۰ نفر

خبری از بسته بودن مرز نیست؛

مرز دوغارون با ظرفیت کامل در حال فعالیت است

۵ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۷:۱۱
کد خبر: 630927
مرز دوغارون با ظرفیت کامل در حال فعالیت است

مدیر کل گمرک دوغارون تایباد واقع در شرق خراسان رضوی گفت: با بازگشایی مرز دوغارون، هم‌اکنون ۱۰۰ درصد فعالیتهای گمرکی در این کانون اقتصادی مهم کشور در حال انجام است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، محمد کوه‌گرد افزود:  به دنبال اختلاف به وجود آمده در مرز مشترک جمهوری اسلامی ایران و افغانستان طی ۲ روز گذشته و با مذاکرات انجام شده، اکنون تمامی رویه های گمرکی در حوزه صادرات و ترانزیت کالا از این گمرک ۱۰۰ ساله به سمت کشور افغانستان در حال انجام و تمامی فعالیتهای اقتصادی این مرز به حالت عادی خود برگشته و هیچ‌گونه مشکلی در حوزه ترخیص کالا در دوغارون وجود ندارد.

وی بیان کرد: از صبح امروز هم ورود و خروج مسافر از طریق دروازه دوغارون انجام گرفته و همچنین خودروهای مسافربری ایران و افغانستانی در این مرز زمینی تردد دارند.

مدیر کل گمرک دوغارون تایباد ادامه داد: هم‌اکنون روزانه بیش از سه هزار و ۵۰۰ نفر شامل رانندگان، تجار و مسافران ایرانی و افغانستانی در مرز دوغارون تردد دارند.

کوه گرد گفت: طبق برآورده های انجام شده، امروز افزون بر ۲۵۰ دستگاه کامیون حامل انواع کالاهای صادراتی، ترانزیتی و سوخت از سمت گمرک مرزی دوغارون به سمت افغانستان خارج خواهند شد و همین تعداد کامیون هم از سمت افغانستان گمرک اسلام قلعه به مقصد ایران وارد گمرک دوغارون می شوند.

بر اساس اعلام منابع مرزی روزانه بین چهار هزار تا چهار هزار و ۵۰۰ مسافر ورودی و خروجی نیز از مرز دوغارون تردد می کنند.

به گزارش منابع محلی روز شنبه در پی انجام برخی فعالیتهای خارج از چهارچوب و قواعد مرزی از سوی نیروهای وابسته به طالبان در محدوده نقطه صفر مرزی دوغارون در خراسان رضوی، این مرز مهم تجاری بسته اعلام شد اما پس از انجام گفت وگوهای مرزی، گذرگاه دوغارون - اسلام قلعه حوالی ساعت ۱۳:۳۰ دیروز یکشنبه بازگشایی شد.  

مرکز شهرستان ۱۲۰ هزار نفری تایباد در ۲۲۸ کیلومتری جنوب شرق مشهد واقع است. تایباد از سمت شرق و جنوب شرق هم مرز با کشور افغانستان است.

گمرک دوغارون واقع در شهرستان تایباد با یک قرن سابقه فعالیت در فاصله ۱۸ کیلومتری مرز ایران و افغانستان در حوزه صادرات، واردات، ترانزیت و مسافر فعالیت دارد.   

روز شنبه هفته جاری، نیروهای مرزی وابسته به طالبان، به دلیل عدم اشرافیت به قوانین و مقررات مرزی، با ابهاماتی روبه رو شده بودند که باعث تعطیلی گمرک دوغارون شده بود.