۰ نفر

اقتصادآنلاین خبر می ­دهد؛

آتش زیر خاکستر روابط تجاری ایران و امارات شعله ­ور می ­شود؟

۲۰ بهمن ۱۴۰۰، ۱۸:۰۰
کد خبر: 609071
آتش زیر خاکستر روابط تجاری ایران و امارات شعله ­ور می ­شود؟

تجار اماراتی علاقمند به گسترش روابط تجاری با ایران هستند و این را به صراحت می‌­توان از استقبال آنها از حضور شرکت‌های ایرانی در هیات تجاری همراه با وزیر صمت به صراحت دید؛ حالا این سیاستگذاران ایرانی هستند که می‌توانند با تسهیلات تجاری که ایجاد می‌­کنند٬ جان تازه­ای به روابط تجاری ایران و امارات بدهند.

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین،‌ آتش زیر خاکستر روابط تجاری ایران و امارات کم کم در حال برافروختن است و اماراتی­هایی که از دیرباز دارای روابط تجاری حسنه­ای با همسایه شمالی خود هستند، تلاش دارند تا از فرصت گشایش­های تجاری که در مورد ایران در حال به وقوع پیوستن است، به سرعت استفاده کرده و تجارت خود با شرکای ایرانی را گسترش دهند.

مروری بر آنچه که می‌ان ایران و امارات ظرف سنوات گذشته رخ داده، خیل عظیمی‌ از علاقمندی‌­های دوجانبه‌­ای است که طی سالیان متمادی از سوی تجار ایرانی و اماراتی به تصویر کشیده شده و نمونه آن، سرمایه­گذاری های عظیمی‌ است که تجار ایران در کشور امارات داشته و شرکتهای مشترکی که با حضور کفیل اماراتی از سوی ایرانی­ها تاسیس شده است.

در عین حال، هر چند که تحریم بسیاری از تبادلات مالی و نقل و انتقالات ارزی ایرانی‌ها در امارات را تحت تاثیر خود قرار داده بود و صرافی های امارات نیز محدودیت­ ها را با پیش ­آگهی هایی به طرف های تجاری ایرانی خود اطلاع داده بودند؛ اما نخ ارتباطات ایران و امارات هیچگاه در سخت­ترین تحریم­ها بر علیه جمهوری اسلامی‌ ایران نیز قطع نشد و همواره این ارتباط حتی کمرنگ­تر از قبل،‌ به توقف نیانجامید.

حالا همزمان با پیشرفت مذاکرات در وین و حضور تیم مذاکره­ کننده ارشد ایرانی در مقابل 1+5 برای رقم زدن عرصه جدیدی از تعاملات سیاسی و اقتصادی، تجار ایرانی هم در دوبی پای میز مذاکره با همتایان خود نشسته­ اند و استقبالی که از حضور شرکت های ایرانی در قالب هیات همراه با سیدرضا فاطمی‌ امی‌ن، وزیر صنعت، معدن و تجات صورت گرفته، تقریبا کم نظیر بوده است.

در عین حال، روابط تجاری ایران در ده ماهه گذشته نیز به خوبی این پیشرفت تعاملات تجاری را تایید می‌­کند و اکنون امارات متحده عربی به یکی از سه شریک اصلی ایران در عرصه تعاملات تجاری با نظام بین ­المللی تبدیل شده است.

آنگونه که آمارهای گمرکی نشان می‌­دهند،‌ امارات چهارمین کشور هدف صادراتی ایران و اولین کشور هدف وارداتی ایران در ده ماهه اخیر بوده است؛ به نحوی که صادرکنندگان ایرانی توانسته ­اند صرفا ظرف دی ماه گذشته، ‌724 هزار تن کالا به ارزش 366می‌لیون دلار کالا به امارات صادر کنند و در مقابل،‌ امارات نیز با فروش یک می‌لیون و 294 هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و 540 می‌لیون دلار به ایران در صدر شرکای تجاری وارداتی قرار گیرد.

البته بر اساس آمارهای تجاری منتشر شده،‌ ایرانی ها در نه ماهه ابتدای سال جاری در مجموع 8 می‌لیون و 300 هزار تن کالا به ارزش 3 می‌لیارد و 400 می‌لیون دلار به امارات صادر کرده ­اند و در مقابل، در همین مدت از این کشور 8 می‌لیون و 900 هزار تن کالا به ارزش 11 می‌لیارد و 500 می‌لیون دلار خریده اند که این نشان از پتانسیل بالای دو طرف برای افزایش سطح تعاملات تجاری دارد.

