۰ نفر

واکنش ها به اعلام تعرفه های معدنی ادامه دارد؛

معدنکاران: تصمیمات دولت مصداق خودتحریمی است

۲۳ فروردین ۱۴۰۱، ۱۹:۳۸
کد خبر: 627542
معدنکاران: تصمیمات دولت مصداق خودتحریمی است

دبیر انجمن سنگ‌آهن ایران با اشاره به تعیین عوارض ۲۲ درصدی بر صادرات سنگ آهن گفت: دقیقا زمانی که ما در مقطع افزایش تولید و افزایش صادرات هستیم این تصمیم های خود تحریمی در داخل کشور به کار گرفته می شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین نقل از تسنیم، اخیرا وزارت صمت تعرفه‌های مربوط به مواد معدنی و کالاهای صنایع معدنی صادراتی را جهت اخذ عوارض در سال جاری اعلام کرده است. براساس این جدول سنگ‌آهن مشمول عوارض صادرات ۲۲درصدی شده است.

سعید عسگرزاده دبیر انجمن سنگ‌آهن ایران در همین ارتباط می گوید: این تصمیم عجیب ترین کار دولت است و به نوعی ضد تولید به شمار می آید.

وی با اعلام اینکه در شرایط جنگ اوکراین و روسیه ما توانستیم بازارهای جدید صادراتی را بدست بیاوریم، افزود: امروز بهترین فرصت برای ارزآوری است اما نمی دانیم چرا دولت تصمیمات غلط گذشته را مدام تکرار می کند.

دبیر انجمن سنگ‌آهن ایران اضافه کرد: دقیقا زمانی که ما در مقطع افزایش تولید و افزایش صادرات هستیم این تصمیم های خود تحریمی در داخل کشور به کار گرفته می شود.

وی به تأثیر افزایش عوارض صادراتی سنگ آهن در بازار داخلی اشاره کرد و گفت: این عوارض به صورت پلکانی است به نحوی که هر میزان اختلاف قیمت داخلی و صادراتی باشد تعرفه ها نیز تعیین خواهد شد، در این شرایط به طبع افزایش قیمت داخلی به صورت کاذب انجام‌می شود تا اختلاف آنها نسبت به قیمت های صادراتی افزایش نیابد.

عسگرزاده با تأکید بر اینکه تصمیم وزارت صنعت در افزایش عوارض صادراتی با قانون بهبود فضای کسب و‌کار و قانون رفع موانع تولید هماهنگ نیست، افزود: البته مصوبه ستاد تنظیم بازار در تضاد و تناقض آشکار با احکام دائمی برنامه‌های توسعه نیز است.

وی اضافه کرد: مسیر قانونی وضع عوارض را بر اساس ماده ۳۷ رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور را جهت تصویب طی نکرده و در تضاد کامل با مقررات جاری است. هرچند قانون مذکور موخر بر قانون احکام دائمی است و قاعدتا اصل وضع عوارض محل اشکال است.

به گفته دبیر انجمن سنگ‌آهن ایران ،  این بخشنامه حتی درصورت درستی قابل اجرا نیست. مثلا کارخانه کالایی را فروخته که موعد تحویل آن دو ماه دیگر است. مقایسه با این مبنا چگونه خواهد بود.  زمان فروش یا زمان تحویل؟  

وی اضافه کرد: فردا جلسه ای با اعضای انجمن برگزار خواهیم کرد و‌ این موضوع را به صورت جدی مورد بحث قرار خواهیم گذاشت.

مهرداد اکبریان رئیس انجمن سنگ آهن ایران نیز در همین ارتباط گفته بود:  در حال حاضر بیشتر سنگ آهن بهره‌برداری‌شده مصرف داخلی دارد. کمتر از یک میلیون تن از نوع غیرفلزی کم‌عیار هم به کارخانه‌های سیمان عراق می‌رود که اصلا در آمار نمی‌گنجد.

وی افزود: محدودشدن صادرات ارتباط چندانی به تحریم‌های خارجی ندارد. دولت سابق به شکل پلکانی صادرات را سخت‌ و در آخرین قدم هم صادرات را ممنوع کرد. اکنون هزینه حمل‌ و نقل و عوارض آنچنان بالا رفته که صادرات سنگ آهن صرفه اقتصادی ندارد.

وی تصریح کرد: حتی اگر خریدار خارجی هم برای سنگ آهن پیدا شود، باز هم فعالان این حوزه حاضر به فروش نمی‌شوند. این در حالی است در دهه ۸۰ سالانه حدود ۲۴ میلیون تن صادرات صورت می‌گرفت.