۰ نفر

مدیرعامل کاغذسازی کاوه؛

تمرکز چکاوه بر تولید کاغذهای با ارزش افزوده بالاتر قرار گرفته است

۱۶ بهمن ۱۴۰۰، ۱۱:۰۶
کد خبر: 607141
تمرکز چکاوه بر تولید کاغذهای با ارزش افزوده بالاتر قرار گرفته است

مدیرعامل چکاوه: تمرکز ما بر تولید کاغذهای باارزش افزوده بالاتر قرار گرفته است.

به گزارش اقتصاد آنلاین ؛ امیرسامان اسفندیاری مدیرعامل و نایب رییس هیات مدیره این شرکت با حضور در کنفرانس اطلاع رسانی، به پرسش‌های مطرح شده در تدان پاسخ داد.

سوالات مطرح شده در سامانه تدان و پاسخ‌های مدیرعامل کاغذسازی کاوه به آنها در این کنفرانس به شرح زیر است:

1-شرکت چند درصد سهم بازار هر یکی از محصولات را داراست؟

با توجه به سرمایه‌گذاری‌هایی که در بخش خصوصی در بحث کاغذ بسته‌بندی انجام شده و به تبع آن ماشین‌آلات جدید در ایران نصب شده‌اند، سهم بازار ما کاهش پیدا کرده است ولی چیزی در حدود 7 درصد از سهم بازار صنعت کاغذبسته‌بندی را با توجه به موقعیت جغرافیایی در اختیار داریم و اگر بخواهیم سهم کاغذسازی کاوه را در بین کل کاغذ تولید شده در کشور محاسبه کنیم چیزی نزدیک به 4 درصد سهم بازار در اختیار کاغذسازی کاوه است.  

2-آیا نرخ های فروش صادراتی بر اساس قیمت های جهانی معامله می شوند؟

در مقایسه با صنعت پتروشیمی که نشریه‌ای مانند ICIS به صورت منطقه‌ای قیمت‌های محصولات پتروشیمی را در حوزه خلیج فارس و ... اعلام می‌کند، در صنعت ما شرایط به این ترتیب نیست. اما سایت‌هایی وجود دارند که اطلاعاتی در مورد قیمت جهانی اعلام می‌کنند، ما نیز با تبادلاتی که با شرکت‌های دیگر داریم و همچنین بررسی‌هایی که در مورد بازارهای هدف انجام می‌دهیم و براساس قیمت‌های جهانی سعی می‌کنیم کالاها را صادر کنیم و با قیمت‌های جهانی کار کنیم. هم خرید آخالی که انجام می‌دهیم هم فروش محصولی که انجام می‌دهیم براساس نرخ‌های جهانی است و چون به صورت موردی و تهاتر، آخال را با کاغذ مبادله می‌کنیم هر دو آنها با قیمت‌های صادراتی برمبنای قیمت‌های جهانی خرید و فروش می‌شوند، که معمولا اگر مابه التفاوتی هم در این میان وجود داشته باشد براساس نرخ ارز آزاد و بصورت ریالی می‌گیریم و در نقل و انتقال مالی خوشبختانه تا به امروز، مشکلی نداشتیم و براساس قیمت‌هایی که در کشورهای همسایه معامله می‌شود ما نیز معاملات را انجام می‌دهیم.

3-مرجع قیمت گذاری محصولات شرکت چه نهادی است؟ و بر چه اساسی نرخ گذاری تعیین می شود؟