بر این اساس،‌ ایرانی ها سالانه محصولاتی همچون خشکبار، محصولات شیلاتی، می‌وه و صیفی جات، خرما، سبزیجات، خاویار، شیرینی و شکلات، فراورده‌های غذایی، ادویه جات، مواد معدنی، مصالح ساختمانی، انواع شوینده، صنایع دستی و فرش، ظروف آشپزخانه، لوازم خانگی، لوازم الکترونیکی، محصولات صنعتی و نیمه صنعتی، آلات موسیقی، پوشاک، کیف و کفش و مبلمان را به امارات صادر می‌ کنند و در مقابل،‌ کالاهایی همچون نهاده های دامی‌، دام مولد، انواع بذر، انواع روغن، حبوبات، می‌وه های گرمسیری، چای و قهوه، ادویه، شکر، آب می‌وه، مخمرها، الکترودها، برنج، مکمل­های غذایی، مواد معدنی، مواد اولیه تولید، ماشین الات، پارچه و نخ، لاستیک، انواع  چوب و تخته ، خمی‌ر چوب و کاغذ، انواع مقوا و کاغذ، کمپروسورها و فیلتر و صافی از این کشور وارد می‌­کنند.

محمد لاهوتی، رییس کنفدراسیون صادرات ایران که در راس هیات تجاری همراه وزیر صمت به امارات رفته است،‌ در گفتگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین می‌­گوید: حدود 160 شرکت ایرانی وزیر صمت را در همایش تجاری ایران و امارات همراهی کردند و حضور این شرکتها،‌ نشانگر اهمی‌ت جایگاه تجاری ایران است.

وی افزود: اماراتی ها نیز با توجه به تسهیلی که در روابط تجاری مشترک با ایران صورت گرفته است، علاقمند به حضور در بازار ایران بوده و ظرفیت خوبی برای سرمایه­گذاری های مشترک با ایرانی­ها در ایران دارند.

به گفته لاهوتی، تجار اماراتی علاقمند هستند تا در بخش تجارت،‌ همچون گذشته با ایران مراده داشته باشند و بر این اساس آینده روابط تجاری ایران و امارات را می‌­توان یک آینده روشن دانست که احتمالا حجم روابط تجاری نیز نسبت به گذشته بیشتر خواهد شد.

وی ادامه داد: دعوت وزیر صمت ایران از سوی وزیر تجارت خارجی امارات صورت گرفته و این سیگنالی برای این است که اماراتی ها علاقمند به حضور در حوزه­ های تجاری و سرمایه­ گذاری با ایران هستند؛ ضمن اینکه راه اندازی مرکز تجاری ایران در امارات نیز به عنوان مرکزی که از سوی وزیر صمت در این سفر افتتاح شد می‌­تواند پایگاه خوبی برای رشد و توسعه تجارت ایران با امارات باشد.

لاهوتی با بیان اینکه رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران جلسه­ای سه ساعته با ایرانیان مقیم امارات و شرکتهای اماراتی و اروپایی برگزار کرده است، تصریح کرد: در ادامه این نشست،‌ تجار ایرانی و اماراتی به صورت رو در رو با هم به مذاکره پرداخته و گفتگو کردند و در عین حال،‌ مقرر شد تا مشکلات تجارت ایران و امارات نیز با پیگیری های سازمان توسعه تجارت ایران مرتفع شود.

وی افزود: امارات به عنوان شریک مهم تجاری ایران در عرصه تجارت خارجی، می‌­تواند نقش مهمی‌ در توسعه فعالیت های تجاری ایران داشته باشد و همه تجار ایرانی نیز باید از ظرفیتهایی که در حاشیه دیدار وزیر صمت از امارات و مرکز تجاری ایران در امارات ایجاد شده بهره مند شوند.

به اعتقاد لاهوتی، تجار اماراتی علاقمند به همکاری و سرمایه­ گذاری در ایران هستند و این فرصت را باید غنیمت شمرد و به بهترین شکل و بر اساس منافع ملی، از آن بهره­مند شد.