۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

خرید عید کیف و کفش چقدر هزینه دارد؟

۲ اسفند ۱۴۰۰، ۱۳:۲۳
کد خبر: 613204
خرید عید کیف و کفش چقدر هزینه دارد؟

بازار کیف و کفش یکی از بازارهایی است که در دو مقطع از سال با اقبال نسبتا بیشتری نسبت به روزهای دیگر برخوردار می‌شوند. حالا در آستانه فرارسیدن عید نوروز کسبه این بازار می‌گویند که مردم هر چند که عامل قیمتی را در خرید کفش مهم می‌دانند؛ اما کیفیت بیش از هر زمان دیگری برایشان مهم است؛ چراکه قادر به تجدید خریدهای خود در فاصله‌های زمانی کوتاه نیستند.

به گزارش اقتصادآنلاین، بازار نوروزی کیف و کفش رونق گرفته است. حالا در آستانه فرارسیدن عید نوروز، رفت و آمدها و سرک کشیدن‌ها به مغازه‌های این بازار بیشتر از قبل شده و فروشگاه‌های این گروه کالایی، پاخور بهتری نسبت به قبل دارند. 

گشت و گذاری در محله‌هایی که به نوعی بورس خرید و فروش کفش‌های چرمی و غیرچرمی همچون باغ سپهسالار نشان می‌دهد که ترددها در این پیاده‌راه سنگ فرش شده قدیمی بیشتر از قبل شده و مغازه‌داران هم تلاش می‌کنند که از فرصت حضور مردم استفاده کرده و تولیداتی با رده‌های کیفی و قیمتی مختلف به مشتریان خود معرفی نمایند. 

در این میان برخی از کارگران فروشگاهها نیز تلاش دارند تا مشتریان را به سمت مغازه‌های خود هدایت کنند و دخل بیشتری از این افزایش تقاضای مردم برای خرید کیف و کفش در ایام پایانی سال بگیرند؛ البته هر چند که تعداد مشتریان بیشتر شده، اما به دلیل کاهش قدرت خرید مردم، هر مشتری برای خرید بیشتر از سال های قبل مته به خشخاش می‌گذارد و سختگیری بیشتری نسبت به قبل به خرج می‌دهد. 

یکی از فروشندگان کیف و کفش در گفتگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین می‌گوید: در هفته‌های گذشته مراجعات و رفت و آمدها برای خرید کیف و کفش بیشتر شده است؛ اما دو دسته تفکر و دیدگاه بر این خریدها حاکم است. یک دسته از مشتریان هستند که قدرت خرید به شدت پایینی دارند و بنابراین بیشتر از اینکه کیفیت برایشان مهم باشد، قیمت برای آنها از اهمیت برخوردار است؛ البته باید به این هم توجه داشت که این افراد کمتر برای خرید به مغازه های بورس کیف و کفش مراجعه می‌کنند. 

وی می افزاید: گروه دوم اما آن دسته از اقشار متوسط جامعه هستند که هم به دنبال خرید کالای با قیمت مناسب هستند و هم در عین حال به کیفیت توجه دارند چراکه معتقدند که در بازه های زمانی کوتاه قادر به تجدید خریدهای خود نیستند؛ بازار هم با درک از این واقعیت تلاش کرده تا محصولاتی تولید کند که هم با قیمت مناسب هستند و هم کیفیت متوسط دارند.

یکی دیگر از فروشندگان باغ سپهسالار در گفتگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین می‌گوید: در گذشته تعداد مغازه هایی که نسبت به فروش کفش‌های چرم طبیعی ایرانی با درجه کیفیت بسیار بالا اقدام می‌کردند بیشتر بودند؛ اما کنون به دلیل اینکه قیمت این کفش و کیف‌ها بسیار بالا بوده و هزینه تولید این محصولات هم نسبت به سایر کفش‌های تولیدی با چرم مصنوعی بالاتر است،‌ مردم کمتر از خرید آنها استقبال می‌کنند. 

وی می‌افزاید: البته خرید این محصولات بیشتر به فروشگاههای بزرگ چرمی با برندهای مطرح کشور معطوف شده و مشتریان هم به خوبی می‌دانند که اگر قرار باشد کیف و کفش باکیفیت چرمی با قیمت نسبتا بالا خریداری کنند باید به این فروشگاهها سر به زنند و بنابراین کمتر به سپهسالار می‌آیند و بنابراین راسته چهارراه استانبول تا میدان فردوسی و سایر فروشگاههای پراکنده در سطح شهر را دنبال می‌کنند. 

این فروشنده می‌گوید: خرید محصولات چرمی از سوی فروشندگان و واسطه‌هایی که صرفا مغازه‌دار بوده و تولیدکننده نیستند خیلی جذابیت ندارد؛ چراکه این محصولات حاشیه سود بالایی ندارد و قیمت تمام شده آنها هم بالا است؛ بنابراین با توجه به سطح قدرت خرید مردم محصولات آنها هم خریداران خاص خود را دارد.

یکی دیگر از فروشندگان به خبرنگار اقتصاد آنلاین می‌گوید: هم اکنون قیمت هر کیف چرمی با کیفیت بسیار بالا،‌ نرخی بین یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تا سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد؛ هر چند که برخی از برندهای مطرح ممکن است به دلیل طراحی‌های خاص،‌قیمت های بالاتری را هم عرضه کنند. 

او می‌افزاید: قیمت کفش های چرمی نیز بسته به مدل آنها از ۶۰۰ هزار تومان تا حدود ۲.۵ میلیون تومان متغیر است؛ اما به هر حال این کفش ها برندهای خاصی هستند که کیفیت آنها برای مردم شناخته شده است و مشتریان خاص خود را هم دارند. 

این فروشنده می‌گوید: قیمت کفشهایی با چرم مصنوعی اما کیفی به لحاظ دوخت و طرح،‌ هم اکنون بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان است؛ اما به هر حال هستند تولیدکنندگانی که با چرم مصنوعی حتی کفش های با قیمت پایین تر هم تولید می‌کنند اما به هر حال کیفیت بالایی ندارند. 

او می افزاید: البته برخی از فروشندگان نیز به ناحق‌، چرم مصنوعی باکیفیت را به جای چرم طبیعی جلوه می-دهند یا حتی از چرم طبیعی کم کیفیت تر استفاده کرده و سعی در اغوای مشتریان در خرید محصولاتشان به عنوان کالای چرم طبیعی باکیفیت دارند. به هرحال دانش مردم نیز نسبت به تشخیص انواع چرم های طبیعی و مصنوعی ضعیف است. 

به هر حال بازار کیف و کفش رونق گرفته و یکی از محصولاتی است که در آستانه شب عید از مشتریان بیشتری نسبت به ایام دیگر سال برخوردار است.