۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

راهکارهای عجیب وزیر صمت برای سامان یافتن بازار فولاد / آیا رزم حسینی شناختی از بازار فولاد و وظایف دولت دارد؟

۱۰ مرداد ۱۴۰۰، ۱۳:۳۳
کد خبر: 549880
راهکارهای عجیب وزیر صمت برای سامان یافتن بازار فولاد / آیا رزم حسینی شناختی از بازار فولاد و وظایف دولت دارد؟

شنیده ها حاکی از این است که وزیر صمت در جلسه با فولادسازان، به آنها گفته حال که به واسطه قطع برق شمش و اسلب تولید نمی‌شود، می‌توانید شمش و اسلب وارد کنید.

به گزارش اقتصادآنلاین، شنیده‌های اقتصادآنلاین از منابع موثق، حاکی از این است که وزیر صمت در جلسه هفته گذشته با فولادسازان، به  آنها گفته حال که به واسطه قطع برق شمش و اسلب تولید نمی‌شود، می‌توانید شمش و اسلب وارد کنید.

وزارت نیرو هرساله در تابستان و پیک مصرف، میزان مصرف فولادسازان و به طور کلی صنایع را کاهش می‌دهد. این کاهش امسال بسیار بیشتر از سال‌های قبل بود که منجر به توقف تولید فولادسازان طی یک ماه اخیر شده است و مشخص نیست که این محدودیت‌ها چه زمانی برطرف می‌شود.

اما راهکار وزیر صمت در این موضوع جالب است. وی برای تولیدی که به خاطر محدودیت وزارت نیرو متوقف شده است، واردات شمش و اسلب را به فولادسازان پیشنهاد داده که از آن میلگرد و ورق تولید کنند. واردات باید با ارز صورت بگیرد که این خود در شرایطی محدودیت ارزی، فشاری به بازار ارز وارد می‌کند و این فشار به صورت سیستماتیک به بقیه بخش‌ها وارد می‌شود.

رزم حسینی با این سیاست‌ها و تصمیمات غیرکارشناسی در حال نابود کردن تمام منابع کشور است. از یک سو در نامه‌ای به اسحاق جهانگیری پیشنهاد افزایش تعرفه صادرات مواد معدنی تا ۷۰درصد را می‌دهد و محدودیت برای بالادست ایجاد می‌کند و از سوی دیگر یک شبه فولادسازان را به سمت واردات شمش و اسلب سوق می‌دهد.

این در حالی است که معمولا علت موانعی که بر سر راه صادرات وضع می‌شود (نظیر آنچه در مواد معدنی وضع شد)، تامین نیاز داخل عنوان می‌شود، اما با توجه به مشکلات فراوانی که همین مداخلات دولتی برای سایر بخش‌ها ایجاد کرده (از جمله قطع برق) عملا امکان استفاده از این مواد معدنی وجود ندارد که این نشان از عدم انسجام تصمیمات سیاستگذاران دارد که با این نوع سیاستگذاری اقتضایی تولید را با مشکلات فراوانی گرفتار کرده‌اند. 

باید توجه شود که ریشه اغلب مشکلات اقتصادی کشور در مداخلات دستوری و تصمیم‌گیری‌هایی است که برای حل یک مشکل، معضلات فراوان دیگری در سایر بخش‌ها ایجاد می‌کند و این تصمیمات به صورت دومینووار در همه بخش‌های اقتصادی مشکل‌ساز می‌شوند.