۰ نفر

خاموشی ها سد راه توسعه شهرک های صنعتی؛

واحدهای صنعتی راکد همچنان پاشنه آشیل توسعه شهرک های صنعتی

۳ فروردین ۱۴۰۱، ۱۶:۰۵
کد خبر: 622797
واحدهای صنعتی راکد همچنان پاشنه آشیل توسعه شهرک های صنعتی

سال گذشته حدود ۲۰۱۵ واحد صنعتی راکد در کشور احیا شد و برای احیای ۳۳۰۰ واحد راکد در سال جاری هم برنامه ریزی شده، اما به نظر نمی‌رسد مشکلات تامین برق شهرک‌های صنعتی در کوتاه مدت قابل حل باشد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، تاکنون حدود ۱۲ هزار و ۶۷ واحد راکد در کشور شناسایی شده است. اما تمامی این واحدها به دلیل نوع تولیدشان قابلیت احیا ندارند  و طبق نظر کارشناسان کلینیک‌های کسب و کار، فقط ۶۲ درصد این واحدها قابل احیا هستند.

طی سال‌های گذشته برنامه‌ریزی‌هایی برای احیای این واحدها طراحی شده که عموما هم به اهداف خود رسیده است. برنامه سال گذشته سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران احیای ۲۰۰۰ واحد راکد بود که طبق اعلام مدیرعامل این سازمان تا ۲۴ اسفند ماه ۲۰۱۵ واحد با اشتغالزایی برای بیش از ۲۶ هزار نفر احیا شده است.

اما برنامه سال جاری سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با جهش نسبی، احیای ۳۳۰۰ واحد راکد صنعتی است که باید دید محقق می‌شود یا خیر.

عمده مشکلات واحدهای راکد، طبق گفته خود فعالان صنعتی، "تأمین مالی" است، اما مشاوران سازمان صنایع کوچک، مشکلات مدیریتی یا کمبود ماشین‌ آلات و تجهیزات و غیره را نیز عامل رکود واحدها تشخیص داده‌اند.

همچنین ۱۱ هزار و ۳۳۷ واحد با ظرفیت بالای ۷۰ درصد، ۱۳ هزار و ۸۶۴ واحد با ظرفیت بین ۵۰ تا ۷۰ درصد و ۱۶ هزار و ۵۲۰ واحد با ظرفیت کمتر از ۵۰ درصد در حال فعالیت‌اند که برنامه افزایش ظرفیت‌ تولید برای دو گروه زیر ۷۰ درصد نیز در اولویت‌های سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی است.

حل مشکل کمبود برق، شاید چند سال بعد!

طی سال‌های اخیر با افزایش دما، نقاط مختلف کشور بارها با قطع گسترده برق مواجه شد و برق واحدهای تولیدی نیز ابتدا به صورت پراکنده و بعد از رایزنی‌های انجام شده برای جلوگیری از آسیب به تجهیزات با برنامه ریزی قطع شد.

در این سال‌ها کمبود برق در تابستان همزمان با محبوب شدن رمزارزها شدت گرفت و به همین دلیل در این رابطه عده‌ای استخراج رمزارزها را مقصر می‌دانند، اما عده‌ای عقب ماندگی وزارت نیرو در تولید برق را به دلیل کمبود منابع مالی و مشکلات ناشی از تحریم عامل کمبود برق عنوان می‌کنند.

معاون فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، تیر ماه امسال کسری برق شهرک‌های صنعتی را ۸۰۰۰ مگاوات عنوان کرد و از ارائه مشوق برای ساخت پنل خورشیدی در شهرک‌ها، خبر داد. بر این اساس برای کسانی که بتواند همزمان در پشت بام خود پنل خورشیدی برای تولید بیشینه ۱۰۰ کیلووات برق نصب کنند و از وزارت نیرو مجوز بگیرند تا به شبکه برق متصل شوند، ۵ تا ۱۰ درصد در قیمت زمین تخفیف در نظر گرفته شده است.  

برنامه دیگر سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی برای جبران استفاده از مولدهای مقیاس کوچک یا خود تولید یا سی اچ پی بوده که ۱۱۰ هکتار زمین درون شهرک‌های صنعتی برای تولید ۴۲۵۰ مگاوات برق به تولید برق با این مولدها اختصاص یافته بود، اما با توجه به اینکه تکنولوژی و فناوری مورد نیاز این فرآیند وارداتی است، شرایط تحریم و نوسانات اقتصادی باعث شد که تا میانه سال گذشته فقط ۴۷۰ مگاوات به بهره برداری برسد.

به عبارت دقیق‌تر ۱۱۰ هکتار زمین در قالب ۴۵۳ قرارداد برای توزیع ۴۲۵۰ مگاوات برق تفاهم شده بود، اما آنچه محقق شده ۵۳ قرارداد برای تولید ۴۷۰ مگاوات در ۱۴ هکتار زمین، یعنی حدود ۱۱ درصد برنامه است.

در این میان اخیرا وزیر صمت خبر داده که شروع به احداث حدود ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه در بخش صنعت شده که سه تا چهار سال آینده به بهره برداری می‌رسد و نیاز صنعت را تأمین می‌کند. بنابراین بعید به نظر می‌رسد مشکل تامین برق صنعت در کوتاه مدت برطرف شود.

وضعیت شهرک‌های صنعتی در سال ۱۴۰۰

بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی وزارت صمت تا پایان آذر ماه سال گذشته تعداد شهرک‌ها و نواحی صنعتی مصوب به ۱۰۲۵ شهرک و ناحیه رسید که نسبت به تعداد ۱۰۰۶ شهرک و ناحیه صنعتی مصوب تا پایان آذر سال ۱۳۹۹، افزایش ۱.۹ درصدی داشته است. همچنین تعداد شهرک‌ها و نواحی صنعتی در حال بهره‌برداری تا پایان آذر سال گذشته با ۱.۱ درصد افزایش نسبت به پایان آذر سال ۱۳۹۹ به ۸۳۲ شهرک و ناحیه رسیده است.

تعداد واحدهای صنعتی به بهره‌برداری رسیده در شهرک‌ها و نواحی صنعتی تا پایان آذر سال گذشته ۴۸ هزار و ۵۳۵ واحد بوده که در مقایسه با ۴۶ هزار و ۸۲۲  واحد به بهره‌برداری رسیده تا پایان آذر سال ۱۳۹۹، حدود ۳.۷ درصد کاهش داشته است.

همچنین آمارها نشان می‌دهد میزان اشتغال ایجاد شده در واحدهای صنعتی به بهره‌برداری رسیده در مدت یاد شده حدود ۲.۲ درصد افزایش داشته، به طوری که تا پایان آذر در سال ۱۳۹۹ معادل ۹۴۱ هزار و ۵۵۸ شغل در واحدهای صنعتی به بهره‌برداری رسیده ایجاد شده بود، اما در مدت مشابه سال گذشته ۹۶۱ هزار و ۹۱۰ نفر در واحدهای صنعتی تازه به بهره‌برداری رسیده شاغل شدند.