۰ نفر

عرضه پوشاک قاچاق با مارک ایرانی

۲۵ بهمن ۱۴۰۰، ۱۲:۱۷
کد خبر: 610913
عرضه پوشاک قاچاق با مارک ایرانی

نایب رییس اتحادیه تولید، صادرات نساجی و پوشاک با اشاره به آمادگی قاچاقچیان پوشاک برای تصاحب بازار شب عید، گفت: پوشاک قاچاق وارداتی با تغییر برند به عنوان پوشاک تولید داخل عرضه می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، بهرام شهریاری با ابراز نگرانی از عرضه پوشاک قاچاق در بازار، گفت: با شرایط به وجود آمده و افزایش عرضه پوشاک قاچاق در بازار، تولید‌کنندگان  پوشاک نگران بازار شب عید هستند. 

وی افزود: تولید‌کنندگان پوشاک بعد از دو سال رکود ناشی از کرونا  از شش ماه پیش خود را برای شب عید آماده‌‌ کرده‌اند، اما با توجه به افزایش عرضه پوشاک قاچاق برای شب عید نگران هستند، زیرا قاچاقچیان پوشاک نیز خود را برای این بازار آمده‌ کرده‌اند. 

واردات پوشاک قاچاق از ترکیه

نایب رییس اتحادیه تولید، صادرات نساجی و پوشاک با اشاره به واردات پوشاک قاچاق از ترکیه، گفت:  در حال حاضر راحت ترین راه برای واردات پوشاک قاچاق از ترکیه است و با کاهش نرخ ارز نیز واردات پوشاک قاچاق از این کشور افزایش یافته است که این موضوع می‌تواند به تولید پوشاک به شدت صدمه وارد کند. 

لزوم استمرار طرح‌های مبارزه با عرضه پوشاک قاچاق

وی با تاکید بر لزوم رصد مستمر بر بازار گفت: گاهی برخی طرح‌ها برای مبارزه با عرضه کالاهای قاچاق از جمله پوشاک به صورت ضربتی و موفق اجرا می‌شود، اما پس از مدتی کمرنگ و یا به فراموشی سپرده می‌شود، این در حالی است که اجرای این طرح‌ها باید به صورت مستمر و دائمی باشد. 

پوشاک قاچاق ارزان‌تر از پوشاک تولید داخل

شهریاری با بیان اینکه پوشاک تولید داخلی به لحاظ کیفیت کاملا قابل رقابت با پوشاک خارجی است، گفت: قیمت تمام شده  پوشاک وارداتی قاچاق به دلیل عدم پرداخت عوارض گمرکی ارزان‌تر از پوشاک تولید داخلی است. تولید‌کنندگان داخلی باید عوارض مواد اولیه و بسیاری از هزینه‌های دیگر را پرداخت کنند، لذا قیمت تمام شده پوشاک ایرانی در مقایسه با پوشاک قاچاق بیشتر می‌شود و به این ترتیب پوشاک قاچاق در مقابل پوشاک تولید داخلی مزیت رقابتی پیدا می‌کند. 

نایب رییس اتحادیه تولید، صادرات نساجی و پوشاک افزود: برای جلوگیری از واردات کالاهای قاچاق، دولت در درجه اول باید شرایط را برای تولید‌کنندگان و واردکنندگان مواد اولیه تسهیل کند و تا جایی که امکان پذیر است، موانع تولید و واردات برداشته شود و بعد از آن نیز باید بازار به طور مستمر رصد شود. 

عرضه پوشاک قاچاق با مارک ایرانی

شهریاری با تاکید بر اینکه پوشاک قاچاق به سطح عرضه برگشته است و عرضه آن نیز در حال افزایش است، گفت: متاسفانه شکل آن عوض شده، به طوری که واردکنندگان پوشاک قاچاق با تغییر لیبل و جایگزینی مارک ایرانی به جای مارک خارجی، پوشاک وارداتی قاچاق را به عنوان تولید داخلی عرضه می‌کنند.