۰ نفر

آیا روسیه بازنده جنگ اوکراین خواهد بود

۱۴ اسفند ۱۴۰۰، ۱۴:۵۶
کد خبر: 617556
آیا روسیه بازنده جنگ اوکراین خواهد بود

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوییس اظهار داشت: از نظر اقتصادی هر میزان هم که روسیه خود را برای چنین روزی آماده کرده باشد اگر راه تجارت بر این کشور بسته باشد، در بازار جهانی متضرر خواهد شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایلنا، شریف نظام مافی در مورد تحریم‌های اقتصادی غرب علیه روسیه اظهار کرد: جنگ اوکراین و تحریم‌های غرب علیه روسیه فاز جدیدی از تاریخ را آغاز کرده که شروع جنگ سرد دوم است. غرب به دنبال این است که روسیه را ضعیف کرده و تا جایی که می‌تواند همان اتفاقی که برای شوروی رخ داد را برای روسیه تکرار کند.

در کوتاه مدت در مقابل سیستم‌های مالی و تجاری که غرب به راحتی می‌تواند روی آنها تحریم بگذارد سیستم‌های مالی آلترناتیو شکل می‌گیرد، یعنی به جای آنکه ما از سیستم سوئیفت استفاده کنیم به سیستم‌های آلترناتیو مانند آنچه در چین استفاده می‌شود رو ببریم.

وی افزود: این دوگانگی در سیستم‌های مالی و تجاری و بانکی باعث ضعیف شدن روش‌های تحریم تجاری خواهد شد، بنابراین با این اتفاق یک دوره جدید از نظر مالی شروع می‌شود. سیستم سوئیفت سیستم مشابهی در چین دارد که دولت چین برای مراودات مالی ساخته است که می‌تواند جایگزین سوئیفت باشد. تحریم‌ها می‌توانند باعث شوند که سیستم‌های آلترناتیو قدرت بیشتری بگیرند.

مافی تصریح کرد: ممکن است که برای کشور ما در زمینه تجارت به خصوص در زمینه غلات مشکلاتی به وجود بیاید چراکه 25 درصد از غلات وارداتی کشور ما از اوکراین و روسیه تامین می‌کردیم. با حذف شدن کامل اوکراین از زنجیره تولید دست کم برای سال آینده‌، مطمئنا در بازارهای جهانی غلات کمبود به وجود خواهد آمد که باعث افزایش قیمت شده و می‌تواند در بازار برزیل یا غلات استرالیا اثر بگذارد. این موضوع برای ایران به عنوان یک کشور واردکننده غلات خوب نیست.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوییس با تاکید بر متضرر شدن مسکو از قبل این جنگ گفت: روسیه به خاطر اقدام خود در جهت حمله به اوکراین، ضرر اقتصادی هنگفتی خواهد کرد. اندازه اقتصاد روسیه به اندازه اقتصاد اسپانیا بوده و اقتصاد بزرگی ندارد. این کشور کاملا به غلات، نفت و گاز وابسته است و صنعت صادراتی به جز صنعت اسلحه ندارد. از نظر اقتصادی هر میزان هم که روسیه خود  را برای چنین روزی آماده کرده باشد اگر راه تجارت بر این کشور بسته باشد، در بازار جهانی متضرر خواهد شد.

وی در مورد رابطه اقتصادی چین و روسیه اظهار داشت: چین همانطور که در اقتصاد ما هم نشان داده، متحد اقتصادی هیچکس نیست و فقط برای منافع خود کار می‌کند. از این جهت چین، روس‌ها را هم مورد استفاده قرار خواهد داد یعنی زمانی که چین متوجه ضعف روسیه شود به فکر منافع خود خواهد بود و بنابراین روسیه بازنده میدان اقتصادی این جنگ خواهد بود. حتی اگر سیستم سوئیفت جایگزین داشته باشند باز هم روسیه جایگزینی برای بازارهای اروپایی نخواهد داشت. چین هرگز جایگزین یک به یک بازار غرب نخواهد شد.

نظام مافی همچنین خاطرنشان کرد: بنابراین دولت روسیه این جنگ را یک جنگ کوتاه‌مدت می‌بیند و وقتی به نتایج مورد نظر خود از نظر نظامی برسد شروع به ترمیم ارتباط خود با غرب خواهد کرد.

وی در ادامه متذکر شد: در کل ما باید برای تامین غلات چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی برنامه‌های دقیقی برای سال آینده داشته باشیم. با خارج شدن اوکراین و محدود شدن روسیه، بازار غلات یک بازار بسیار فشرده و کوچک خواهد شد. از این جهت ما باید در کاشت و خرید غلات برنامه‌ریزی داشته باشیم تا در این بازار فشرده و محدود دچار ضرر نشویم.