۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

وزارت صمت در طرح ساماندهی واردات پوشاک به دنبال چیست؟

۱۱ اسفند ۱۴۰۰، ۱۸:۰۵
کد خبر: 616896
وزارت صمت در طرح ساماندهی واردات پوشاک به دنبال چیست؟

تولیدکنندگان چند روزی است که نگران از طرح مورد پیگیری وزارت صنعت، معدن و تجارت در ساماندهی واردات و عرضه پوشاک، کیف و کفش به دنبال این هستند که راه نفوذی به دفتر وزیر صمت پیدا کنند تا او را در جریان نفوذ واردات چی ها در برخی معاونت های تخصصی این وزارتخانه بیابند؛ اما باید دید که در این طرح ساماندهی، دقیقا چه نوشته شده است؟

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین، وزارت صنعت، معدن و تجارت در واپسین روزهای بهمن ماه به دنبال نظرخواهی از برخی نمایندگان دستگاه‌های اجرایی در مورد دستورالعمل واردات و عرضه پوشاک، کیف و کفش و نحوه فعالیت نمایندگان و شعب شرکت‌های خارجی پوشاک، کیف و کفش در ایران است که همین موضوع، برای بسیاری از تولیدکنندگانی که در سال‌های تحریم، با سرمایه گذاری و امید به آینده بازار کفش در ایران، تلاش کرده‌اند تا جای خالی واردات را پر کنند، نگرانی‌هایی ایجاد کرده است. 

بر این اساس محمدمهدی برادران، معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به معاون وزارتخانه های اطلاعات، کشور، امور اقتصادی و دارایی، ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، تعزیرات حکومتی، گمرک ایران، سازمان امور مالیاتی، دیوان عدالت اداری، اتاق بازرگانی ایران، اتاق اصناف ایران، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، سازمان توسعه تجارت ایران، از آنها خواسته تا در خصوص دستورالعمل ساماندهی واردات و عرضه پوشاک، کیف و کفش و نحوه فعالیت نمایندگان و شعب شرکت‌های خارجی در ایران اعلام نظر کنند و تا اول اسفندماه نتایج بررسی‌های خود را به این معاونت ارسال کنند. 

اقتصاد آنلاین جزییات کامل طرح ساماندهی واردات و عرضه پوشاک، کیف و کفش و نحوه فعالیت نمایندگان و شعب شرکت‌های خارجی را در ایران را منتشر می‌کند: 

گفتنی است این دستورالعمل بر اساس ضرورت ساماندهی واردکنندگان و عرضه کنندگان پوشاک، کیف و کفش شرکت‌های خارجی که صاحب اصلی علامت تجاری در ایران هستند تدوین شده است. 

مهمترین مواردی که در این طرح به چشم می‌خورد به شرح زیر است: 

۱- الزام به ثبت و مجوز استفاده از لایسنس: متقاضی مجوز استفاده و بهره برداری یا لایسنس باید مستند اجازه استفاده از علامت تجاری ثبت شده را توسط مرکز در سامانه جامع تجارت ثبت کند. ضمنا چنانچه متقاضی شخص حقوقی است باید نسبت به ثبت و تاسیس شعبه یا نمایندگی شرکت خارجی از طریق اداره کل ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری اقدام لازم را معمول دارد. 

۲- تائیدیه پروانه کسب فروشگاه‌های مجاز خرده فروشی غیرمجازی و مجازی از طریق مرکز امور اصناف و بازرگانان ایران یا مرکز توسعه تجارت الکترونیکی ایران به سامانه جامع تجارت ارائه می‌شود. 

۳- برخی از الزامات امکان فعالیت: 

- سامانه جامع تجارت باید به طور مستمر تا پنجم هر ماه اطلاعات مندرج در خصوص عملکرد کلیه دارندگان مجوز استفاده یا لایسنس را به کارگروه تخصصی و سایر مراجع ذیربط و نظارتی در بخش‌های واردات، عرضه و تولید داخل ارائه کند. 

- دارنده مجوز استفاده یا لایسنس در صورت تعلیق، انقضا یا ابطال مجوز خود اجازه عرضه کالا در مراکز  عرضه غیرمجازی و مجازی را نداشته و در این صورت سامانه جامع تجارت موظف است نسبت به حذف علامت تجاری اقدام و مراتب را به همراه آخرین اطلاعات ثبت شده مبنی بر میزان واردات، عرضه و موجودی کالاهای مشمول در آن سامانه به کارگروه تخصصی و مراجع ذیربط جهت اقدامات لازم اعلام کند.

۴- برخی از الزامات ثبت سفارش واردات:

- دارنده مجوز استفاده یا لایسنس باید انتقال مکان و مالکیت صورت گرفته در تمام مراحل فعالیت تا فروش نهایی خود را در سامانه جامع تجارت ایران ثبت کند. 

