۰ نفر

مدیرعامل گروه توسعه انتخاب در بازدید اصحاب رسانه از کارخانه اسنوا؛

امروز زمان پس دادن اعتماد مردم به صنعت فرا رسیده است/ سهم ۲۵درصدی اسنوا از بازار لوازم خانگی؛ انحصار نیست

۲۱ مهر ۱۴۰۰، ۱۰:۲۹
کد خبر: 571001
امروز زمان پس دادن اعتماد مردم به صنعت فرا رسیده است/ سهم ۲۵درصدی اسنوا از بازار لوازم خانگی؛ انحصار نیست

دیانی گفت: امروز نوبت به اطمینان دادن صنعت به مردم رسیده است. ما تصمیم گرفتیم که به مردم فقط محصول نفروشیم بلکه تعهد به آنها بفروشیم. از امروز هرکس، هرکالایی از برندهای گروه انتخاب خرید کند، تا یک ماه بدون قید و شرط و به هردلیلی می‌تواند کالا را پس دهد و پول خود را پس بگیرد.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ محمدرضا دیانی مدیرعامل گروه توسعه انتخاب در نشست خبری روز دوشنبه با اصحاب رسانه، گفت: امروز در بهترین حالت فروش نفت کشور سال گذشته نزدیک به ۳۶ میلیارد دلار بوده است. در حال حاضر حتی اگر بتوانیم ۳۶ میلیارد دلار که ظرفیت تولید نفت کشور است را بفروشیم، باز هم مشکلات اقتصادی کشور  و مشکلات نخبگانی که امروز از کشور خارج شده‌اند حل نمی‌شود. 

وی افزود: طبق آمار، طی سه سال گذشته مهاجرت نخبگان دو برابر شده است. این خلا با فروش نفت قطعا قابل جبران نخواهد بود. تفکر جامعه باید به سمت حمایت از صنایع پیشران برود. اگر  تفکر جامعه اینگونه نشود، حتی اگر ده‌ها دولت نیز عوض شود و بتوانیم میلیاردها دلار نفت بفروشیم،  باز هم مشکلاتمان حل نخواهد شد. 

دیانی در ادامه بیان کرد: کشور ترکیه در حوزه تولید لوازم خانگی در سال گذشته معادل ۴۵ میلیارد دلار، یعنی دو برابر فروش نفت ما بوده است.مسولان و تولیدکنندگان ما باید روند رشد ترکیه را بررسی کنند که چطور به این جایگاه رسیده است و بتوانیم الگوبرداری کنیم. 

وی ادامه داد: براساس آماری که موسسه GFK که یک موسسه آلمانی است و فعال در حوزه مارکتینگ است، سهم شرکت‌های سامسونگ و ال جی در بازار ایران در سال ۲۰۱۷ در محصول یخچال ۸۲ و ۸۳ درصد، در لباسشویی ۸۸.۵ درصد و در تلویزیون ۸۷ درصد بوده است. چرا آن زمان هیچکس به انحصار این شرکت‌ها اعتراض نکرد؟ سهم اسنوا و انتخاب الکترونیک از بازار لوازم خانگی ۲۵درصد است، چطور می‌شود که سهم ۲۵درصدی ما انحصار تلقی  می‌شود و هجمه‌های سنگینی علیه  ما شکل می‌گیرد؟

دیانی تاکید کرد: شرکت‌های سامسونگ و ال جی، خود کشور ما را ترک کردند ودر حال حاضر هم خودشان نمی‌خواهند مجددا به بازار کشور ما برگردند.این دو برند بعد از تحریم‎ها، زمانی که تولیدکنندگان داخلی نیاز به قطعه و خدمات داشتند، یکدفعه بازار را خالی کردند و در چنین شرایطی تولیدکنندگان داخلی بودند که توانستند این خلا را پر کنند.  

