۰ نفر

توقف خرید ایران صادرات برنج هند را کاهش داد

۲۴ بهمن ۱۴۰۰، ۱۰:۴۲
کد خبر: 610456
توقف خرید ایران صادرات برنج هند را کاهش داد

کاهش واردات برنج باسماتی هند توسط ایران، صادرات این محصول هندی را به پایین‌ترین رقم طی ۴ سال گذشته رساند.

به‌گزارشاقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، صادرات برنج باسماتی هند در سال گذشته میلادی 20 درصد نسبت‌به سال قبل‌از آن کاهش یافت و به پایین‌ترین رقم طی 4 سال گذشته رسید، چون ایران به‌عنوان برترین خریدار برنج این کشور، واردات خود را کاهش داد.

به گزارش رویترز، طبق آمارهای دولتی، هند در 2021، 4 میلیون تن برنج صادر کرده که پایین‌ترین رقم از 2017 را نشان می‌دهد.

صادرات برنج هند به ایران به‌عنوان بزرگ‌ترین خریدار برنج باسماتی این کشور، 26 درصد نسبت‌به 2020 کاهش‌یافته و به 834458 تن رسیده‌است.
طبق گفته برخی تاجران هندی، ایران به دنبال خالی شدن ذخایر روپیه خود در بانک‌های هندی چندماهی را در سال گذشته میلادی در بازار فعال نبوده‌است.

ایران قبلاً طبق قراردادی با هند نفت خود را به این کشور در ازای روپیه می‌فروخت که از آن برای واردات کالاهای حساس از جمله محصولات کشاورزی استفاده می‌کرد اما دهلی‌نو در ماه مه 2019، به‌دنبال انقضای معافیتش از تحریم‌های آمریکا، خرید نفت از ایران را متوقف کرد.

تهران همچنان از روپیه برای خرید کالا از هند استفاده می‌کرد اما بدون فروش نفت، ذخایر روپیه این کشور پایان یافت.

ویجای ستیا، رییس اتحادیه صادرکنندگان برنج هند گفت:«صادرات برنج این کشور در اواسط 2021 کاهش‌یافته بود، اما در دو سه ماه پایانی سال، خرید برنج از سوی ایران، عربستان و سایر خریداران اصلی افزایش یافت.

هند بزرگ‌ترین صادرکننده برنج دنیاست که برنج  غیر باسماتی خود را به کشورهای آفریقایی و برنج مرغوب باسماتی خود را به خاورمیانه صادر می‌کند.

کل صادرات برنج هند 46 درصد در 2021 نسبت‌به سال قبل‌از آن افزایش داشت و به رکورد 21.42 میلیون تن رسید که نتیجه افزایش خرید بنگلادش، چین و ویتنام بود.

تولید برنج باسماتی هند در سال گذشته میلادی 15 درصد نسبت‌به سال قبل‌از آن کاهش داشت که دلیل آن را می‌توان کاهش سطح زیر کشت و بارندگی‌های نابهنگام طی فصل برداشت دانست.

ستیا گفت:«قیمت صادرات برنج باسماتی 20 درصد به‌خاطر کاهش تولید آن بالا رفته‌است، اما تقاضا برای ارسال در ماه‌های فوریه و مارس همچنان بالاست».