۰ نفر

رییس کمیسیون آموزش انجمن ملی صنایع پلیمر ایران؛

ارزآوری صنایع پلاستیک از صادرات غیرنفتی به ۴.۹درصد رسید

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۲۲:۲۲
کد خبر: 528946
ارزآوری صنایع پلاستیک از صادرات غیرنفتی به ۴.۹درصد رسید

رییس کمیسیون آموزش انجمن ملی صنایع پلیمر ایران گفت: میزان صادارت محصولات پلیمری در سال۹۹ معادل ۱.۵میلیارد دلار بوده است که سهم ارز آوری صنایع پلاستیک در کل صادرات غیرنفتی صنعت ایران به حدود ۴۴درصد می‌رسد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، برمک قنبرپور، امروز در دومین همایش ملی چشم انداز اقتصاد صنایع پلاستیک با اشاره به چالش ها و مشکلات موجود در صنعت پلیمر گفت: نخستین راهکار، ضرورت تدوین و تصویب استراتژی یکپارچه توسعه صنایع پتروشیمی و پایین دستی، نگاه اندام‌واره و ضرورت تعامل بین سطوح بالادست، میانی و پایین دست در تدوین این استراتژی ضرورت دارد.با اشاره به چالش ها و مشکلات موجود در صنعت پلیمر گفت: نخستین راهکار، ضرورت تدوین و تصویب استراتژی یکپارچه توسعه صنایع پتروشیمی و پایین دستی، نگاه اندام‌واره و ضرورت تعامل بین سطوح بالادست، میانی و پایین دست در تدوین این استراتژی ضرورت دارد.

وی اظهار کرد: بازنگری در مجوزهای صادر شده در صنایع بالادستی پتروشیمی کشور، ایفای نقش تنظیم گری در صنایع پتروشیمی و پلیمر توسط نهاد توسعه محور، تصریح فرمول قیمت خوراک و تسری آن به سطوح پایین دست زنجیره ارزش، مانند اعمال تخفیف پلکانی (در قالب قراردادهای بلند مدت) و مانند تعلیق مشوق مالیاتی صادرات محصولات بالادستی پتروشیمی و حرکت به سمت تک نرخی کردن ارز از راهکارهای قابل اجرا برای حل مشکلات صنعت پلیمر است.

وی با بیان اینکه میانگین کل صادرات مربوط به صنایع پلاستیک در سال ۱۳۹۹ معادل یک میلیارد و ۵۵۸ میلیون دلار بوده است، گفت:  در سال 1398 و 1399، کلیت اقتصاد، در بسیاری از بخش‌ها آسیب دید اما صنایع پلاستیک حال و روز بدی نداشت، بیماری کرونا سبب افزایش تقاضا در صنعت پلاستیک شد که در حوزه‌های مختلفی از ظروف یکبارمصرف تا صنایع بسته‌بندی شاهد آن بودیم.

وی با بیان اینکه شرایط اقلیمی و بحران بی‌آبی نیز در ایران بر رونق پلاستیک ها در بخش هایی مانند حوزه نگهداری و انتقال آب تاثیر داشته‌اند، گفت: سال 1398 و 1399 هم در حوزه واردات و هم در حوزه صادرات، کاهش داشتیم و دلایل آن نیز مشخصا به ویروس کرونا، تشدید محدودیت‌های تجاری ناشی از اعمال تحریم‌ها و افزایش نرخ ارز مربوط می‌شد.

رییس کمیسیون آموزش انجمن ملی صنایع پلیمر ایران افزود: کشور ایران مجموعا ۳۴ و نیم میلیارد دلار صادارت غیر نفتی و بیش از ۳۸  میلیارد دلار واردات غیرنفتی داشته است و برآورد صندوق بین المللی پول از تولید ناخالص داخلی ایران برای سال گذشته، ۳۳۱۵ میلیارد تومان بوده است.

وی با اشاره به گزارش معاملات بورس کالا در سال 1399، گفت: در سال 1399 طبق عرضه و تقاضا و حجم معاملات بورس ایران، حدود ۶۶۷ هزار میلیارد ریال محصولات پتروشیمی خرید و فروش شده است که حدود ۳۲۵۰ هزار تن حجم این معاملات بوده است.  

قنبرپور در بحث بازیافت با اشاره به این که برخی از اطلاعات این حوزه ثبت نمی‌شود، تصریح کرد: به دلیل ارزانی نیروی کار بحث بازیافت در ایران جذاب شده است؛ کل مصرف پلیمر در ایران ۱ و نیم میلیون تن ارزیابی می‌شود که تخمین می‌زنیم نیمی از آن معادل ۷۵۰ هزار تن بازیافت می‌شود.

وی با بیان اینکه سهم ارزش افزوده صنایع پلاستیک از تولید ناخالص داخلی ایران بر مبنای تخمین نقش مواد اولیه وارداتی و بازیافتی حدود ۱.۵ درصد است که حدود ۱۰ درصد از تولید ناخالص داخلی بخش صنعت را شامل می‌شود که سهم قابل توجهی است، گفت: سهم اشتغال صنایع پلاستیک از کل اشتغال ایران در سال 1399 حدود ۳.۶ درصد است که ۱۱.۳ درصد از اشتغال بخش صنعت را شامل می‌شود، گفت: این عضو هیات مدیره انجمن ملی در خصوص نقش و مقایسه صنایع پلاستیک در کشورها مختلف، با بیان اینکه تقاضای پلی اتیلن در جهان ۱۰۹ میلیون تن بوده که در خاورمیانه ۶ میلیون تن و در ایران ۱ میلیون و ۱۷۵ هزار تن است، افزود: عرضه پلی اتیلن در خاورمیانه ۲۰ میلیون تن بوده که در ایران حدود ۵ میلیون تن عرضه داشته ایم؛ عربستان حدودا بیش از ۲ برابر ایران تولید داشته است.

به گفته وی پلی پروپلین به دلیل تولید محدود و ثانیا مشکلاتی که در واردات داشته، وضعیت بدتری نسبت به پلی‌اتیلن دارد؛ تولید پلی‌پروپلین در خاورمیانه ۸ میلیون تن اما در ایران ۷۳۶ هزار تن و در عربستان حدود ۵ میلیون تن بوده است.