۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین عنوان شد:

افزایش جمعیت مگس زیتون در باغات کشور/ ۲۰هزار هکتار از باغات زیتون آلوده‌اند

۲۸ خرداد ۱۳۹۷، ۱۳:۲۴
کد خبر: 279365
افزایش جمعیت مگس زیتون در باغات کشور/ ۲۰هزار هکتار از باغات زیتون آلوده‌اند

مدیر دفتر پیش آگاهی و کنترل عوامل خسارت‌زا سازمان حفظ نباتات گفت: کاهش نسبی دما و افزایش رطوبت بر اثر بارش ماه‌های اخیر شرایط بسیار مناسبی برای افزایش جمعیت آفت مگس زیتون به وجود آورده است.

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ محمدظاهر رجبی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادآنلاین با بیان اینکه 20هزار هکتار از باغ های زیتون استان‌های زنجان، قزوین و گیلان آلوده به مگس زیتون هستند، افزود: با توجه به اینکه درختان باغات این استان‌ها به مرحله تشکیل هسته میوه نرسیده‌اند غذای کافی برای ادامه حیات و افزایش بیشتر جمعیت مگس زیتون وجود ندارد اما، باید نسبت به امکان طغیان این آفت در آینده آماده بود.

وی ادامه داد: در تیر ماه رشد میوه زیتون به مرحله‌ای می‌رسد که توسط مگس زیتون مورد حمله قرار می‌گیرد و باید قبل از آن اقدامات پیشگیری انجام شود.

رجبی در پاسخ به این پرسش که چه اقداماتی تا کنون انجام گرفته است، گفت: نشست هماهنگی با مسئولان استان های مورد تهدید برگزار شده و شبکه پیش آگاهی سازمان حفظ نباتات اطلاعات لازم را به کشاورزان برای همکاری با ماموران این سازمان داده‌اند، همچنین در تمام باغات جمعیت مگس زیتون با دقت رصد می‌شود.

مدیر دفترپیش آگاهی و کنترل عوامل خسارتزا سازمان حفظ نباتات اضافه کرد: تجهیزات مورد نیاز و سموم مناسب برای مبارزه با این آفت آماده شده است و نگرانی برای احتمال خسارات بالا توسط این آفت در سالجاری وجود ندارد.

رجبی در پایان تاکید کرد: شرایط آب و هوایی برای افزایش جمعیت آفت مگس زیتون مهیاست اما اقدامات انجام گرفته برای پیشگیری از خسارات مناسب است.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ آفت مگس زیتون از سال ۸۳ و بر اثر واردات بی‌رویه میوه زیتون از کشورهای همسایه به کشور راه یافته و کانون اصلی پراکنش آن مناطق سه‌گانه زیتون‌خیز کشور در استان‌های فوق و البته کمی هم در استان گلستان است.