظرف ساعت­ های اخیر، گذشته حکایت از افزایش قیمت برخی از برندها در بازار داشته که در راس آنها، گوشی­ های پرطرفدار آیفون قرار گرفته است. در این میان بسیاری از فعالان بازار می ­گویند که اعلام ­های غیررسمی در این فضا سبب شده تا بازار بلاتکلیف باشد و برخی به صورت خودجوش، افزایش قیمت را رقم زنند.

در این میان گمرک هم اعلام می­کند که هنوز هیچگونه ابلاغی ه­ای مبنی بر ممنوعیت واردات گوشی­های تلفن همراه با برند اپل به گمرک جمهوری اسلامی ایران و گمرکات اجرایی کشور ابلاغ نشده و بنابراین روال همچون سابق از سوی گمرک ادامه دارد.

سیدروح الله لطیفی، سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین می­گوید: گمرک جمهوری اسلامی ایران ظرف روزهای گذشته هیچگونه ابلاغیه یا بخشنامه ­ای از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر ممنوعیت واردات گوشی ­های تلفن همراه آیفون نداشته است.

وی می­افزاید: بر اساس تبصره ماده 4 قانون مقررات واردات و صادرات، زمانی گمرک اجازه محدودیت، ممنوعیت و هر گونه تغییری را در فرآیند ترخیص و واردات کالاها خواهد داشت که به صورت رسمی، ابلاغیه مرتبط با آن از سوی دفتر مقررات واردات و صادرات وزارت صنعت، معدن و تجارت به گمرک ابلاغ شود؛ بنابراین تا زمانی که این ابلاغیه رسمی مبنی بر محدودیت یا ممنوعیت واردات گوشی­ های آیفون ارایه نشود، به طور قطع محدودیتی اعلام نخواهیم کرد.

لطیفی گفت: تا به حال ابلاغیه ای از سوی دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت به گمرک ایران انجام نشده؛ اما نکته حائز اهمیت آن است که اگر وزارت صمت ثبت سفارش واردات این کالا را انجام ندهد، گمرک هم قاعدتا ترخیصی نخواهد داشت.

در عین حال یک مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در گفتگو با خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: وزارت صمت عملا ثبت سفارش واردات گوشی های آیفون را انجام نمی دهد و سیستم بر روی ثبت درخواست ها فعالیتی ندارد.

وی می افزاید: البته هنوز به صورت رسمی چیزی ابلاغ نشده است ولی به هر حال فرآیند ثبت سفارش قفل است و عملیاتی صورت نمی گیرد.

در این میان چند روایت در خصوص ممنوعیت واردات گوشی های آیفون وجود دارد؛ ولی هنوز به صورت رسمی هیچ ابلاغیه ای صادر نشده است.

به هر حال در حوزه واردات منشا ارز باید مشخص بوده و تا زمانی که قبض انبار صادر نشود قابلیت اظهار کالا وجود ندارد و بنابراین اگر کالایی اظهار شود، به شرط دریافت مجوزها و پرداخت حقوق و عوارض ورودی اجازه واردات به کشور خواهد داشت که به طور قطع، گوشی های آیفون نیز از این پروسه مستثنی نیستند؛ اما نکته حائز اهمیت آن است که اکنون هیچ ابلاغیه رسمی داده نشده؛ ولی وقتی ثبت سفارش متوقف است، به طور قطع واردات هم صورت نخواهد گرفت حالا چه به صورت رسمی و چه به صورت غیررسمی اعلام آن از طریق وزارت صمت صورت گرفته باشد.