۰ نفر

به دلیل افزایش تقاضا و محدودیت های عرضه؛

زغال سنگ در اروپا گران شد

۲۱ مرداد ۱۴۰۰، ۱۱:۰۲
کد خبر: 552989
زغال سنگ در اروپا گران شد

قیمت زغال سنگ در اروپا به دلیل افزایش تقاضا و محدودیت های عرضه، به بالاترین حد ۹ سال اخیر صعود کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، بهای معاملات زغال سنگ در بازار ICE فیوچرز یوروپ از مرز ۱۰۱ دلار در هر تن گذشت و به بالاترین حد از سال ۲۰۱۲ تاکنون صعود کرد.

تابستان امسال تقاضا برای تولید نیرو با مصرف زغال سنگ در پی موج گرمای کشنده کم سابقه در سراسر اروپا و جهش قیمت گاز طبیعی، افزایش پیدا کرده است. زغال سنگ برای تولید نیرو ارزانتر است به خصوص در شرایطی که روسیه با صادرات کمتر گاز به اروپا، باعث کاهش ذخایر گاز این منطقه شده است.

عرضه زغال سنگ کاهش پیدا کرده در حالی که شرکتهای نیرو پیش از فرا رسیدن فصل زمستان، به ذخیره سازی می پردازند. همزمان عرضه زغال سنگ از سوی برخی از کشورهای بازار نوظهور به دلیل ناآرامی داخلی و مسائل لجستیکی مختل شده است.

قیمت زغال سنگ در سراسر جهان امسال افزایش پیدا کرده است. قیمت زغال سنگ صادراتی از استرالیا به بالاترین حد در یک دهه اخیر صعود کرده و هزینه های زغال سنگ وارداتی از چین به اروپا هم افزایش یافته است.

گزارش آژانس بین المللی انرژی نشان می دهد تولید برق با استفاده از زغال سنگ پس از کاهش ۴.۶ درصدی در سال گذشته، سه درصد در سال ۲۰۲۱ و سه درصد در سال ۲۰۲۲ رشد می کند.

جیمز وادل، مدیر گاز اروپایی در شرکت انرژی اسپکتس گفت: معمولا انعطاف پذیری کافی در میزان عرضه در بازار زغال سنگ وجود دارد که باعث می شود هر اتفاقی در بازار گاز روی دهد، تاثیر چندانی روی زغال سنگ نداشته باشد. اما به دلیل کاهش شدید موجودی گاز در اروپا و عدم وجود مکانیزمی برای تامین سریع آن، گاز تاثیر متقابلی روی بازار زغال سنگ داشته است.

قراردادهای ماه آتی و سه ماهه آتی زغال سنگ اروپا از اواسط ژوئن بالای ۱۰۰ دلار در هر تن معامله می شوند. ادامه مشکلات عرضه قیمتها را در سال میلادی آینده هم بالا نگه خواهد داشت.

بر اساس گزارش اویل پرایس، شرکتهای نیرو بالاترین قیمت یک دهه اخیر را برای زغال سنگ و گاز طبیعی می پردازند که به معنای قیمت بالاتر برق برای مصرف کنندگان اروپایی خواهد بود. این امر نگرانیهای از تحمیل هزینه بالاتر برق به خانوارهایی که از نظر مالی در تنگنا قرار دارند را افزایش داده است.