کشور در موضوع کاغذ بسته‌بندی مرجع قیمت‌گذاری دولتی و خاصی ندارد و قاعدتا بطوری هم نیست که هر کسی هر قیمتی را که بخواهد تعیین نماید اصولا چهارچوبهایی رعایت می‌شود. اگر این چهارچوبهای قیمتی رعایت نشود مشتری نیز از ما خرید نمی‌کند. 60 تا 70 درصد قیمت تمام شده ما مربوط به قیمت آخال می‌شود مابقی، هزینه‌های سربار و هزینه‌های پرسنلی است که خوشبختانه با اطلاعاتی که ما در صورتهای مالی قرار می‌دهیم قابل دسترس برای عموم است. ما تنها شرکت بورسی تولیدکننده کاغذ از آخال هستیم و بدلیل الزامات یک شرکت بورسی، از شفافیت زیادی برخورداریم. ما از رقبای خود هیچ اطلاعی نداریم اما رقبا از ما بصورت کامل اطلاع دارند. یکی از نکاتی که در بازار برای ما مشکل آفرین شده همین شفافیت در اطلاع‌رسانی ماست ولی ما براساس قیمت تمام شده قیمت‌گذاری انجام می‌دهیم و نرخ‌گذاری داخلی معمولا به این ترتیب است. با توجه به اینکه اینجانب عضو هیات رییسه سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای کشور هم هستم تا حدودی دسترسی به  شرایط بازار کاغذ را دارم که این را هم ما در قیمت گذاری لحاظ می‌کنیم. معمولا قیمت محصولات ما، قیمت رقابتی در بازار بوده و در حد توانمان سعی کردیم این نحوه قیمت‌گذاری را نگه داریم تا مشتری از دست ندهیم.

4-بازارهای صادراتی شرکت چه کشورهایی هستند؟

کشورهای عراق، ترکیه، ارمنستان، گرجستان، افغانستان (البته مذاکراتمان با توجه به شرایط ایجاد شده در این کشور کمی کند شده) از بازارهای صادراتی ما بشمار می‌آیند، در واقع بیشترین تمرکز ما روی معامله با کشورهای همسایه است.

5-اگر شرایط کشور رکودی شود آیا امکان افزایش میزان صادرات محصولات وجود خواهد داشت؟

امکان صادرات بیش از این مقداری که مطرح و تعیین شده برایمان وجود دارد و مشتری صادراتی نیز داریم. نوسانات قیمت ارز گاهی اوقات باعث می‌شود که فروش داخلی به صرفه‌تر باشد و بعضی اوقات فروش صادراتی. اما ما فعلا در حدی برنامه صادراتی خود را انجام می دهیم که بتوانیم در ازای آن آخال وارد کنیم و این مساله را به این ترتیب مدیریت می‌کنیم.

قاعدتا اگر شرایط رکودی به نحوی باشد که مشکلی برایمان ایجاد گردد مشتری صادراتی داریم که بتوانیم مشکلات خودمان را برطرف کنیم.

6-دلیل افت عجیب حاشیه سود کاغذ قهوه ای و رسیدن به نقطه سر به سر در 9 ماهه 1400 چیست؟

کاغذ قهوه‌ای ارزانترین و ساده‌ترین نوع کاغذ بسته‌بندی در کشور است، تا سال 97 ما بیشتر بعنوان تولیدکننده کاغذ قهوه‌ای شناخته می‌شدیم ولی با تلاشی که مدیریت‌های پیشین شرکت در سالهای 94 و 95 کردند و سایز پرس را به خط تولید 2 اضافه کردند ما از سال 97 کاغذ قهوه‌ای را با پیش‌بینی که از بازار و شرایط بازار داشتیم دیگر جزء الویت‌های تولید قرار ندادیم. همچنین میزان تقاضا برای این کاغذ بشدت کاهش پیدا کرده و از طرف دیگر شرکت‌های کوچک خیلی زیادی در کشور پراکنده هستند که توانایی تولید کاغذ قهوه‌ای با قیمت خیلی کمتر را دارند، هر چند که برای آنها نیز به صرفه نیست.

ما به سمت تولید کاغذهایی مانند تست‌لاینر و فلوتینگ رفتیم که حاشیه سود بالاتری دارند. اگر قرار بر این بود که ما کاغذ قهوه‌ای تولید کنیم می‌توانستیم میزان تولید بیشتری داشته باشیم ولی قطعا هزینه‌های ما پوشش داده نمی‌شد چون کشش بازار کاغذ قهوه‌ای از نظر قیمتی از یک حدی بیشتر نیست.

