۰ نفر

سهم ناچیز ایران از واردات ٢٠٠ میلیارد دلاری روسیه

۱۷ بهمن ۱۴۰۰، ۱۸:۴۸
کد خبر: 607730
سهم ناچیز ایران از واردات ٢٠٠ میلیارد دلاری روسیه

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه گفت: سفر رییس‌جمهوری به روسیه اتفاق خوبی را برای اقتصاد به همراه دارد که توسعه و تسهیل تجارت یکی از آن‌ها است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، هادی تیزهوش تابان با بیان اینکه روسیه سالیانه ۲۰۰ میلیارد دلار واردات انجام می‌دهد، اظهار داشت: فعالان اقتصادی ایران می‌توانند از این موقعیت استفاده کنند و وارد بازار این کشور شوند تا محصولات خود را عرضه کنند.

وی با بیان اینکه نزدیک بودن مسیر ایران به روسیه یک مزیت برای توسعه تجارت با این کشور محسوب می‌شود، خاطرنشان‌کرد: نباید با عرضه‌محور بودن فرصت حضور در بازار این کشور را از دست بدهیم، زیرا صادرات کالاهای اضافی داخلی نمی‌تواند بازار مقصد را تأمین کند.

تیزهوش تابان تصریح کرد: تقاضامحور بودن به این معناست که تولید را در مسیر تأمین نیازهای بازار مقصد قرار دهیم تا از این طریق بتوانیم جایگاه ثابتی را در کشور موردنظر به دست آوریم که روسیه از مهمترین کشورها در این زمینه محسوب می‌شود.

هادی تیزهوش تابان

وی با تاکید بر اینکه برای توسعه تجارت با روسیه باید برنامه طولانی‌مدت داشته باشیم، اظهار داشت: صدور بخشنامه‌های متناقض، روند توسعه صادرات را خدشه‌دار می‌کند و موجب مشکلاتی برای صادرکنندگان می‌شود. قوانین باید به گونه‌ای باشد که بتوان برای تجارت سال‌های آینده هدف‌گذاری کرد، برنامه‌ریزی برای توسعه مبادلات تجاری تسهیل می‌شود.

تیزهوش تابان در خصوص پیمان‌های پولی که از اهداف دولت برای توسعه تجارت است، خاطرنشان کرد: در این زمینه با روسیه توافقاتی انجام شده که با کمک بانک مرکزی اجرایی خواهد شد و می‌تواند اتفاق خوبی را برای تجار رقم بزند.

وی با اشاره به مذاکرات با اوراسیا در زمینه تجارت آزاد، بیان‌داشت: در حال حاضر واردات از این کشورها بیشتر از صادرات است که با ایجاد تساوی در بهره‌مندی از تعرفه‌های مرزی می‌توان توسعه صادرات را رقم زد.

به گفته رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه، سفر رییس‌جمهوری به این کشور می‌تواند زمینه‌ساز بهره‌مندی از امکانات توسعه اقتصادی دو کشور باشد که رفع موانع و مشکلات فعالان تجاری در این زمینه راهگشا خواهد بود.

در هشت ماه امسال هشت میلیون و ۵۶۶ هزار و ۱۸ تن کالا به ارزش سه میلیارد و ۶۲۶ میلیون و ۲۶۲ هزار و ۴۵۲ دلار، بین ایران و پنج عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا تبادل شد.

۶ میلیون و ۷۲۶ هزار و ۸۴۶ تن کالا به ارزش ۲ میلیارد و ۸۶۲ میلیون و ۶۲۳ هزار و ۳۰۳ دلار از مبدأ کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا به ایران کالا فروخته‌شده که این میزان واردات نسبت به مدت مشابه ۶۶ درصد در وزن و ۹۸ درصد در ارزش بیشتر از مدت مشابه سال قبل بوده است.

در این مدت صادرات ایران به اوراسیا یک میلیون و ۸۳۹ هزار و ۱۷۲ تن کالا به ارزش ۷۶۳ میلیون و ۶۳۹ هزار و ۱۴۹ دلار بوده است که نسبت به هشت‌ماهه سال ۹۹ تغییری در وزن نداشته اما در ارزش کالای صادر شده ۱۸ درصد رشد داشته است.

همچنین در این مدت روسیه ۷۰۰ هزار و ۱۱۶ تن کالا به ارزش ۳۷۵ میلیون و ۲۲۹ هزار و ۵۸۴ دلار، ارمنستان ۷۸۶ هزار و ۸۲۶ تن کالا به ارزش ۲۱۰ میلیون و ۱۶۰ هزار و ۴۱۱ دلار، قزاقستان با ۳۱۸ هزار و ۲۰۵ تن کالا به ارزش ۱۱۴ میلیون و ۶۸۶ هزار و ۹۲۷ دلار، قرقیزستان با ۲۸ هزار و ۶۹۵ تن کالا به ارزش ۵۲ میلیون و ۴۸۴ هزار و ۲۱۵ دلار و بلاروس پنج هزار و ۳۳۰ تن به ارزش ۱۱ میلیون و ۷۸ هزار و ۱۲ دلار در بازه زمانی اول فروردین تا ۳۰ آبان ماه ۱۴۰۰ از ایران خریداری کردند.

روسیه با فروش پنج میلیون و ۷۷۷ هزار و ۶۵۶ تن کالا به ارزش ۲ میلیارد و ۵۶۱ میلیون و ۵۹ هزار و ۱۵۰ دلار، قزاقستان با ۹۴۲ هزار و ۱۹ تن کالا به ارزش ۲۷۷ میلیون و ۶۹۱ هزار و ۲۷۱ دلار، بلاروس با چهار هزار و ۴۱۲ تن کالا به ارزش ۱۶ میلیون و ۹۳۸ هزار و ۳۲۵ دلار، ارمنستان با ۲ هزار و ۲۳۵ تن به ارزش ۶ میلیون و ۸۰۴ دلار و قرقیزستان با ۵۲۴ تن به ارزش ۹۳۳ هزار و ۷۵۳ دلار، به ترتیب در جایگاه نخست تا پنجم مبدأ فروش کالا به ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا در هشت‌ماهه سال جاری قرار دارند.