۰ نفر

مدیرعامل فولاد مبارکه در گفت و گو با اقتصادآنلاین؛

مشارکت فولاد مبارکه در توسعه طرح های انرژی/ فولاد مبارکه تنها شرکت موفق در کنترل بازار از شروع دولت سیزدهم

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۷:۲۱
کد خبر: 636104
مشارکت فولاد مبارکه در توسعه طرح های انرژی/ فولاد مبارکه تنها شرکت موفق در کنترل بازار از شروع دولت سیزدهم

مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: سال گذشته حدود ٢٠هزار میلیارد تومان عدم‌النفع در بحث برق و گاز برای فولاد مبارکه داشتیم.

به گزارش اقتصاد آنلاین، یاسر طیب نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه به خبرنگار اقتصاد آنلاین در خصوص ورود فولاد مبارکه به سرمایه گذاری در بخش انرژی، گفت: بعضی از مطرح می کنند فولاد مبارکه چرا می‌خواهد وارد حوزه برق و گاز شود، در پاسخ به این افراد باید گفت: صنعت فولاد یکی از صنایع مادر است که در صنعتی‌شدن کشور نقش اساسی دارد و بسیاری از صنایع که اکنون نقطه قوت نظام هستند، به واسطه پشتیبانی صنعت فولاد است و علاوه برخود صنعت، صدها هزار نفر در زنجیره فولاد مشغول به فعالیت هستند. اگر این زنجیره فعال نبود، مشکلات ما در دوره تحریم‌ها بیشتر بود اما اکنون بیش از ٩٠درصد خودکفایی در این زمینه رسیدیم.

وی با تاکید بر اینکه چالش‌های فعلی صنعت فولاد بیشتر در حوزه زیرساخت، حمل و نقل و انرژی است، توضیح داد: همانطور که در بومی‌سازی‌ و خودکفایی زنجیره فولاد مبارکه پیشتاز و پیشرو بوده است، در حوزه زیرساخت هم جهت بقا و پایداری صنعت پا پیش گذاشته‌است. در حوزه برق اقدامات خوبی صورت گرفته که در مرحله عملیاتی قرار گرفته و نیروگاه ٩١۴مگاواتی سیکل ترکیبی با عملکرد خوب شرکت مپنا توربین اول نهایی شد و توربین دوم در مسیر آماده شدن است و پیشرفت خیلی خوبی در این چند ماه داشتیم و امیدواریم قبل از قطعی‌های برق سال آینده فاز اول نیروگاه را در مدار داشته باشیم که این یک رکورد بی‌سابقه است.

طیب نیا افزود: در بحث نیروگاه خورشیدی ۵٠٠مگاواتی کارهای مطالعاتی خوبی انجام شده و عملیات اجرایی آن ظرف چند ماه آینده شروع خواهد شد. در دیگر حوزه های زیرساختی نیز مانند تامین آب برای صنعت و حل مشکلات آب اصفهان و... پروژه‌های خوبی تعریف و کارهای مقدماتی آن اجرا شده است.

مدیرعامل فولاد مبارکه اضافه کرد: سال گذشته حدود ٢٠هزار میلیارد تومان عدم‌النفع در بحث قطعی برق و گاز  کاهش تولید برای فولاد مبارکه پیش آمد. سال گذشته گاز صنایع فولادی چند ماه قطع شد و تولید شرکت ها کاهش پیدا کرد. ما اعلام آمادگی کردیم که برای حل این مشکل در سه حوزه ورود کنیم. حوزه اول حوزه استخراج گاز از مخازن گازی است که خود ما به عنوان مصرف‌کننده اصلی می‌توانیم از منافع آن برخوردار شویم. بحث دوم موضوع ذخیره گاز  و حوزه سوم بحث صرفه‌جویی در مصرف است.

یاسر طیب نیا در ادامه افزود: تفاهم‌نامه‌ای با شرکت پتروشیمی خلیج فارس جهت همکاری مشترک در حوزه استخراج در دستور کار قرار دارد و با امضای این تفاهم‌نامه بزرگترین شرکت‌های بورسی کشور با هم تفاهم می‌کنند که در این حوزه سرمایه‌گذاری مشترک داشته باشند. این امکان را دو غول صنعتی کشور انجام می‌دهند و می‌خواهند کار بزرگی در کشور رقم بزنند. امیدواریم شرکت ملی گاز و نفت از این همکاری استقبال کند و بتوانیم با همراهی هلدینگ خلیج فارس، مخزن گازی خوبی دریافت کنیم و با استخراج گاز آن بخشی از مشکل کمبود گاز را در سال‌های آتی حل کنیم.

وی افزود: در حوزه ذخیره‌سازی، تفاهم‌نامه مشترکی را با شرکت ملی گاز  امضا کردیم که با استفاده از خدمات شرکت‌های دانش بنیان برای اولین بار در کشور ذخیره‌سازی به روش LNG را بتوانیم بومی‌سازی‌ کنیم و این کار را در مقیاس کوچک شروع شده است و اگر موفق بود، در مقیاس بزرگتر ادامه خواهیم داد و با ذخیره‌سازی در فصول سرد سال، مصرف گاز را داشته باشیم.