کاهش و افت عجیب حاشیه سود کاغذ قهوه ای نیز به دلیل عرضه مازاد بر تقاضایی است که در بازار این نوع کاغذ وجود دارد و کسانی که صرفاً تولیدکننده کاغذ قهوه ای بودند محکوم به شکست هستند و قطعاً در این بازار قادر به ادامه نخواهند بود. سلایق مشتری‌های ما که بیشتر کارتن سازان هستند بیشتر به سمت استفاده از کاغذهای تست لاینر و فلوتینگ متمرکز است.

7-دلیل کاهش حدود 10 درصدی در نرخ مصرف آخال قهوه ای در سه ماهه سوم نسبت به سه ماهه دوم چیست؟ در حالی که نرخ خرید آخال در سه ماهه پاییز نسبت به سه ماهه تابستان حدود 22 درصد افزایش پیدا کرده است.

اول اینکه در این سه ماه واردات آخال انجام شد و آخال با کیفیت به دستمان رسید و ثانیاً تمرکزمان در بحث تامین آخال به سمت تامین آخال کیفی از منابع داخلی سوق داده شد. 6 ماهه اول سال برای ما زمان بسیار سختی بود. هم از نظر تامین منابع نقدینگی برای خرید آخال و همچنین خود کشور 2 ماه  به دلیل کرونا تعطیل بود و کارگاه‌های آخال هم کار نمی‌کردند دچار معضلات و مشکلات عجیبی در این زمینه بودند. اما کاهش آخال که در اینجا صحبت آن شده است مربوط به کاهش ضریب تبدیل است. در 6 ماهه اول سال ما 24 روز قطعی برق داشتیم که تاثیر بسزایی بر روی تمام قیمت های تمام شده محصولات تولیدی گذاشت.

خوشبختانه در 3 ماهه سوم قطع برق نداشتیم و با ظرفیت بالاتری تولید کردیم. نکته بعدی که وجود دارد درصد ضریب تبدیل آخال با خرید آخال کیفی و استفاده از آخال وارداتی که سهم بیشتری را گرفت کاهش پیدا کرد. در 6 ماهه اول، ضریب تبدیل ما نزدیک 37 درصد بود که الان کمتر از 34 درصد است و امیدواریم این روند کاهشی کماکان ادامه پیدا کند.

امیر حسن زاده، مدیر بازرگانی شرکت: در تابستان قیمت آخال رکودی بود که کاهش قیمت آخال داشتیم. همیشه در فصل زمستان با افزایش قیمت و نرخ آخال روبرو هستیم که این 22 درصد افزایش روند طبیعی قیمت آخال است که در فصل پاییز و زمستان همیشه افزایش پیدا می‌کند.

8-چند تامین کننده آخال در کشور وجود دارد؟ 3 تا از تامین کنندگان بزرگ نام ببرید؟

مواد اولیه ما که همان آخال است با مواد اولیه ای که سایر شرکت‌ها با آن کار می‌کنند تفاوت دارد. بازه تامین‌کنندگان آخال گستره وسیعی را شامل می‌شود، از کسی که زباله‌ها را تفکیک می‌کند تا شرکت‌هایی که در سطح وسیع به این کار مشغولند جزء تولیدکنندگان به حساب می‌آیند. هیچ تعهد، نظارت و هیچ چهارچوب مشخصی برای آخال وجود ندارد و در کشور متولی خاصی در زمینه آخال تا به امروز وجود ندارد. شرکت ما با حدود 40 تامین کننده آخال کوچک و بزرگ کار می‌کند که از بعضی‌ها ماهی یک ماشین (22 تن) و از برخی دیگر شاید ماهی تا 400  تن آخال بسته به کیفیت و شرایط پرداخت و قیمت خریداری می‌شود.

