۰ نفر

اسامی این کوچه ها و خیابان های تهران تغییر کرد

۲۰ فروردین ۱۴۰۲، ۱۷:۱۳
کد خبر: 710509
اسامی این کوچه ها و خیابان های تهران تغییر کرد

در جلسه امروز شورای شهر تهران، نام سه ایستگاه مترو و ۱۱ معبر تغییر کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم ، نرگس معدنی‌پور؛ رئیس کمیسیون نامگذاری و تغییر نام معابر و اماکن عمومی شهر تهران در جریان یکصد و سی و هشتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به مصوبات جلسه بیست و یکم این کمیسیون اظهار کرد: کمیسیون نامگذاری شورای اسلامی شهر تهران تاکنون ۲۱ جلسه رسمی برگزار کرده است که طی آن ۱۶۹ مورد نامگذاری به تصویب رسیده که از این تعداد ۱۴۶ مورد به نام شهدای گرانقدر نامگذاری شده که ۱۷ مورد از آنها مربوط به شهدای زن است.

وی ادامه داد: در بیست و یکمین جلسه رسمی کمیسیون نامگذاری که در تاریخ ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ تشکیل شد، ۱۱ مورد نامگذاری برای معابر و سه مورد نامگذاری برای ایستگاه‌های مترو فاقد نام صورت گرفت.

 عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: یکی از هدف‌گذاری‌هایی که ما در کمیسیون نامگذاری از ابتدای دوره ششم داشتیم این بوده که کمیته‌های نامگذاری در مناطق، سازمان‌ها و شرکت‌ها فعال شوند و علاوه بر نامگذاری معابر و خیابان‌ها مجموعه‌ها، اماکن، میادین میوه و تره‌بار و ایستگاه‌های مترو و ایستگاه‌های تاکسی نیز طبق آیین‌نامه نامگذاری مشمول مراحل نامگذاری شوند. برهمین اساس سه مورد نامگذاری در مورد ایستگاه‌های مترو است که قرار است به‌زودی به بهره‌برداری برسند اسامی پیشنهادیشان از سوی شرکت بهره‌برداری مترو به کمیسیون نامگذاری ارائه شد.

معدنی‌پور تصریح کرد: در زمینه ایستگاه‌های مترو روال بر این است که ایستگاه‌ها بر اساس محلی که به بهره‌برداری می‌رسد نامگذاری شوند و ما نیز تلاش کردیم تا این موضوع رعایت گردد، بر همین اساس نامگذاری ایستگاه مترو فاقد نام واقع در منطقه ۵ واقع در خط ۴ قطار شهری تهران و حومه در تقاطع خیابان آیت‌الله کاشانی و بزرگراه علامه جعفری، جنب بوستان پروانه به نام ایستگاه علامه محمدتقی جعفری نامگذاری شده است.

وی ادامه داد: ایستگاه فاقد نام دیگری در منطقه ۵ واقع در خط ۴ قطار شهری تهران و حومه، تقاطع خیابان آیت الله کاشانی و بلوار جنت‌آباد جنوبی به نام ایستگاه آیت الله کاشانی نامگذاری می‌شود. همچنین ایستگاه فاقد نام دیگری واقع در منطقه ۵ در خط ۴ قطار شهری و حومه در بلوار جنت‌آباد جنوبی، میدان چهارباغ به نام ایستگاه چهارباغ نامگذاری شده است.

رئیس کمیسیون نامگذاری و تغییر نام معابر و اماکن عمومی شهر تهران اضافه کرد: کوچه ارکیده دوم واقع در منطقه یک، میدان امام‌زاده قاسم، کوچه شهید گل‌پرور، کوچه شهید صفایی، کوچه شهید جهاندار به نام شهید بزرگوار شهید سید احمد موسوی نامگذاری می‌شود، این شهید بزرگوار به عنوان بسیجی به جبهه اعزام شد و در تاریخ ۳۱ خرداد ۶۱ و در منطقه کردستان بر اثر اصابت ترکش به درجه رفیع شهادت نائل آمدند، این نامگذاری بنا به درخواست مادر شهید صورت گرفته است.

وی ادامه داد: کوچه فاقد نام واقع در منطقه یک واقع در خیابان شهید لواسانی، کوچه شهید جباریان، کوچه شهید عظیمی به نام شهید بزرگوار مهرداد معیر نامگذاری می‌شود، این شهید بزرگوار به عنوان سرباز ارتش در جبهه حضور یافت که در ۱۸ خرداد ۶۵ در قلاویزان به شهادت رسیدند، این نامگذاری نیز بنا به درخواست خانواده شهید صورت گرفته است.

معدنی‌پور گفت: تغییر نام بعدی مربوط به کوچه شب بو واقع در منطقه یک، اقدسیه، خیابان گلزار به نام شهید موسی فتح آبادی است که این شهید بزرگوار به عنوان پزشک بیمارستان چمران مشغول به کار بود که هنگام احیاء یک بیمار مبتلا به کرونا خودش نیز به کرونا مبتلا شده و چند روز بعد به جمع شهدای مدافع سلامت پیوست، این نامگذاری به درخواست همسر و فرزند شهید پیشنهاد شده است.

رئیس کمیسیون نامگذاری و تغییر نام معابر و اماکن عمومی شهر تهران اظهار کرد: در منطقه یک تغییر نام کوچه مریم واقع در امام‌زاده قاسم، خیابان همایون به نام شهید محمدرضا سوری در دستور کار است، این شهید بزرگوار به عنوان بسیجی در جبهه حضور یافت که در ۲۵ آبان ۶۱ در سومار به شهادت رسید، او جاویدالاثر هست و به درخواست مادر شهید این نامگذاری صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: کوچه مهر سوم واقع در قیطریه، خیابان شهید قلندری شمالی به نام شهیدان فائزه و شهاب منصوری پیشنهاد شده است که این شهدا در خاک پاکستان به دست گروهک عبدالمالک ریگی به شهادت رسیدند و پیکرشان به کشور بازنگشته است. این نامگذاری بنا به درخواست مادر شهیدان صورت گرفته است.

وی ادامه داد:تغییر نام کوچه اختر به نام بصیرت واقع در کارگر جنوبی میدان پاستور خیابان پاستور شرقی نیز از دیگر موارد پیشنهادی است.

معدنی‌پور ادامه داد: خیابان رودکی شمالی واقع در منطقه ۱۱ حدفاصل خیابان آزادی تا خیابان پرچم به نام شهدای منا پیشنهاد شده است. این نامگذاری به دلیل مجاورات این خیابان با سازمان حج و زیارت صورت گرفته و به نام درخواست شهرداری منطقه ۹ بوده است.

وی تاکید کرد: با تغییر نام خیابان رودکی شمالی خیابان رودکی جنوبی حدفاصل خیابان کمیل تا خیابان آزادی واقع در منطقه ۱۰ نیز به خیابان رودکی تغییر نام خواهد یافت.

معدنی‌پور بیان کرد: تغییر نام خیابان نسترن واقع در منطقه ۳، بزرگراه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، خیابان سئول، شهرک سئول به نام شهید بزرگوار سید فریدالدین معصومی پیشنهاد شده است. ایشان از نخبگان ایرانی و مدیرعامل هلدینگ برق و انرژی غدیر بودند که در ۴ آبان ۱۴۰۱ در اثر حمله تروریستی داعش به حرم مطهر شاهچراغ(ع) در شیراز به شهادت رسیدند. این تغییر نام به درخواست والدین شهید صورت گرفته است.

اسامی پیشنهاد شده با اکثریت آراء اعضاء به تصویب رسید.