رییس انجمن صنفی صنایع لوازم خانگی اظهار داشت: در حال حاضر هر کسی که مجوز تولید لوازم خانگی بخواهد می‌تواند ظرف ۴۸ ساعت این مجوز را بگیرد و طی یک هفته کارت بازرگانی بگیرد و اقدام به تولید کند. براساس امار منتشر شده از سوی آژانس انرژی، ایران ۲۹.۷ میلیارد دلار یارانه انرژی می‌دهد اما از این رقم چه میزان به صنعت لوازم خانگی رسیده است؟ 

WhatsApp Image 2021-10-13 at 10.20.52

وی به افزایش قیمت مواد اولیه اشاره کرد و گفت: قیمت ورق فولادی که از فولاد مبارکه در بورس می‌خریم از قیمت بازار آزاد بیشتر است و اگر همین ورق را وارد کنیم ۵ تا ۸ درصد ارزان‌تر تمام می‌شود. همچنین صنایع پلیمری کشور محصول خود را به نرخ روز ارز در بورس عرضه می‌کنند. بنابراین در هیچ حوزه‌ای برای فعالان این صنعت رانتی وجود نداشته است.

وی خاطرنشان کرد: طی سه سال گذشته که به علت تحریم، واردات لوازم خانگی ممنوع شد شاهد افزایش تولید و اشتغال در صنعت لوازم خانگی بودیم اما  امروز جریانی پیش آمده که تولید ، صنعت و کارآفرین را محکوم می‌کنند. 

دیانی با اشاره به حضور کالاهای خارجی در بازار تصریح کرد: در حال حاضر که واردات محصولات خارجی ممنوع است، سهم ال جی در بازار تلویزیون ایران ۱۶، سامسونگ ۱۷ و سهم سونی ۸ درصد است. قبلا کالای پیله‌وری به صورت تکی وارد کشور می‌شد اما قانونی را مصوب کردند که بر اساس آن، پیله وری تجمیعی شد. بنابراین واردکنندگان با خرید کارت پیله‌وری مرزنشینان اقدام به واردات می‌کنند.

رییس انجمن صنفی صنایع لوازم خانگی بیان کرد: دولت اگر واردات لوازم خانگی را ممنوع کرد صرفا برای کاهش مصرف ارز بود. مافیای واردات که امروز منافع خود را در خطر می‌بیند، شروع به جریان‌سازی علیه جریان صنعتی کشور کرده و سعی می‌کنند که صنایع موفق را زمین بزنند.

وی خاطرنشان کرد: طی سه سال گذشته سرمایه‌گذاری‌های زیادی در صنعت لوازم خانگی انجام شده است. علت نامه‌نگاری ما با رهبری، نگرانی‌مان در مورد امنیت سرمایه‌ سرمایه‌گذاران بوده است. کسانی که در این صنعت سرمایه‌گذاری کرده‌اند، اگر ناگهان با درهای باز مواجه می‌شوند، ورشکست می‌شوند. کره‌ای ها قصد داشتند پول‌های مسدود شده ایران را با لوازم خانگی تهاتر کنند آنهم در شرایطی که کشور نیاز شدید به ارز دارد.

دیانی تاکید کرد: ما نمی‌خواهیم واردات لوازم خانگی به طور کلی ممنوع شود بلکه برای یک مدت ۵ ساله واردات در این حوزه با‌ برنامه و هدفمند کنترل شود و در همین حین نیز سطح استاندارد کیفی ملی ما نیز افزایش یابد و انجمن‌های مصرف‌کنندگان وارد عمل شوند. ما معتقد هستیم که ورود کالاهای خارجی باید با استراتژی و هدفمند باشد.

مدیر عامل گروه توسعه سرمایه گذاری اسنوا گفت: کیفیت لوازم خانگی اسنوا ملموس نشده است اما در یک طرح تحقیقاتی بالای ۹۰ درصد شاهد رضایت مردم از کیفیت این شرکت بودیم.