در رابطه با معرفی تامین‌کنندگان باید بگویم شاید تامین‌کننده ای برای ما بزرگ محسوب شود در حالیکه برای شرکت دیگری یک تامین کننده کوچک به حساب می‌آید. پس اجازه بدهید که از معرفی تامین‌کننده بزرگ خودداری نمایم.

اساساً چون به صورت رسمی فعالیت اقتصادی کاملاً شفاف و مشخصی در این قضیه وجود ندارد نمی‌توان شرکتی را در این زمینه به عنوان 3 شرکت بزرگ معرفی کرد.

اما اطلاعات شرکتهایی که ما با آنها کار می‌کنیم در سیستم‌های ما موجود است، آنطور که در سندیکا هم بررسی کردیم هیچ عدد دقیق و تعداد دقیقی از تامین‌کنندگان آخال در کشور وجود ندارد اما به جرات می‌توان گفت مجموعه ما شاید با حدود 40 تامین کننده بصورت مداوم در حال فعالیت است. ما سعی می‌کنیم میزان کیفیت آخال و منابعی که از آنها آخال تهیه می‌کنیم از نظر کیفی بهتر شود و در این زمینه با کسانی همکاری کنیم که هم از سابقه خوبی برخوردار باشند و هم قابلیت رهگیری کیفیت آخال آنها وجود داشته باشد چون ما محدودیتی در آخال داریم و هر آخالی را نمی توانیم استفاده کنیم. در واقع ما نمی توانیم از آخال شهری استفاده کنیم آخال مورد نیاز ما آخال‌های کارگاهی و با کیفیت بالا است که این موضوع بدلیل قدمت بالای ماشین‌آلات کاغذسازی کاوه است.

9-به صورت کلی نرخ آخال به چه عواملی بستگی دارد؟

آخال تنها ماده اولیه‌ای است که هر شرایطی اعم از گرما، سرما، بارش، عدم بارش، قطع برق یا عدم قطع برق، رفتن یا نرفتن تیم فوتبال به جام جهانی، رفتن مردم به فست فود یا نرفتنشان، خرید زیاد یا خرید کم مردم و در واقع همه مولفه های اقتصاد خرد و کلان در قضیه آخال دخیل هستند. امروزه چون میزان واردات آخال به کشور افزایش پیدا کرده، امسال رکورد این موضوع شکسته می‌شود. قیمت ارز کاملاً تاثیرگذار است. نقل و انتقال پول و ارز و تحریم ها نیز از جمله موارد تاثیرگذار بر روی این موضوع هستند. به دلیل اینکه اگر تحریم باعث کاهش استفاده کاغذ در صنایع شود قاعدتاً میزان آخالی که توسط تولیدکنندگان تولید می‌شود کاهش پیدا می‌کند. وضع اقتصاد اگر خوب شود و توان خرید مردم افزایش یابد میزان کارتنی که به عنوان ضایعات تبدیل به آخال می شود بیشتر می‌شود. بطور کلی هر عاملی که تصورش را بکنید در قضیه آخال دخیل است.

بنابراین به طور کلی می‌توان گفت آخال ماده اولیه‌ای است که هر عامل اقتصادی و اجتماعی وحتی شرایط جوی و آب و هوایی و محیطی روی آن تاثیرگذار است. همچنین کرونا در برهه‌ای باعث کاهش میزان مصرف کارتن شد و از طرف دیگر وقتی همین شرایط کرونا باعث افزایش خرید اینترنتی مردم شد شرایط جور دیگری تغییر کرد.

10-عمر ماشین آلات شرکت چند ساله می باشد؟ تا چند سال دیگر می توان با همین ماشین آلات تولید کرد؟

ماشین آلات خط 1 ما مربوط به سال 1930 میلادی است که به صورت دست دوم بازسازی شده در دهه 60 و 70 شمسی وارد کشور و نصب شده است.

