۰ نفر

نگاهی گذرا به تجارت ایران و قزاقستان؛

اعلام آمادگی قزاق ها برای صادرات گندم به ایران

۱ خرداد ۱۴۰۱، ۱۲:۳۶
کد خبر: 637440
اعلام آمادگی قزاق ها برای صادرات گندم به ایران

مقام مسئول قزاقستان خواستار افزایش سطح همکاری‌های بندری با ایران شد و گفت:‌ ما می‌توانیم ۲ میلیون تن زغال سنگ، ۱.۲ میلیون تن سنگ آهن و یک میلیون تن غلات به ایران صادر کنیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، آنار ایرلان؛ مدیرکل حمل و نقل و رییس هیئت قزاقستانی در نشست مشترک معاونت امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر با تاکید بر اینکه می توانیم در حوزه بندری شاهد افزایش تعاملات دو کشور باشیم، اظهار کرد: می توانیم از طریق راه‌آهن 5 تا 6 میلیون تن بار به ایران منتقل کنیم و معتقدیم توانایی های بندر شهیدرجایی بسیار بیشتر از حجمی است که هم اکنون فعالیت می‌کند.

وی ادامه داد: این امکان وجود دارد که حجم قابل توجهی از کالا به ویژه کالاهای سنگین از جمله زغال سنگ از قزاقستان به ایران و پس از آن به کشورهای ثالث ترانزیت شود.

رییس هیئت قزاقستان با اشاره به اینکه بنادر کشورش از دیرباز با بنادر شمالی ایران در تعامل بوده اند، اظهار داشت: در خصوص حمل بار و ترانزیت به کشورهای ثالث می‌توانیم با ظرفیت بیشتری با ایران به عنوان کشور دوست و برادر خود همکاری کنیم.

وی با اشاره به اینکه قزاقستان سالانه 15 میلیون تن زغال سنگ به کشورهای گوناگون صادر می کند، گفت: قزاقستان می تواند 2 میلیون تن زغال سنگ، یک تا 1.2 میلیون تن سنگ آهن و آهن آلات و یک میلیون تن غلات به ایران صادر کند.

آبای تورکپنبایف؛ رییس بندر آکتائو نیز با بیان اینکه ایران می تواند به هاب بزرگ ترانزیتی منطقه تبدیل شود، خاطرنشان کرد: به نظر می رسد زمان این اتفاق فرا رسیده است و باید بدانیم که ایران از نظر موقعیت جغرافیایی شرایط بسیار خوبی در کریدور شمال و جنوب دارد. از بندرشهید رجایی و بندر چابهار از نزدیک بازدید کردیم و متوجه شدیم بنادر شمالی و جنوبی ایران به منظور افزایش همکاری بندری و حمل کالا آماده هستند.

رییس بندر آکتائو با اشاره به اینکه بندر آکتائو و کاسپین دارای قرارداد حمل کانتینری هستند، عنوان کرد: متاسفانه به علت شیوع ویروس کرونا با کاهش فعالیت ها مواجه بودیم و به حجم هدفگذاری شده نرسیدیم اما در عین حال با کاهش شیوع ویروس کرونا حجم فعالیت ها در حال افزایش است.

تورکپنبایف با اشاره به اینکه صادرکنندگان قزاقستانی اعلام کرده اند که دارای بار هستند و از آستارا، امیرآباد و کاسپین می توان این بار را به کشورهای ثالث ترانزیت کرد، گفت: قصد داریم از ظرفیت بنادر جنوبی برای ادامه مسیر حمل بار استفاده کنیم و در عین حال ترانزیت به ترکیه از دیگر اهدافی است که دنبال می کنیم.

وی با بیان اینکه حجم باری که قرار است که از قزاقستان به ایران منتقل شود قابل توجه است، خاطرنشان کرد: مشتریانی از هندوستان، مصر، بنگلادش، پاکستان، ترکیه و...وجود دارد و می خواهند کالا را از ایران به کشور خود ببرند و این کالاها نه فقط کانتینری، بلکه شامل کالاهای فله ای نیز می شود.

وی با تاکید بر اینکه باید قراردادی بین بندر اکتائو و بندر آستارا و نیز بندر آکتائو و بندر امیراباد داشته باشیم، گفت: هزینه بار، زمان حمل، وضعیت بار از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و در این راستا با کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و چند فورواردر بزرگ ایران نیز جلساتی به منظور افزایش همکاری های اقتصادی و تجاری برگزار کرده ایم و امیدواریم که در عمل شاهد این اتفاق باشیم.