۰ نفر

کارنامه عملکرد قاچاقچیان کالاهای اساسی؛

فعلا خبری از قاچاق آرد نیست!

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۳:۴۳
کد خبر: 634242
فعلا خبری از قاچاق آرد نیست!

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با تاکید بر اینکه اساسا هیچ کشفیاتی از آرد مصداق قاچاق نیست، گفت: در سال گذشته مجموع کشفیات مقدماتی آرد 3 هزار و 823 تن بوده و مجموع کشفیات مقدماتی گندم به بیش از 9 هزار و 400 تن رسید که احتمالا بخشی از این میزان در مراحل قضایی و رسیدگی، تبرئه شوند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایلنا، حمیدرضا دهقانی‌نیا در گفت‌وگویی، درباره میزان کشفیات قاچاق آرد و گندم اظهار داشت: در سال گذشته مجموع کشفیات مقدماتی آرد 3 هزار و 823 تن بوده و مجموع کشفیات مقدماتی گندم در سال گذشته به بیش از 9 هزار و 400 تن رسید.

وی تاکید کرد: باید توجه شود که این آمار مقدماتی است یعنی این امکان وجود دارد که بخشی از این میزان اعلام شده در پروسه و مراحل قضایی و رسیدگی تبرئه شوند و جزو قاچاق محسوب نشوند.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به میزان کشف قاچاق روغن ادامه‌داد:‌ طبق آمار مقدماتی در سال گذشته 19 هزار و 528 تن روغن قاچاق کشف شد که این عدد در سال 99 ، هزار و 896 تن بوده‌ است.

دهقانی‌نیا گفت: در آمار رسمی، همین اعداد و ارقام اعلام شده‌ است. همانطور که گفته شد این آمار هم مقدماتی هستند و احتمال دارند درصدی از این آمار کاهش یابد و تبرئه شوند. هر آمار به غیر از این اعلام شود، صحت ندارد.        

وی در پاسخ به این سوال که قاچاق آرد و گندم بیشتر در چه مناطقی کشف می‌شوند، اظهار داشت: آرد و گندم عمدتا در استان سیستان و بلوچستان از کشور خارج و به سمت افغانستان و پاکستان می‌رود.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با تاکید بر اینکه  اساسا هیچ کشفیاتی از آرد مصداق قاچاق نیست، گفت: علی‌رغم تاکید و خواهش ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اما شرکت بازرگانی دولتی نپذیرفت که آرد مشمول تبصره 4 ماده 18 قانون باشد. در صورتی که آرد مشمول این قانون می‌شد اگر عرضه خارج از شبکه آرد انجام می‌شد می‌توانستیم آن را مصداق قاچاق بدانیم.

دهقانی‌نیا ادامه داد:‌ در حال حاضر هر چند در استان‌ها کشفیاتی داریم اما قاچاق محسوب نمی‌شود و اساسا کشفیات نمی‌توانند مصداق قاچاق را پیدا کنند چراکه تبصره 4 ماده 18 قانون را ندارد.

وی افزود: البته وزارت جهاد، آمادگی خود را برای این اقدام اعلام کرده و قرار بر این است این تبصره برای آرد عملیاتی شود.