خط دوم مربوط به سال 1950 میلادی است. قسمت خمیرسازی هم چیزی بین 1930 و 1950 میلادی است که همانطور که پیشتر گفتم در سال 94 و 95 بازسازی هایی برروی خط 2 انجام گرفت که نتیجه این بازسازی ها در تغییر سبد محصولات شرکت مشهود است.

در مجموع نزدیک به بیش از یک قرن از عمر ماشین آلات کاغذسازی کاوه می گذرد.

جا دارد در همینجا از زحمات تمام پرسنل و مدیران چه در گذشته و چه اکنون که در خط تولید با این ماشین‌آلات کار می‌کنند تشکر ویژه ای داشته باشم که اگر کاوه اکنون سرپا است به لطف خدا و مدیون تلاش و همت این عزیزان بوده است.

تمام تلاش ما بر این است که با عارضه‌یابی فنی این ماشین‎آلات و استفاده از نظرات کارشناسی داخل کشور بتوانیم طرح بازسازی و نوسازی این ماشین آلات را بدون هزینه کرد خیلی سنگین انجام دهیم.

همزمان، طرح توجیهی خمیرسازی شرکت تهیه شده است چون در زمان کنونی اصلی‎‌ترین بحث و گلوگاه اصلی ما بحث خمیرسازی است که ادامه فعالیت شرکت با سیستم خمیرسازی فعلی، توان رقابتی شرکت را کاهش می‌دهد. سعی ما در این است که با کمک و همکاری سهامداران عمده مانند هلدینگ سلولزی، تاپیکو، شستا و سهامداران خرد بتوانیم قسمت خمیر سازی را به روز رسانی کنیم .

خط تولید 2 در حال حاضر اوضاع بدی ندارد که امیدواریم بتوانیم با این خط ادامه بدهیم. روی خط یک هم یکسری برنامه ها داریم که انشاالله با یک برنامه ریزی بهتر بتوانیم کارهای تامین منابع بازسازی و نوسازی آن را محیا و ممکن سازیم.

شرکت تا سال 98 شرایط پایداری نداشت و با شرایط زیان‌دهی روبرو بود. در سالهای اخیر ما هم هر اقدامی که لازم بود از خرید آخال، تغییر ترکیب تولید انجام دادیم تا شرکت بتواند به یک شرایط و وضعیت پایدار برسد تا بتوانیم طرح های نوسازی و بازسازی را تعریف کرده و انجام دهیم. اما الویت اصلی ما در حال حاضر آغاز به کار خط خمیرسازی کاوه است که امیدواریم به کمک خداوند در سال 1401 آغاز کنیم.

11-برای نوسازی کامل تمام ماشین آلات و تجهیزات شرکت به صورت دلاری و تقریبی چه میزان هزینه نیاز است؟

اکنون برای ماشینی که صرفه اقتصادی و شرایط مناسبی داشته باشد چیزی در حدود 8 تا 10 میلیون یورو هزینه واردات نیاز است. البته در داخل کشور هم کسانی را داریم که در زمینه ماشین‌آلات سلولزی فعالیت دارند ولی اینکه صفر تا صد امکانات در داخل کشور وجود داشته باشد اکنون امکان ندارد که ما امیدواریم این اتفاق در آینده نزدیک بیفتد.

12-نرخ های جهان کاغذ در 10 ماهه 1400 نسبت به سال 99 چه تغییراتی داشته است؟

نرخ جهانی کاغذ سینوسی است. در قیمت گذاری جهانی کاغذ، مولفه ای که به شدت بر روی این امر تاثیرگذار است، قیمت و نرخ نفت و حامل‌های انرژی است. چون هم برای تولید کاغذ و هم برای حمل و نقل تولیدات نیاز به سوخت است. پس می‌توان گفت نوسانات موجود در نرخ جهانی به صورت جدی با نوسانات موجود در حامل‌های انرژی در تعامل است.