دیانی میزان ارزآوری صادرات لوازم خانگی در یکسال گذشته را  ۱۵ میلیون دلار عنوان کرد و افزود: ما به سمت توسعه صادرات قطعات و صادرات پلیمر به کشورهای سوئد و انگلیس رفتیم تا وابستگی ارزی کشور را قطع کنیم و در این حوزه خودکفا شویم. حدود ۵۰ درصد از قطعات بکار رفته در ساخت محصولات این کارخانه تولید ایران است.

مدیرعامل گروه توسعه انتخاب در پاسخ به اقتصادآنلاین در خصوص افزایش قاچاق با ممنوعیت واردات و کاهش نرخ ارز، گفت: قاچاقی که الان در کشور وجود دارد تحت عنوان پیله‌وری شکل قانونی به آن داده‌اند. بخشی از قاچاقی که وارد می‌شود، قاچاق دوسر است یعنی نرخ ارز برای کالای یارانه‌ای مثل سوخت که از کشور خارج می‌شود را باید به صورت ریال وارد کشور کنند؛ بهترین روشی که می‌توانند پول را شست‌وشو دهند این است که کالا به کشور بفرستند. گر بحث یارانه‌های که به برخی کالاها داده می‌شود، قطعا بسیاری از مشکلات و مسائل حل می‌شود. 

وی تاکید کرد: اینکه نرخ ارز قاچاقچی از نرخ ارز پایین‌تر است، برای این است که جریان پولشویی برقرار است و بهترین کالایی که می‌توانند با آن پولشویی رو انجام دهند، لوازم خانگی است.

دیانی تصریح کرد: مسیر محدودیت را از نظر هیچکس خوب نیست اما کسانی که طرفدار اقتصاد آزاد هستند باید بدانند که اقتصاد آزاد، یک ارتباط دو طرفه است. اقتصاد آزاد این است که تولید کننده ایرانی هم بتواند با بانک‌های دنیا کار کند نه اینکه سه مرحله بارنامه را جابه جا کند تا بتواند کالایی را به خارج بفرستد. کشورهای دیگر به خاطر شرایط تحریم به ما قطعه و تجهیزات نمی‌دهند تا بتوانم تولید کنم یا کالایی که تولید می‌کنیم را نمی‌توانیم با برند ایرانی بفروش برسانیم. 

به گفته رییس انجمن صنفی صنایع لوازم خانگی؛ تصورم این است که دوستانی که طرفدار اقتصاد آزاد هستند یا به موضوعات خیلی توجهی نمی‌کنند یا قصدشان این است که به نظام فشار آورند تا تحریم‌ها برداشته شود. این گروه بیشتر حرفشان سیاسی است و ما نمی خواهیم وارد جریانات سیاسی شویم. 

دیانی در پایان صحبت‎‌های خود خبر خوشی را به مصرف کننده نهایی داد و گفت: امروز نوبت به اطمینان دادن صنعت به مردم رسیده است.  همان‌طور که مردم به ما، صنعت و تولید داخل اعتماد کردند، الان هم نوبت صنعت است که جواب این اعتماد را بدهد. لذا ما تصمیم گرفتیم که به مردم فقط محصول نفروشیم بلکه تعهد به آنها بفروشیم.  امروز برای اولین بار برنامه ای را که ماه‌ها است روی آن کار کرده‌ایم را رونمایی میکنیم که یک قرار داد تعهد و اطمینان به مشتری است. بند اول این قرارداد این است که از امروز هرکس هرکالایی از برندهای گروه انتخاب خرید کند، تا یک ماه بدون قید و شرط و به هردلیلی می‌تواند کالا را پس دهد و پول خود را پس بگیرد. نکته دوم این است که اگر طی سه ماه محصولی از محصولات ما خراب شد، حق تعویض رایگان وجود دارد. همچنین گارانتی ما روی بسیاری از محصولات اصلی تا ۱۲۴ماه است  و همچنین پشتیبانی مادام العمر محصولات برای مصرف کنندگان قدیمی و جدید داریم.