۰ نفر

اقبال دنیا به ترانزیت کالا از ایران بیشتر شد

۹ اسفند ۱۴۰۰، ۱۳:۱۶
کد خبر: 616137
اقبال دنیا به ترانزیت کالا از ایران بیشتر شد

سخنگوی گمرک گفت: از ابتدای امسال تا پایان بهمن‌ماه، ۱۱ میلیون و ۲۹۸ هزار تن کالای خارجی از مسیر ایران ترانزیت شد که نسبت به مدت مشابه پارسال رشد ۷۰ درصدی داشته است.

به گزارش اقتصادآنلاین، سید روح اله لطیفی اظهار داشت: میزان ترانزیت خارجی تا پایان بهمن‌ماه امسال به ۱۱ میلیون و ۲۹۸ هزارتن کالای خارجی رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۹ که رقم ۶ میلیون و ۶۳۹ هزار تن بود، رشد ۷۰ درصدی را نشان می‌دهد.

وی افزود: سیاست توجه به همسایگان و توسعه روابط سیاسی و اقتصادی با کشورهای همسایه در دولت سیزدهم، کاهش محدودیت های کرونایی و افزایش توجه به مسیرهای جاده ای و ریلی در جهان و تلاش و همکاری دستگاه‌های مرتبط با حمل و نقل و تجارت در راه‌اندازی یا فعال‌سازی کریدورهایی از مسیر ایران، موجب شده تا کشور در حوزه ترانزیت کالا و عبورکالاهای خارجی رشد چشمگیری داشته باشد.

سخنگوی گمرک تاکید کرد: کالای عبوری خارجی از ایران در کل سال ۹۸ و همچنین در کل سال ۹۹ فقط ۷.۵ میلیون تن بوده و این رشد تراتزیت در ۱۱ ماه امسال امیدوارکننده است. طبق پیش بینی‌های مدیران گمرک که در ماه‌های پیش هم اعلام شد، در سال جاری به حدود ۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن خواهد رسید.

وی افزود: با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب و هدفگذاری ایشان در رسیدن به حجم ترانزیت بیش از ۵۰ میلیون تن در سال و توجه به ترانزیت و مزیت‌های جغرافیایی کشور در اقتصاد مقاومتی، دولت سیزدهم برای برداشتن گام‌های جدی مصمم است.

لطیفی خاطرنشان‌کرد: توجه به اسناد بالادستی به‌ویژه برنامه‌های توسعه کشور و تصمیم دولت در توسعه تراتزیت، توجه ویژه در توسعه زیرساخت‌ها، کاهش زمان عبور، ارزان‌تر شدن نهایی عبور از ایران و مزیت‌سازی بیشتر نسبت به رقبا، با توجه به کوتاهی مسیر برای خدمت‌گیرندگان، می‌تواند راه‌های رسیدن به توسعه ترانزیت را هموار کند و در عمل با همکاری و هماهنگی همه دستگاه‌ها به رشد ترانزیت به میزان مد نظر رهبر معظم انقلاب برسیم.

تجارت خارجی ایران در ۱۱ ماهه سال‌جاری به ۹۰ میلیارد دلار رسید که  از این میزان ۱۱۲ میلیون و ۶۵۸ هزار تن کالا به ارزش ۴۳ میلیارد و ۵۱۷ میلیون دلار سهم کالاهای صادراتی و ۳۶ میلیون و ۷۷۷ هزار تن کالا به ارزش ۴۶ میلیارد و ۵۷۷ میلیون دلار سهم کالاهای وارداتی بود.