۰ نفر

سعید محمد؛ کالاهای کره‌ای باید ترخیص شود

۹ آذر ۱۴۰۰، ۱۳:۲۱
کد خبر: 585690
سعید محمد؛ کالاهای کره‌ای باید ترخیص شود

دبیر شورای عالی مناطق آزاد اظهار داشت: باید توجه داشته باشیم که برخی از تجار قبل از دستور ممنوعیت واردات کالاهای کره‌ای سفارش‌گذاری کردند و باید اجازه داشته باشند کالاهای خود را ترخیص کنند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایلنا، سعید محمد درباره ممنوعیت ورود لوازم خانگی کره‌ای به تمام مناطق آزاد کشور اظهار داشت: همه کشورها از ابزارهای اقتصادی برای مسایل سیاسی استفاده می‌کنند. وقتی کره جنوبی منابع ایران را قفل و بلوکه کرده ما باید مقابله به مثل کنیم و اینجا جایی است که می‌توانیم با کره جنوبی رفتار متقابل داشته باشیم.

وی ادامه داد: در حالی کالاهای کره‌ای به وفور وارد کشور می‌شود که کره‌ای‌ها منابع فروش نفت ما را بلوکه کرده‌اند. در شرایطی که ایران نیازمند ارز است.

مشاور رییس جمهوری با تاکید بر اینکه تدبیر رهبری در این باره بسیار درست بوده و باید این تدابیر به درستی اجرا شوند افزود: در این جنگ اقتصادی باید با کره جنوبی مقابله به مثل کنیم و مناطق آزاد هم جزویی از کشور هستند و این تدابیر در تمام مناطق آزاد اجرا خواهد شد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد درباره گله‌مندی برخی از فعالان اقتصادی منبی بر اینکه با این سیاست دچار خسارت می‌شوند گفت: به دنبال این هستیم که تجار از این موضوع آسیب نبینند، یک سری از تجار قبل از این سیاست و این دستور سفارش‌گذاری کرده بودند اعلام کردیم هر کسی که قبل از این ابلاغیه‌ها خرید انجام داده و سفارش گذاری کرده می‌تواند هر زمانی نسبت به ترخیص این کالاها اقدام کند.

محمد تاکید کرد: باید توجه داشته باشیم که برخی از تجار قبل از دستور ممنوعیت واردات کالاهای کره‌ای سفارش‌گذاری کردند و باید اجازه داشته باشند کالاهای خود را ترخیص کنند.

وی درباره مقررات جدید راه‌اندازی بانک آف‌شور در مناطق آزاد اظهار داشت: سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی می‌توانند با حداقل سرمایه بانک آف‌شور را تشکیل دهند و این مجموعه می‌تواند از طریق اشخاص حقیقی و حقوقی بخش خصوصی مدیریت شود و مستقل از بانک مرکزی است.

وی ادامه داد: ارزهای ایرانیان خارج از کشور یا منابع سرمایه‌گذاران خارجی می‌تواند وارد بانک‌های آف‌شور شود و هر سرمایه‌گذاری در صورت علاقمندی می‌تواند در ایران و مناطق آزاد بانک آف‌شور راه‌آندازی کند.

محمد افزود: کشورهای خارجی هم می‌توانند در مناطق آزاد بانک آف‌شور راه‌اندازی کنند اما در حال حاضر مسیر راه‌اندازی بانک‌های آف‌شور را بر مبنای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی تعریف کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه خوشبختانه هم از جانب اشخاص حقیقی و هم حقوقی و همچنین بانک‌های خارجی تقاضاهای بسیار زیادی برای راه‌اندازی بانک آف‌شور در مناطق ازاد به دستمان رسیده است گفت:‌ در حال حاضر در مرحله اهلیت‌ سنجی تقاضای اشخاص حقوقی و حقیقی هستیم و شیوه‌نامه آن با بانک مرکزی در حال تهیه است.

مشاور رییس جمهوری با اشاره به تغییرات مقررات راه‌اندازی بانک آف‌شور اظهار داشت: در سال‌های گذشته حداقل سرمایه تاسیس بانک آف‌شور را 150 میلیون دلار اعلام کرده بودند که این قانونی برای اجرا نشدن راه‌اندازی بانک آف‌شور بود و سنگ بزرگی در مسیر راه‌اندازی بانک‌های آف‌شور انداخته بودند. با مذاکرات انجام شده با بانک مرکزی سقف حداقل سرمایه ایجاد بانک آف‌شور را به پنج میلیون دلار کاهش دادیم البته باید توجه داشته باشیم در کشورهای خارجی و سوییس که مهد بانکداری دنیا است حداقل سرمایه برای راه‌اندازی بانک آف‌شور 15 هزار دلار است و وقتی افرادی در ایران حداقل سرمایه را 150 میلیون دلار اعلام کردند اساسا به معنای انجام نشدن تاسیس بانک‌های آف‌شور در ایران بود.

محمد همچنین درباره ساماندهی رمزارزها تاکید کرد: در حال حاضر منابع عمده‌ای از کشور به ویژه منابع متعلق به جوانان که بسیار به این موضوع علاقمند هستند به سمت بازار رمزارزها رفته است در حالی که این بازار ریسک بالایی دارد و مدیریت آن از دست ما خارج است.

وی افزود: ما بحث ساماندهی رمزارزها را مطرح کرده‌ایم و به دنبال ساماندهی صرافی‌ها و کسیه پول رمزارزها هستیم تا از این طریق ریسک این بازار را کاهش دهیم اما در کنار آن سازوکار رمزارز ملی را هم دنبال می‌کنیم تا ریسک بازار را پوشش دهیم.