۰ نفر

​در اولویت قرار گرفتن تولید و صادرات، مشکلات اقتصاد را رفع می‌ کند

۱۳ دی ۱۴۰۰، ۱۶:۳۴
کد خبر: 596024
​در اولویت قرار گرفتن تولید و صادرات، مشکلات اقتصاد را رفع می‌ کند

رییس اتاق اصناف تهران گفت: اولویت قرار گرفتن تولید و صادرات ضروری است و می‌تواند بسیاری از مشکلات موجود را برطرف کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، «قاسم نوده فراهانی» در نشست تخصصی نقش اتحادیه‌ها در رفع موانع تولید و صادرات، اظهار داشت: بسیاری از صنایع کوچک از جمله صنعت چوب و مبلمان در رشد و گسترش صادرات غیرنفتی تاثیرگذار بوده است و باید توجه کرد که صنعت چوب محدود به مبلمان نیست و شامل بسیاری از کالاهای دیگر نیز می‌شود.

وی تصریح‌کرد: به دلیل محدودیت‌های تحریم و مشکلات متعدد دیگر توسعه این صنایع با چالش‌هایی روبه‌رو است و این شرایط موجب شده تا از ظرفیت‌های تولید در صنعت مبلمان به درستی استفاده نشود.

رییس اتاق اصناف تهران با بیان اینکه برخی مشکلات در واردات مواد اولیه، سبب شده تولید در این بخش از رونق کافی برخوردار نباشد، خاطرنشان‌کرد: واردات مواد اولیه‌ای مانند یراق‌آلات، چرم و ماشین‌آلات و تکنولوژی‌های به‌روز، تولید در این صنعت را با دشواری‌هایی همراه کرده است.

وی، میزان صادرات ایران در صنعت چوب و مبلمان را ناچیز دانست و خاطرنشان‌کرد: ترکیه سالیانه پنج میلیارد دلار صادرات در صنعت مبلمان دارد، این در حالی است که هنرمندان ایرانی بسیاری در این صنعت وجود دارند و باید از ظرفیت تولید و بازاریابی برای رونق‌بخشی به این بخش استفاده کرد.

نوده‌فراهانی بیان‌داشت:‌ بررسی اجمالی موفقیت کشوری مانند ترکیه در صادرات پوشاک، پارچه و مبلمان نشان می‌دهد که تولیدکننده فقط به فکر تولید است و صادرات کالاهای تولیدی صادراتی متولیان دیگری دارد.

وی با بیان اینکه برداشتن بروکراسی اداری از پیش پای صادرات و آسان کردن واردات مواد اولیه مهم است، گفت: تحقق این امور سبب خواهد شد تا صادرات و تولید همگام با هم عمل کنند.

رییس اتاق اصناف تهران با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در تولید دارای منافع بسیار است، تاکید کرد:‌ کیفیت تولیدات داخلی باید به گونه‌ای باشد که در وهله نخست مصرف‌کننده داخلی ترجیح دهد که کالای ایرانی خریداری کند و پس از آن در بازارهای صادراتی نیز با اقبال مواجه باشد.

وی افزود: توسعه تولید موجب می‌شود تا در کشور بیکاری کاهش یابد، رفع موانع تولید منجر به افزایش میزان تولید خواهد شد.

این مقام صنفی یادآور شد: تا چند سال پیش ایران واردکننده مبلمان از ترکیه بود، اما اکنون تولیدات داخلی قدرت گرفته‌اند و باید به‌تدریج به سمت کسب سهم مناسب از بازارهای صادراتی حرکت کرد.

در این نشست «امیرعباس افشارامین» مدیر کنسرسیوم صادراتی ایران- اوراسیا نیز گفت: ۴۰ سال است که نمایشگاه‌های مختلف برگزار می‌شود و مسوولان نیز در بازدید از این نمایشگاه‌ها اظهار رضایت دارند و صنایع و صنوف مختلف نیز آمارهایی از صادرات ارائه می‌دهند، اما سهم ما در بازارهای صادراتی مناسب نیست.

وی افزود: سوال این است که زنجیره تامین مواد اولیه، تولیدکننده و صادرکننده چه زمانی به هم نزدیک می‌شوند؟ اتحادیه‌ها چه میزان به وظایف خود عمل ‌کرده‌اند؟ ذات اتحادیه‌ها فقط  این نیست که حق عضویت دریافت کنند اما اقدامی در راستای بهبود شرایط تولید اعضای صنف نداشته باشند.

مدیر کنسرسیوم صادراتی ایران- اورسیا تصریح‌کرد:‌ برنامه نوسازی در صنایع پیگیری نشده است و اعتقادی به استفاده از شرکـت‌های دانش‌بنیان وجود ندارد و باید پرسید که تاکنون چند استارت‌اپ و شرکت دانش‌بنیان مورد حمایت واقع شده‌اند؟