۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

خرید لباس و میوه عید ۴ میلیون هزینه دارد

۱۰ اسفند ۱۴۰۰، ۹:۰۷
کد خبر: 616394
خرید لباس و میوه عید ۴ میلیون هزینه دارد

طبق یک محاسبه ساده برای خرید لباس و میوه و شیرینی و آجیل عید باید در کمترین حالت حدود ۴میلیون تومان هزینه کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، امسال برای کارکنان دولت و بازنشستگان یک میلیون و 600هزار تومان عیدی واریز شد که دریافتی با حق همسر و فرزند حدود دو میلیون و 300هزار تومان بود. اما در اینجا یک سوال مطرح می‌شود و آن اینکه با این دو میلیون و 300هزار تومان چه چیزی می‌توان خرید و آیا اقلام شب عید، با این مبلغ قابل خرید است؟ بررسی‌های اقتصاد آنلاین حاکی از آن است که حتی اگر از برنج و گوشت و مواد غذایی هم صرف نظر کنیم، مبلغ عیدی کفاف تهیه پوشاک و مایحتاج عید را نمی‌دهد.

آجیل، میوه و شیرینی شب عید چه قدر تمام می‌شود؟

اصولا سال نو با آجیل، میوه و شیرینی و دید و بازدیدهایش شناخته می‌شود و در این روزها هم با افزایش قیمت‌ها دیگر خرید مایحتاج شب عیدی هزینه بسیار زیادی برای خانواده‌ها دربردارد. در حال حاضر شیرینی حدودا کیلویی 70هزار تومان برای خانوارها آب می‌خورد؛ در نتیجه دو کیلو شیرینی چیزی حدود 140هزار تومان خواهد شد؛ همچنین قیمت آجیل مخلوط حدودا کیلویی 220هزار تومان است که اگر یک خانواده بخواهد دو کیلو آجیل بخرد، باید 440هزار تومان برای آجیل پرداخت شود؛ همچنین دو کیلو موز حدود 60هزار تومان، دو کیلو پرتقال حدود 35هزار تومان، دو کیلو خیار حدود 15هزار تومان و دو کیلو سیب نیز حدود ٢۵هزار تومان خواهد شد. در نتیجه برای خرید آجیل، میوه و شیرینی عید باید نزدیک ٧٢۵هزار تومان پرداخت کنید؛  آن هم در حداقلی ترین حالت ممکن. 

خرید لباس سال نو چند در می‌آید؟ 

از سویی دیگر سال نو در ایران معمولا با لباس نو همراه است و در این شرایط خرید لباس نو نیز هزینه زیادی برای خانواده‌ها در پی دارد. برای مثال اگر بخواهید برای یک خانواده ۴نفره که یک فرزند دختر و یک فرزند پسر دارند خرید کنید، باید مانتو، شلوار، شال، کفش، پیراهن و... تهیه کنید؛ اما هزینه این موارد به طور نسبی چه قدر است؟ 

قطعا نمی‌توان رقم دقیقی ارائه داد زیرا در بازار انواع جنس‌ها و انواع قیمت‌ها وجود دارد. اما در اینجا به قیمت برخی اقلام با قیمت متوسط خواهیم پرداخت.

اگر بخواهید شلوار بخرید، در حال حاضر شلوارهای با کیفیت متوسط بازار تقریبا از ٢٠٠هزار تومان شروع می‌شود؛  در نتیجه خرید ۴ شلوار برای یک خانواده ۴نفره نزدیک ٨٠٠هزار تومان تمام خواهد شد.

همچنین پیراهن‌های مردانه با کیفیت مطلوب تقریبا از ١۵٠هزار تومان شروع می‌شود که یک خانواده با یک فرزند پسر باید ٣٠٠هزار تومان برای پیراهن خرج کند. خرید مانتو نیز بسته به جنس و... قیمتی متفاوت خواهد داشت. اما اگر قیمت مانتو را هم ٣٠٠هزار تومان در نظر بگیریم برای مادر و دختر یک خانواده باید نزدیک ۶٠٠هزار تومان برای مانتو هزینه کرد.

کفش از دیگر البسه‌ای است که برای سال نو خریداری می‌شود. برای یک جفت کفش با کیفیت متوسط باید حدود ٢۵٠هزار تومان هزینه کرد که برای یک خانواده ۴نفره باید یک میلیون تومان هزینه کفش پرداخت کرد. 

خرید دو عدد شال هم حدود ٢٠٠هزار تومان هزینه برمی‌دارد. در نتیجه برای خرید لباس نیز باید نزدیک دو میلیون و ٩٠٠هزار تومان هزینه پرداخت کرد که با میوه و آجیل و شیرینی چیزی حدود ٣میلیون و ۶٠٠هزار تومان خواهد شد؛ یعنی نزدیک دوبرابر عیدی پرداختی به کارکنان و بازنشستگان که البته همه این هزینه‌ها در حداقلی ترین حالت محاسبه شده است.