کرونا موجب شد تا حدودی میزان مصرف محصولات سلولزی افزایش پیدا کند که کاغذ هم جزئی از این محصولات است.

در مقاطعی از 10 ماهه 1400 به نسبت 10 ماهه 1399 قیمت جهانی کاغذ افزایش پیدا کرد، که معمولا شروع سال نو میلادی قیمت‌ها به حداکثر خود می‌رسد وسپس روند آن نزولی میشود که این نزولی شدن قیمت جهانی نزدیک عید نوروز در کشور ماست اما در داخل کشور اگر شرایط اقتصادی خوب باشد میزان مصرف کاغذ افزایش پیدا می‌کند.

13-به صورت کلی تغییرات قیمت جهانی کاغذ به چه عواملی بستگی دارد؟

نفت و حامل های انرژی، بحث شرایط کرونا و مکانیزم عرضه و تقاضا روی آن تاثیر می گذارد.

14-قیمت جهانی کاغذ بیشترین همبستگی را با کدام محصول کامادیتی دارد؟

نفت و حامل‌های انرژی.

15-دلیل افزایش دوره وصول مطالبات شرکت از 30 روز سال گذشته به 65 روز در حال حاضر چیست؟

در سال 99 روند بازار کاغذ بعد از اینکه کرونا تاثیری عجیب و غریب برروی آن گذاشت به آن مقطعی رسید که افزایش تقاضا برای کاغذ اتفاق افتاد و انبار کارخانه‌ها در سال 99 مقداری خالی شد. دوباره به دلیل افزایش تقاضای کاغذ برای بسته‌بندی و افزایش خریدهای اینترنتی و اساسا نگرانی‌هایی که در مورد بیماری کرونا در سال 99 افزایش پیدا کرد شرایط به طوری بود که هر شرایط پرداختی که تولیدکنندگان کاغذ اعلام می‌کردند خرید انجام می‌گردید. اما در سال 1400 اتفاق عجیبی افتاد. ابتدای سال 1400 شرایط به طوری بود که ما باید یک تعطیلاتی در نوروز به دلیل کرونا می داشتیم که آن تعطیلات به تعویق افتاد و این تعطیلات به اردیبهشت ماه منتقل شد و از سوی دیگر به دلیل قطع برق شرایط رکودی تشدید گردید.

اساساً کارخانه های کاغذسازی، چون خریدهای خود را در سال 99 انجام دادند در 6 ماه اول 1400 تمایل چندانی به خرید کاغذ از خود نشان ندادند. همچنین ما انتخابات 1400 را داشتیم و در کل شرایط با ابهاماتی روبرو بود که شرایط بازار به شدت رکودی شد.

وقتی شرایط بازار رکودی می‌شود یا باید قیمت ها را کاهش داد یا شرایط پرداخت را بلند مدت کرد. ما به تبع شرایطی که در بازار اتفاق می‌افتد (چون ما هم جزئی از یک بازار هستیم و با توجه به سهم کمی که در بازار داریم، تاثیر گذار نیستیم بلکه از شرایطی که شرکتهای دیگر دارند و انجام می دهند تبعیت می‌کنیم.) چیزی در حدود 80 یا 90 شرکت کاغذسازی فعال در سطح کشور داریم که کاوه هم جزئی از آنها به شمار می‌رود و باید در این بازار رقابتی حضور داشته باشیم. شرایط به این سمت پیش رفت که وصول مطالبات تا 65 روز رسید. اما اکنون که صحبت می‌کنیم در حدود 40 یا 45 روز است؛ فکر میکنم که این شرایط در نیمه دوم سال انشااله به 40 روز هم برسد.

