۰ نفر

فاطمی امین؛

۵۰ درصد معادن کشور فعال نیستند / برنامه خودرویی وزارت صمت به زودی منتشر می‌شود

۲۷ آذر ۱۴۰۰، ۱۸:۴۹
کد خبر: 591080

۵۰ درصد معادن کشور فعال نیستند /  برنامه خودرویی وزارت صمت به زودی منتشر می‌شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: اوایل هفته آینده برنامه وزارت صمت با ۹محور در حوزه خودرو منتشر خواهد شد که در آن راهبردها و سیاست‌های صنعت خودرو مشخص می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، رضا فاطمی امین امروز در حاشیه نشست هم‌اندیشی با نهادهای سرمایه‌گذار در بخش صنعت، معدن و تجارت گفت: اوایل هفته آینده برنامه وزارت صمت با 9 محور در حوزه خودرو منتشر خواهد شد که در آن راهبردها و سیاست‌های صنعت خودرو مشخص می‌شود. 

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: قیمت‌گذاری خودرو نیز روش‌های مختلفی دارد که برخی از محصولات مشمول قیمت‌گذاری نیستند. 

فاطمی امین همچنین با اشاره به ساختار جدید وزارت صمت اظهار داشت: سال 90 وزارت صنعت و معدن و وزارت بازرگانی با هم ادغام شد اما این ادغام به عبارتی تجمیع بود. در آن سال که ادغام دو وزارتخانه صورت گرفت، عملاً واحدهای مشترک حذف شدند و تا همین اواخر نیز با ساختار وزارت صمت تولید به عهده یک گروه و تنظیم بازار به عهده گروه دیگری بود و لذا یکپارچگی در این بخش‌‌ها وجود نداشت.

وی عنوان کرد: در سه ماه گذشته کار ویژه‌ای تشکیل شد و با تعامل با سازمان مدیریت امور استخدامی در مورد ساختار جدید مباحثی مطرح شد و آنچه اخیراً عملیاتی شده است، دارای چند ویژگی مهم است. 

وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: در مجموع می‌توان گفت وزارت صمت امروز متولد شده است و اولویت‌‌هایی در ساختار جدید لحاظ شده است. به عنوان مثال یکی از اولویت‌های ما در ساختار جدید وزارت صمت تأمین ماشین‌آلات و تجهیزات با ارزش افزوده بالا است. بنابراین روی این موضوع تمرکز کرده‌ایم و در ساختار جدید معاونتی نیز برای آن ایجاد شده است.

فاطمی امین در رابطه با صادرات نیز بیان داشت:‌ در حوزه صادرات موانع را شناسایی کرده‌ایم و اقدامات خوبی در سه ماه اخیر انجام شده که به گفته دست‌اندرکاران این حوزه موجب رونق صادرات شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به جلسه هم‌اندیشی در خصوص سرمایه‌‌گذاری در بخش‌های صنعت، معدن و تجارت گفت: برای اینکه مردم در سرمایه‌گذاری‌های شرکت‌های بورسی مشارکت کنند، باید اعتماد پیدا کنند. بنابراین در این باره باید به دو نکته توجه شود. نکته اول آنکه سرمایه‌گذاری که درباره آن پذیره‌نویسی می‌شود یا سهام آن عرضه می‌شود فرصت قابل توجهی باشد، به عبارتی بازدهی داشته و اقتصادی باشد، نکته دوم آن است آن کسانی که پذیره‌نویسی می‌کنند و مردم را برای سرمایه‌گذاری جلب می‌کنند، شرکت‌ها و بنگاه‌های معتبری باشند و این تضمین را بدهند که وقتی کار آغاز شد تداوم خواهد یافت.

وی اظهار داشت: به عنوان  مثال یکی از پروژه‌ها معدن مس جانجا است که در دو ماه گذشته مزایده آن برگزار شد و در مرحله اول انتخاب از تعداد زیاد شرکت‌کنندگان سه شرکت برنده شدند و در هفته گذشته مزایده این سه شرکت برگزار شد. 

فاطمی امین اظهار داشت: یکی از شرط‌های مزایده این است که 40 درصد از سهام این معدن به مردم واگذار شود. لذا وقتی ما به عنوان سرمایه‌گذار به این شرکت‌ها نگاه می‌کنیم باید سودآور باشند.

وی افزود: در دی‌ماه و بهمن نیز در هر ماه سه بسته معدنی دیگر را برای مزایده ارائه خواهیم کرد. 

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: در حوزه سرمایه‌گذاری به دو دلیل باید به صورت ویژه توجه داشته باشیم که یکی ایجاد فرصت شغلی مناسب  و دیگری جمع‌آوری نقدینگی سرگردان است. همچنین باید فرصت‌های سرمایه‌گذاری را در اختیار کسانی که قصد سرمایه‌گذاری دارند، قرار داد.

فاطمی امین گفت: یکی از بحث‌هایی که در اولویت ما در بحث‌های سرمایه‌گذاری قرار دارد توجه به آمایش سرزمین و همچنین تأمین مالی پروژه‌ها است.

وی ادامه داد: 400 پروژه سرمایه‌گذاری مورد نظر وزارت صمت است که این 400 پروژه در اختیار تحلیلگران قرار خواهد گرفت تا اقتصادی بودن آن مشخص شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: حدود 10 هزار معدن در کشور وجود دارد که 50 درصد آن فعال نیست. بنابراین به جای اینکه به دنبال واگذاری فهرست‌وار این معادن باشیم دنبال آن هستیم تا بسته‌های معدنی را در قالب مزایده ارائه کنیم که به اندازه کافی دارای مزیت باشد