- مرجع تائید و اخذ شناسه کالا تحت برند برای هر یک از دارندگان مجوز استفاده یا لایسنس، سامانه جامع تجارت ایران است که بایستی مراتب به مراجع ذیربط و ارگان‌های نظارتی جهت رصد مستمر نحوه عملکرد در بخش‌های مختلف فعالیت آنها به طور مستمر گزارش شود. 

- اخذ و نصب شناسه کالا در خصوص کالاهای مشمول منوط به داشتن مجوز فعالیت معتبر است.

- ثبت سفارش و اظهارنامه گمرکی واردات کالای مشمول باید به نام دارنده مجوز استفاده یا لایسنس و ارزش اظهاری به ازای واحد هر یک از انواع کالای وارداتی بر مبنای قوانین امور گمرکی ایران مجاز بوده و بایستی جهت ترخیص کالاهای مشمول مدارک مطابق شناسه اخذشده از سامانه جامع به گمرکات اجرایی ارائه شود. 

- اظهار تعداد و وزن خالص هر ثوب لباس و یا هر جفت کفش یا هر عدد کیف هر یک از کالاهای مشمول الزامی است. 

۵- الزامات عرضه

- دارندگان مجوز استفاده یا لایسنس مکلف به عرضه مطابق کلیه قوانین و مقررات مربوطه از جمله قانون نظام صنفی، قانون حمایت از مصرف کنندگان و مواد ۲ و ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز هستند.

- فروش کالاهای مشمول اعم از عرضه مجازی و غیرمجازی می‌بایستی دارای شناسه کالا معتبر باشد. 

- شناسه‌های کالا به طور مشخص و خوانا در شناسنامه کالا و همچنین در تصویر به نمایش گذاشته شده در عرضه مجازی درج شده باشد. 

- عرضه کنندگان موظف به ثبت مشخصات محل نگهداری کالاهای خود در سامانه جامع انبارهای وزارت صمت هستند. 

- استفاده از شناسه رهیگری در صورتی الزامی است که زیرساخت‌های اجرایی آن توسط وزارت صمت آماده شده باشد. 

۶- الزامات تولید داخل و صادرات

- شرکت خارجی ضمن درج در قرارداد مبنی بر پذیرش مفاد این ماده، مکلف به سفارش گذاری بخشی از واردات تعداد کالاها متناسب با ارزش سالیانه واردات طی زمان بندی مشخص به تولیدکنندگان داخلی یا ایجاد تاسیسات تولیدی به صورت مستقل یا مشارکت یا سرمایه گذار داخلی و صادرات بخشی از کالاهای تولید شده در ایران هستند به طوری که طی دو سال اول حداقل ۲۰ درصد ارزش سالیانه وارداتی در داخل تولید و حداقل ۵۰ درصد آن صادر شده و از سال سوم سالانه حداقل ۵ درصد به سهم تولید داخلی می‌بایست اضافه شود. 

- نماینده یا شعب شرکت خارجی موظف است پس از هماهنگی لازم با شرکت خارجی نسبت به ارائه تعهد تولید داخل و برنامه زمان بندی اجرایی آن به دفتر تخصصی اقدام کند تا در صورت عدم ایفای تعهدات امکان بررسی و تصمیم گیری در مورد ابطال مجوز استفاده و طرح در کارگروه تخصصی فراهم شود. 

- در صورت تمایل شرکت خارجی و یا نماینده یا شعب آنها به سرمایه گذاری جهت تولید داخلی بر اساس قوانین، مقررات و مشوق‌های مربوط به حوزه سرمایه گذاری خارجی از طریق سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران و همچنین مفاد دستورالعمل جاری سرمایه گذاری این وزارتخانه است. 

- ثبت نام سفارش گیرنده و سفارش دهنده در سامانه جامع تجارت

- معرفی سفارش گیرنده توسط سفارش دهنده در سامانه جامع تجارت

- بارگذاری قرارداد سفارش گذاری بین سفارش دهنده و سفارش گیرنده در سامانه جامع تجارت توسط صاحب برند و تائید آن توسط تولیدکننده

- استعلام امکان توان نوع و ظرفیت تولید سفارش گیرنده از سامانه بهین یاب 

- نصب شناسه کالا بر روی پوشاک، کیف، کفش تولیدی توسط سفارش گیرنده مطابق روش تعیین شده

- اظهار تولید بر اساس هر شناسه کالا و تعدد آن توسط سفارش گیرنده در سامانه جامع تجارت

برای مشاهده جزییات دستورالعمل ساماندهی واردات و عرضه پوشاک، کیف و کفش و نحوه فعالیت نمایندگان و شعب شرکت‌های خارجی پوشاک، کیف و کفش در ایران روی فایل پیوست کلیک کنید