۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

ای نماد پای وزیر صمت را به مجلس باز می کند؟

۱۷ بهمن ۱۴۰۰، ۱۶:۲۳
کد خبر: 607669
ای نماد پای وزیر صمت را به مجلس باز می کند؟

رویارویی موافقان و مخالفان و ای نماد و مزایا و معایبی که هر یک از گروهها برای دفاع از ایده های خود برمی شمرند فضای جدیدی را پیش روی تصمیم گیران قرار داده تا بر مبنای آن بر سر ماندگاری یا توقف موقت یا دائمی ای نماد به نتیجه برسند؛ اما شمار معترضان به ماندن ای نماد تعدادشان بیشتر یا شاید هم صدایشان بلندتر است و احتمالا پای وزیر صمت را هم به مجلس باز خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین موضوع ماندگاری ای نماد در اقتصاد ایران اکنون به یک چالش جدی تبدیل شده است؛ وزارت صمت و مرکز توسعه تجارت الکترونیکی بر این باورند که باید این طرح را با قدرت و قوت بیشتری ادامه داد و در مقابل فعالان اقتصادی و صاحبان کسب و کارها از طولانی بودن فرآیند دریافت ای نماد به شدت نگران هستند و گلایه دارند. 

هفته گذشته بود که مجتبی توانگر نماینده مجلس شورای اسلامی بار دیگر نسبت به موانعی که دریافت ای نماد و اجبار آن برای فعالان کسب و کار و صاحبان کسب و کارهای دانش بنیان ایجاد کرده ابراز نگرانی کرده و البته اعلام کرد که خیلی تلاش کرده تا اجباری کردن ای نماد را با تفاهم در وزارت صمت حل کند؛ اما به گفته او بی نتیجه ماندن این امر سبب شده تا از وزیر صمت بر سر این موضوع سوال شود.

آنگونه که توانگر اعلام کرده از وزیر صمت خواهد پرسید که «دلیل اصرار آقایان بر اجباری کردن ای نماد و ایجاد نگرانی و یاس در کسب و کارهای اینترنتی چیست؟» او البته به این نکته هم تاکید کرده که «کارآفرینان جوان و نخبه مطمئن باشند قویا و عملا مورد حمایت مجلس هستند». 

از سوی دیگرفعالان اقتصادی هم بر این باورند که اجباری شدن ای نماد دردسرهای زیادی را ایجاد کرده است. آنگونه که عضو کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی ایران می گوید اجباری شدن ای نماد به رشد فعالیت غیرشفاف دامن می‌زند و خروج نخبگان از کشور را در پی خواهد داشت. 

افشین کلاهی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین می گوید: با اجباری شدن ای نماد بسیاری از افراد خلاق به دنبال راهی برای مهاجرت از ایران خواهند بود و قطعا این موضوع بخشی از اقتصاد دیجیتال را به سمت غیرشفاف شدن پیش خواهد برد؛ این در حالی است که هر چقدر کار شفاف را سخت تر کنیم طبیعتا کارهای زیرزمینی بیشتر می شود.

وی ادامه داد: قرار نبود ای نماد الزامی باشد، بلکه ای نماد به عنوان لوگو یا نمادی طراحی شده بود تا مشخص کند سایتی که لوگو روی آن قرار می گیرد، سایت مورد اعتماد و معتبری است. در واقع ای نماد طراحی شده بود تا مردم بتوانند سایت واقعی و فیک را از یکدیگر تشخیص دهند. ای نماد به این دلیل طراحی شد که تعدادی از سایت های به وجود آمده برای خرید و فروش در واقعیت هیچگونه خرید و فروشی نداشتند و ساختگی بودند.

وی ادامه داد: ای نماد برای تشخیص کاربران از واقعی و غیرواقعی بودن یک سایت خرید و فروش طراحی شده بود اما اخیرا و طبق دستورالعمل هایی به خصوص برای درگاه های پرداخت، تبدیل به الزام شده و افراد نیاز دارند که برای ادامه فعالیت حتما لوگوی ای نماد داشته باشند. متاسفانه این موضوع مشکلاتی را برای کسب و کارها ایجاد کرده است.

عضو کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی در پاسخ به این سوال که آیا الزام ای نماد در سالی که مقام معظم رهبری (مدظله العالی) آن را "مانع زدایی" نامگذاری کرده اند، نوعی مانع تراشی برای مشاغل نوپا به حساب می آید یا خیر و آیا این موضوع تهدیدی برای کسب و کارهای کوچک محسوب می شود، اظهار داشت: کسب و کارهای کوچک اصلا تحمل چالش زیاد را ندارند، چراکه این کسب و کارها نیروهای انسانی لازم را برای این کار ندارند و قرار نیست به طرق مختلف با مجوز چالش درگیر شوند.

کلاهی بیان داشت: گاهی یک سایت فروش یا استارتاپ هایی که تعداد کمی نیرو دارند به صورت دائم برای آنها مجوزهایی صادر می شود و این استارتاپ ها توان و نیروی اینکه پاسخگوی همه مسائل باشند را ندارند. متاسفانه در دولت این را به عنوان رگولاتوری مطرح می کنند و بر این عقیده هستند که باید بر همه موضوعات تسلط داشته باشند درحالیکه توجه ندارند که همه سازمان ها و نهادها به دنبال تسلط بر کسب و کارها هستند و صاحب کسب و کار به خصوص کسب و کار کوچک و متوسط هم مجبور است که بخشی از کار خود را صرف دریافت مجوزها کند. کسب وکارها در تمام سال درگیر مسائل بروکراتیک می شوند و نمی توانند به همه کارهای خود رسیدگی کنند.

وی در مورد این موضوع که آیا با اجبار اینماد، شاهد افزایش فرار مالیاتی، اقتصاد زیرزمینی و استفاده از مسیرهای جایگزین مانند کارت به کارت و ارزهای دیجیتال برای پرداخت خواهیم شد یا خیر، گفت: قطعا این موضوع اتفاق خواهد افتاد. هر چقدر کار شفاف را سخت تر کنیم طبیعتا کارهای زیرزمینی بیشتر می شود. مشابه این را در کسب و کارهای دیگر هم شاهد هستیم. بدون تردید به هر میزانی که کار کردن برای افراد سخت تر شود و مقررات مانع از کسب و کار شود، آنها قید کار شفاف را می زنند و به کارهای خلاف قانون روی می آورند.

عضو کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی در پاسخ به این سوال که ساز و کار پیشنهادی شما به عنوان جایگزینی برای ای نماد و اهداف آن چیست، بیان داشت: باید به روال قبل برگردیم، ما در گذشته ای نماد چند ستاره و بی ستاره داشتیم که نشان می دهد خدمات این سایت در چه سطحی است و به خوبی کار خود را هم انجام می داد. الزامی شدن ای نماد کار را دچار چالش و مشکل می کند.

کلاهی در مورد این موضوع که به نظر شما با وجود مانع دشواری چون ای نماد، روند رو به رشد ایجاد و توسعه کسب وکارهای اینترنتی مختل خواهد شد، گفت: به شدت دچار مشکل می شود و به نظر می رسد که کسب و کارهای اینترنتی و استارتاپ ها مانند قبل تمایلی برای فعالیت ندارند. بسیاری از افراد خلاق به دنبال راهی برای مهاجرت از ایران هستند و مشکلات اقتصادی و مانع تراشی ها را دلیلی برای رفتن می دانند.