مدیرعامل فولاد مبارکه تصریح کرد: حوزه سوم، حوزه صرفه‌جویی و فرهنگسازی مصرف انرژی است. فولاد مبارکه به عنوان صنعتی که همیشه سعی داشته است در حوزه‌های مختلف پیشرو باشد، در این حوزه نیز کارهای خوبی را شروع کرده است و با پروژه‌هایی که در محل‌های مصرف انجام داده ایم، اتفاقات خوبی در این حوزه رقم زده‌ایم.

وی با بیان اینکه آنچه می‌تواند در کشور راهگشا باشد، صرفه‌جویی در مصرف خانگی است گفت: حدود ٧٠درصد مصرف گاز در فصول عادی، صنعتی است. اما این رقم در فصول سرد سال بر عکس می‌شود. یعنی مصرف خانگی به ٧٠درصد می‌رسد و تامین مصارف صنعتی ٣٠درصد می شود. این موضوع به اقتصاد ملی آسیب می‌زند و ما می‌توانیم با فرهنگ سازی درست و فراهم کردن زمینه‌های مصرف کمتر و با در اختیار گذاشتن ابزارهای کم‌مصرف به درآمد ملی و منافع مصرف‌کنندگان کمک کنیم و تنها با 10درصد صرفه‌جویی می‌توان این مشکل را حل کرد.

مدیرعامل فولاد مبارکه خاطرنشان ساخت: کشورهای توسعه‌یافته در فصول سرد سال این کمبود را به مصارف خانگی می‌دهند. آنها شرایط را درک و همراهی می‌کنند و به نظر می‌آید ما در فصول گرم سال باید زمینه‌سازی مناسب را انجام دهیم. امروز بخاری‌های گاز سوز راندمان 30 تا ۴۵درصد دارند در صورتی که این امکان وجود دارد که از وسایلی استفاده شود که ٩٠درصد راندمان دارند. ما در این حوزه نیز اعلام آمادگی کرده‌ایم که از مصرف‌کنندگان حمایت کنیم و در قبال آن انتظار داریم شرکت ملی گاز نیز صرفه‌جویی حاصل از آن را در فصول سرد سال به فولاد مبارکه بدهد.

وی با اشاره به اینکه ما هیچ انتظار و توقعی از دولت نداریم، اظهار داشت: ما همواره در اوج تحریم‌ها خودمان رفع مشکلات خود را رقم زدیم. صادرات متوقف شد خودمان بازارهای جدید ایجاد کردیم و به جای اروپا، بازارهای جدید برای صادرات پیدا کردیم. امکان انتقال پول و تبادل مالی نبود، برای آن هم راهکارهایی پیدا کردیم. واردات متوقف شد؛  با روش‌های مختلف مشکل را حل کردیم. تحریم‌ها سبب شد واردات ما روز به روز و سال به سال کمتر شود و امروز بتوانیم بالای ٩٠درصد تجهیز قطعات را در داخل تامین کنیم. الان هم در حوزه بازار و کنترل قیمت‌ها تنها مجموعه‌ای که موفق عمل کرد، صنعت فولاد و خصوصا فولاد مبارکه بود. از ابتدای دولت تاکنون تنها مورد موفقی که کنترل بازار صورت گرفته است. زیرا خود ما اعتقاد به موضوع داشتیم و پیشگام بودیم.

طیب نیا ادامه داد: هرجا صنعت خود پیشگام بوده، اتفاقات خوبی رقم خورده است. حتی در برخی زمینه‌ها به خاطر اینکه مستقیم به مصرف‌کننده محصول می‌دادیم، کاهش قیمت هم داشتیم. ما طرف عرضه را غنی کردیم و تقاضای بازار را پوشش دادیم. ولی در حوزه مواد اولیه و انرژی صنعت فولاد این اتفاق نیافتاده و قیمت‌ها در همین زمان افزایش شدید داشته است.

یاسر طیب نیا معتقد است که انتظار صنعت و فولاد مبارکه، ثبات در وضعیت اقتصادی است. انتظار داریم اگر قرار است تصمیمی گرفته شود نظر صنعت و تولیدکنندگان  نیز گرفته شود. کمی روی بخشنامه‌ها تامل کنند و آثار را بسنجند و بعد تصمیم بگیرند. وضع تعرفه هدفمند رسالت دولت است اما باید هدفمند باشد. نباید تعرفه مواد اولیه کمتر از محصول نهایی باشد؛  زیرا ابتدای زنجیره ظرفیت کم است و انتهای زنجیره مازاد ظرفیت وجود دارد. ما انتظار داریم در حوزه تصمیمات ارزی، دستمان باز گذاشته شود. فولاد مبارکه همیشه همراه و همگام دولت بوده است و خواهد بود بدون آنکه انتظار حمایت داشته باشد.

وی در پایان با اعلام خبر خوش به سهامداران خاطرنشان کرد:فولاد مبارکه سال را با رکوردهای پی در پی شروع کرد و این نتیجه‌اش، سود سهامدار است. در اردیبهشت هم رکوردها را خواهیم شکست  و اگر امسال در حوزه گاز و برق کسری نداشته باشیم، رکورد های زیادی برجای خواهیم گذاشت.