۰ نفر

با ابلاغیه سازمان امور مالیاتی؛

معافیت مالیاتی سود ناشی از تسعیر نرخ ارز

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۹:۲۴
کد خبر: 632637
معافیت مالیاتی سود ناشی از تسعیر نرخ ارز

صادرکنندگان در شرایطی نگران دریافت مالیات از نرخ سود تسعیر ارز خود بودند که اکنون سازمان امور مالیاتی در بخشنامه ای، سود نرخ تسعیر ارز صادراتی را معاف از مالیات اعلام کرد.

اقتصاد آنلاین - محبوبه فکوری؛ دریافت مالیات از سود ناشی از تسعیر نرخ ارز همواره یکی از نگرانی های تجار و فعالان اقتصادی بوده است. 

در واقع اگر دولت تصمیم می گرفت از نرخ سود تسعیر نرخ ارز مالیات دریافت کند؛ این موضوع ممکن بود انگیزه های صادراتی را از بین برده و ضرر و زیانی را متوجه صادرکنندگانی نماید که با محاسبات خود تخفیفاتی را به مشتریان خود داده اند و باید از سود نرخ تسعیر مالیات بپردازند. 

بر اساس اطلاعات دریافتی از سوی خبرنگار اقتصاد آنلاین معافیت نرخ سود تسعیر ارز از مالیات یکی از دستور جلسات شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی بوده که با موافقت وزیر امود اقتصادی و دارایی به عنوان رییس شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی عملیاتی شده است. 

حالا داوود منظور، رییس سازمان امور مالیاتی در بخشنامه ای که به ادارات امور مالیاتی ابلاغ کرده آورده است: 

با عنایت به اطلاق عام حکم مقرر در بند ب ماده ٤٥ قانون احکام دائمی برنامه های دائمی کشور به معافیت مالیاتی نرخ تفاوت سود تسعیر  ارز حاصل از صادرات مقرر می دارد: 

از آنجا که سود تفاوت نرخ تسعیر ارز حاصل از صادرات از هرگونه مالیات معاف است و قانونگذار هیچگونه حصر یا استثنای درآمدی را نسبت به این معافیت در نظر نگرفته است، لذا سود درآمد تفاوت تسعیر ارز کلیه درآمدهای صادراتی با رعایت سایر مقررات، مشمول حکم فوق است. 

این بخشنامه دهم اردیبهشت ماه سال جاری ابلاغ شده است.

معافیت مالیاتی سود ناشی از تسعیر نرخ ارز