۰ نفر

چمران: با انتشار اسامی ساختمان های ناایمن موافق هستیم

۲ بهمن ۱۴۰۱، ۱۵:۰۷
کد خبر: 696690
چمران: با انتشار اسامی ساختمان های ناایمن موافق هستیم

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: ۱۲۹ ساختمان ناایمن در پایتخت را فقط آتش‌نشانی از لحاظ ایمنی آتش‌سوزی بررسی کرده است و شورا موافق اعلام فهرست اسامی این ساختمان‌ها است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، مهدی چمران روز یکشنبه پیش از یکصد و بیست و سومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران افزود: ما موافقیم که فهرست اسامی این ساختمان‌ها اعلام شود و دادستانی نیز در همین راستا اخطار داده و پلاکارد مقابل درب این ساختمان‌ها نصب شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: آنچه اهمیت دارد تیم تخصصی سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران است که اعلام می‌کنند ساختمان‌ها پایدار هستند یا نه.

چمران با بیان اینکه شورا نباید فهرستی را منتشر کند و اگر قرار باشد اسامی هم اعلام شود، شهرداری این اقدام را انجام خواهد داد، گفت: این اقدام نیاز به بررسی‌هایی دارد.

چمران با بیان اینکه اختلاف نظرهایی با سازمان استاندارد وجود دارد که با آلودگی هوا مرتبط است، افزود: خواسته ما این است که سازمان استاندارد در مباحثی همچون بنزین و تولید اتومبیل نظر کارشناسی خود را اعلام کند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به موضوع جلسه هم‌اندیشی امروز شورا، گفت: این جلسه در کنار مسائل داخلی شورا و شهرداری حول محور پارلمان اروپا و تصمیم آنها است.

وی افزود: اعتقاد ما این بود که شورا در این زمینه مسئولیت دارد و باید مقابل آن بایستد و اعلام کند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی جزئی از نیروهای مسلح کشور است و این اقدام مغایر قوانین بین‌المللی است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه یکی از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به شورا دعوت خواهد شد، اظهار داشت: پیشنهاد شد که اعضا با لباس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جلسه امروز حضور پیدا کنند و بیانیه‌ای صادر شده است همچنین بازدیدی از پادگان‌ها در حمایت از این نهاد انقلابی و ایستادن مقابل اقدام کودکانه پارلمان اروپا انجام شود.

وی گفت: باز هم تکرار می کنیم که در مقابل تصمیم کودکانه پارلمان اروپا عکس‌العمل ما سخت خواهد بود و این پاسخ در سیاه‌ترین دوره اروپا ثبت خواهد شد.

چمران با بیان اینکه به سادگی از این موضوع نخواهیم گذاشت، افزود: علاوه بر عکس العمل رسمی که مسئولان خواهند داشت، اعلام می کنیم که شورای شهر تهران هم یکپارچه این تصمیم سخیف و غیرقابل توجیه و خطرناک پارلمان اروپا را تقبیح می‌کند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران افزود: انتظار داریم که عاقلان پارلمان اروپا به خود آیند و از خواب و خیال واهی برخیزند و بیدار شوند و این خرابی بزرگ را ترمیم کنند.

چمران هم‌چنین گفت: از مجلس شورای اسلامی، دولت و نیروهای مسلح نیز انتظار داریم که در صورت عدم تغییر رفتار پارلمان اروپا، عکس‌العملی پشیمان کننده داشته باشند.

وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب، اظهار داشت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پر افتخارترین نهاد ملی ما است و قطعا و یقینا ما وارث حکومت الهی خواهیم بود و انتقام سختی از تروریست‌های واقعی خواهیم گرفت.

گاز طبیعی کشور استاندارد اجباری ندارد/۹۱ درصد تکالیف قانون هوای پاک اجرا شد

مهدی اسلام پناه رئیس سازمان ملی استاندارد که میزبان امروز شورای شهر تهران بود با بیان اینکه گاز طبیعی کشور استاندارد اجباری ندارد، گفت: در صدد هستیم که برای گازوئیل و نفت کوره در اولین جلسه شورای عالی استاندارد، استاندارد اجباری تعیین کنیم.

اعضای شورای شهر پیش از این، طی تذکراتی خواستار اعلام استانداردهای خودور و همچنین استاندارد سوخت در کشور شده بودند و قرار بود از رئیس سازمان ملی استاندارد برای حضور در شورای شهر و ارایه گزارش دعوت کنند.

اسلام پناه در این جلسه به ارایه اقدامات عملی در راستان اجرای قانون هوای پاک پرداخت و گفت: این قانون ۳۴ ماده و ۳۹ تبصره در مجلس تصویب شده و در ماده های چهارم، هشتم ، هفده و ۱۸ آن به نقش سازمان ملی استاندارد اشاره دارد.

