۰ نفر

علیرغم رشد بی سابقه صادرات؛

کسری تراز تجاری ترکیه رکورد زد

۱۱ بهمن ۱۴۰۰، ۱۵:۰۰
کد خبر: 605640
کسری تراز تجاری ترکیه رکورد زد

آمار میزان واردات و صادرات زنجیره فولاد از شمش فولاد تا انواع مقاطع، محصولات فولادی و آهن اسفنجی نشان می‌دهد که هر چه میزان واردات به کشور به حداقل نزدیک می‌شود، صادرات افزون‌تر شده است. در حالیکه فولادی‌ها کاهش سه تا ۱۴ درصدی واردات انواع فولاد در ۹ ماهه ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال گذشته را تجربه کرده‌اند که صادرات آن‌ها ۱۶ تا ۹۲ درصد بیشتر شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، بر اساس آماری که توسط انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران قرار گرفته است، از ابتدای سال جاری تا پایان آذر ماه پنج  میلیون و ۱۹۰ هزار تن انواع شمش فولادی (شامل اسلب، بلوم و بیلت) صادر شده است که به نسبت چهار میلیون و ۴۷۵ هزار تن صادر شده در مجموع ۹ ماهه ابتدایی سال ۱۳۹۹ افزایش ۱۶ درصدی داشته است.  

کل مقاطع طویل فولادی صادر شده در ۹ ماه سال جاری به دو میلیون و ۲۶ هزار تن رسیده که نسبت به یک میلیون و ۵۱۱ هزار تن صادر شده در مدت مشابه سال گذشته، ۳۴ درصد رشد داشته است. همچنین میزان صادرات کل مقاطع تخت فولادی در مدت مذکور سال جاری برابر ۴۵۴ هزار تن است که در مقایسه با ۴۷۱ هزار تن صادر شده در ۹ ماهه ابتدایی سال گذشته، چهار درصد کمتر ثبت شده است.  

همچنین از ابتدای سال جاری تا پایان آذر ماه، دو میلیون و ۴۸۰ هزار تن انواع محصولات فولادی (تیرآهن، میلگرد، ناودانی، انواع ورق، نبشی و غیره) صادر شد. این آمار در مدت مشابه سال گذشته یک میلیون و ۹۸۲ هزار تن بوده است و بر این اساس میزان صادرات محصولات فولادی در این مقایسه آماری رشد ۲۵ درصدی را نشان می‌دهد.

طبق معمول همیشه، بیشترین درصد افزایش متعلق به آهن اسفنجی است که با رشد ۹۲ درصدی صادرات در ۹ ماهه ۱۴۰۰ به نسبت مدت مشابه سال گذشته به ۸۶۹ هزار تن رسیده است. از ابتدای فروردین تا پایان آذر ماه ۱۳۹۹، میزان صادرات آهن اسفنجی ایران ۴۵۳ هزار تن ثبت شده است. این در حالیست که واردات آهن اسفنجی به کشور صفر است.

در اقلام فولادی‌ کم‌کم به خودکفایی کامل خواهیم رسید...

همچنین در مجموع ۹ ماهه سال ۱۴۰۰ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، میزان واردات  مقاطع طویل فولادی سه درصد، شمش فولاد ۱۴ درصد و مقط تخت فولادی ۱۵ درصد کاهش داشته است. ضمن اینکه کشور همچنان از واردت آهن اسفنجی بی‌نیاز است.

بیشترین میزان واردات فولادی طی ۹ ماهه امسال مختص محصولات فولادی معادل ۵۸۶ هزار تن بوده است که البته نسبت به واردات آن در مدت مشابه سال گذشته (۶۸۱ هزار تن) ۱۴ درصد کاهش را تجربه کرده است.

پس از آن میزان واردات مقاطع تخت فولادی نیز در ۹ ماهه امسال معادل ۵۵۲ هزار تن ثبت شده که از میزان واردات آن در مدت مشابه سال گذشته، ۱۵ درصد کمتر است. در مجموع ۹ ماهه سال گذشته ۶۱۵ هزار تن مقاطع تخت فولادی وارد کشور شده است.

از ابتدای امسال تا پایان آذر ماه مجموع مقاطع طویل فولادی وارد شده نسبت به همین مدت در سال گذشته سه درصد کمتر شده و از ۶۶ هزار تن به ۶۴ هزار تن رسیده است.

طبق آمار، واردات شمش فولادی (فولاد میانی شامل اسلب، بیلت و بوم) در مدت مذکور سال جاری ۴۰۰۰ تن شمش بوده است که برابر میزان واردات آن در مدت مشابه سال گذشته است.

همانطور که اشاره شد، کشور از واردات آهن اسفنجی بی‌نیاز است و همچنان واردات این محصول معدنی صفر است.