16: آیا شرکت امکان تولید محصول کاغذ سفید را نیز دارا می باشد؟ نرخ کاغذ سفید با قهوه ای چند درصد تفاوت دارند؟

ما امکان تولید کاغذ سفید را نداریم. کاغذ سفید در کشور بسیار کم تولید می‌شود. کاغذ سفید با کاغذ تولیدی ما بسیار متفاوت است. در بعضی از انواع کاغذ سفید تا 2 برابر کاغذ قهوه‌ای تفاوت قیمت وجود دارد که بستگی به نوع استفاده و نوع شرایطی که دارند به این ترتیب هست. نرخ کاغذ سفید را من زیاد وارد نمی شوم ولی حداقل 1.5 تا 2 برابر قیمت کاغذهای قهوه‌ای است.

در پایان می خواستم از صبوری سهامداران تشکر کنم. ما هم جزئی از این بازار بزرگ و سبد بزرگ سهام کشور هستیم و ما هم از تلاطم موجود در بازار تاثیر می‌پذیریم. تمام تلاش ما در شرکت بر روی عملیات اجرائی آن است و بحث مدیریت سهام شرکت را نهادهای بالای سری ما انجام می دهند ولی تا جایی که می‌شود ما درد دل سهامداران را به گوش همه عزیزان می رسانیم و شرایط و نکاتی را که به ما می‌گویند منتقل می‌کنیم.

خوشبختانه سود سهام سال 99 پرداخت شد. افزایش سرمایه شرکت ثبت شد. بسیاری از دوستان در خصوص بحث بیستون سوال داشتند. کارهایی که ما در بیستون باید انجام دهیم و در توان کاوه بوده انجام داده و اینکه هلدینگ سلولزی و شستا هم پیگیر هستند که این اتفاقات بیفتد. قاعدتاً ما چون زیر مجموعه سازمان تامین اجتماعی هستیم و امانتدار 42 میلیون نفر سهامدار سازمان تامین اجتماعی، خیلی از سهامداران ما به نوعی وابسته به سازمان تامین اجتماعی هم هستند در عین حال 17 هزار سهامدار خرد داریم که پا به پای ما آمده‌اند و سالها تحمل کرده‌اند و چند سال زیان ما را هم تحمل کرده اند و قاعدتاً به پروژه بیستون امیدواری دارند. ما هم دوست داریم تا پروژه بیستون خیلی زود راه‌اندازی شود و به دنبال راهکارهایش با کمک هلدینگ سلولزی، تاپیکو و شستا هستیم و من میدانم خیلی پیگیر هستند که نقدینگی به این پروژه تزریق کنند که این اتفاق بیفتد آن چیزی که در توان خود کاوه هم برای کمک به این پروژه باشد انجام می دهیم. همانطور که پارسال 10 میلیارد تومان کمک کردیم امسال هم اگر این تکلیف برایمان باشد در حد توانمان با توجه به اینکه شرکت از نظر وضعیت نقدینگی مثل همه شرکتهای تولید کننده دیگر وضعیت خیلی خوبی ندارد در حد توان به این پروژه کمک  و پیگیری خواهیم کرد.

بابت این موضوع امروز در صبا تامین نیز جلسه‌ای داشتیم تا در خصوص امکان تامین مالی پروژه بیستون همه راهکارها را مجددا بررسی نماییم. امیدواریم که با همین شفاف‌سازیها برخی از نگرانی‌های سهامداران خرد که بر مبنای شایعات و شنیده‌هاست را برطرف کنیم. من فکر می‌کنم آنقدر نا امید نگاه کردن به همه چیز هم شاید زیاد ایده خوبی نباشد، متغیرهایی که در بورس تاثیر می‌گذارند اساساً دست ما که در شرکت کار می‌کنیم نیست. اما نگرانی‌هایی که سهامداران با ما مطرح می‌کنند ما سعی می‌کنیم به بالاسری‌ها انتقال بدهیم تا آنها هم در جریان وضعیت قرار بگیرند.

انشااله با عزمی که در شستا به وجود آمده مسائل و مشکلات بیستون هم به زودی مرتفع شده و اتفاقات خوبی خواهد افتاد.