۰ نفر

اجرای طرح برخورد با عرضه کالای قاچاق در سراسر کشور

۲۵ دی ۱۴۰۰، ۱۲:۴۸
کد خبر: 599811
اجرای طرح برخورد با عرضه کالای قاچاق در سراسر کشور

دهقانی نیا، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: طرح برخور‌د با قاچاق کالا در سطح خرده‌فروشی و جلوگیری از عرضه آن در سطح مغازه‌ها و انبارهای تجاری، وارد فاز جدیدی شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، حمیدرضا دهقانی نیا در یک برنامه خبری در رابطه با اجرای طرح برخورد با عرضه کالای قاچاق در سراسر کشور گفت: در حال حاضر شاهد تشدید طرح برخورد با عرضه کالاهای قاچاق در سطح عرضه هستیم و در این سبد مبارزه با کالاهای قاچاق از جمله لوازم خانگی، پوشاک، دخانیات، تلفن همراه قرار دارد. 

وی افزود: با توجه به اقداماتی که در حوزه سامانه های مبارزه با قاچاق و سامانه های شفاف ساز حوزه تجارت صورت گرفته در حال حاضر زیر ساخت مبارزه با قاچاق وجود دارد. 

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار داشت: یک زمانی در سطح عرضه امکان تشخیص کالاهای قاچاق از غیر قاچاق وجود نداشت اما در حال حاضر با توجه به زیرساخت های الکترونیکی و هوشمند، این امکان برای گشت ها و بازرسین وجود دارد که در سطح عرضه با استعلام کدها، کالای قاچاق از غیرقاچاق را تشخیص دهند. 

دهقانی نیا در مورد تاثیر تکمیل سامانه ها در مبارزه با قاچاق و پیشگیری از آن گفت: در گذشته وقتی گشتی وارد محل تجمیع کالاها یا همان انبار می شد امکان تشخیص اینکه کالاهای موجود در این انبار بصورت رسمی یا غیر رسمی وارد کشور شده را نداشت اما اکنون با توجه به راه اندازی سامانه جامع انبارها، هر فردی دارنده این کالاها باید کالاهای موجود در انبار خود را در سامانه ثبت کند، بنابراین در صورت سرکشی گشت ها از انبارها در صورتی که کالاهای موجود در انبار در سامانه انبارها ثبت شده باشد با استعلام شناسه،  مشکلی وجود ندارد اما در صورت عدم ثبت آن کالاها در سامانه انبارها، کالاهای موجود ظن به قاچاق می  شود و باید اقدامات قانونی در مورد آنها انجام شود. 

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بیان داشت: در گذشته زیرساخت و ابزار تشخیص وجود نداشت اما در حال حاضر این زیر ساخت و ابزار تشخیص وجود دارد و با توجه به این زیرساخت ها، مبارزه با کالای قاچاق در تمامی گلوگاه ها از جمله حمل، عرضه، توزیع و فروش تشدید خواهد شد و این تشدید هم بصورت مستمر خواهد بود. 

دهقانی نیا افزود: درباره تلفن همراه با توجه به اجرایی شدن طرح رجیستری نیازی به تشدید مبارزه با قاچاق در سطح عرضه نیست و بحث ما در این خصوص تشدید و واکاوی داده ها در سامانه های مرتبط با رجیستری است. 

وی بیان داشت: در طرح تشدید مبارزه با کالاهای قاچاق در سطح عرضه کالاهایی از جمله لوازم خانگی که در سال 98 حدود 200 درصد افزایش تولید داشته یا دخانیات که بیش از 99 درصد آن تولید داخل می شود و کالاهایی مانند پوشاک که ظرفیت شغلی بسیار بالایی در کشور را دارد مورد توجه قرار گرفته است. 

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بیان داشت: در کمتر از 10 روز گذشته کالاهای قاچاق لوازم خانگی در امین حضور تهران مورد ضربه شدید واقع شد و بیش از 4 میلیارد تومان کالای قاچاق در این حوزه کشف و ضبط و برای آن پرونده تشکیل شد.