وی با قرائت قانون هوای پاک اظهار داشت: وزارت نفت مکلف است نفت و سوخت را مطابق با استاندار ملی عرضه و سازمان استاندارد نیز نظارت داشت باشد.

رئیس سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه باید از واردات سوخت فاقد استاندارد ملی جلوگیری کنیم ، گفت: از سال ۹۷ تا ۱۴۰۰ هیچگونه واردات بنزین، گازوئیل مازوت و نفت سفید به کشور نداشتیم.

اسلام پناه با بیان اینکه استاندار کاتالیست خودرو نیز تا پایان سال نهایی می شود، گفت: وزارت نفت نیز موظف به اجرای طرح کهاب در جایگاه های سوخت تا پایان سال ۹۸ بوده و با این عقب ماندگی از دولت قبل مواجه بوده ایم.

وی با تاکید بر اینکه تکالیف باقی مانده در سازمان ملی استاندارد صدر درصد انجام می شود، تاکید کرد: بهره برداری از سامانه معاینه فنی موتور خانه ها ، اصلاح استاندارد نفت کوره ، اجرای کهاب و تدوین استاندارد کاتالیست از مسوولیت های این سازمان است که اجرایی می شود.

وی با بیان اینکه ۹۱ درصد از تکالیف سازمان استاندارد در قانون هوای پاک در سال گذشته اجرایی شده است، گفت: ما توانستیم به عنوان برترین دستگاه در اجرای تکالیف قانونی خود دست پیدا کنیم و باید تکالیف بیشتری را نیز انجام دهیم.

وی با تاکید براینکه نتایج پایش خود را به دستگاه های نظارتی اطلاع خواهیم داد، افزود: در تدوین استانداردها تمام ذینفعان دعوت می شوند و در همین راستا با مخالفت صریح سایر دستگاه ها در زمینه استانداردسازی نفت کوره مواجه شدیم.

رئیس سازمان ملی استاندارد همچنین به شورای شهر درخصوص آسانسورها در ساختمان های شهرداری و مترو هشدار داد و با بیان اینکه آسانسور ایستگاه های متروی تهران برای بیمه شدن باید استاندارد شوند، گفت: شهردار تهران با ما در این زمینه تماس گرفتند و گفتیم که متروی تهران با اداره کل استاندارد تهران جلسات متعددی را برگزار کرده و بر اساس آنچه مطرح شده باید عیوب فنی برطرف شود.

اسلام پناه ادامه داد: تاکنون ۷۱ آسانسور ایستگاه های مترو برای رفع عیوب فنی بارگذاری شدند.

رئیس سازمان ملی استاندارد با اشاره به آسانسور ساختمان شورای شهر تهران، اظهار داشت: آسانسور شورای اسلامی شهر تهران با این تعداد طبقه استاندارد ندارد و در عجبم که چطور بیمه هم دارد. هرچه زودتر استاندارد آن را بگیرید، در غیر این صورت آن را پلمپ خواهیم کرد.

واکنش اعضای شورای شهر به سخنان رئیس سازمان ملی استاندارد

پس از سخنان مهدی اسلام پناه، رئیس سازمان ملی استاندارد اعضای شورای شهر واکنش ها و پرسش های را مطرح کردند.

مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با طرح پرسش هایی از رئیس سازمان ملی استاندارد، خواستار ارایه نتایج نمونه گیری از سوخت توزیع شده در کشور شد.

وی افزود: نظارت بر استاندارد برای حد مجاز خروجی صنایع آلاینده مانند پالایشگاه ها و کارخانه های آسفالت، از سوی استاندارد صورت گرفته یا خیر؟

وی با بیان اینکه بحث مازوت سوزی در برخی از پالایشگاه‌های کشور انجام می شود و در برخی استان‌ها مسئولان ذیربط این موضوع را رد نکرده اند، گفت: آیا سازمان استاندارد در این خصوص اقدامی انجام داده است؟

پیرهادی گفت: آیا سازمان ملی استاندارد در حوزه از رده خارج شدن خودروها و موتورسیکلت ها با استاندارد پایین، اقدامی را انجام داده است؟

رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: بر اساس قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد، سازمان ملی استاندارد موظف به نمونه گیری از سوخت و ارایه گزارش می باشد، آیا این نمونه گیری انجام شده است؟

پرویز سروری نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در واکنش به سخنان رئیس سازمان ملی استاندارد با اشاره به استاندارد آسانسورها در مترو و اهمیت آن برای معلولان و گلایه های شهروندان نسبت به این موضوع گفت: با توجه به عدم صدور مجوز از سوی سازمان استاندارد نمی توان از آسانسورها با وجود اینکه تأمین شدند، استفاده کرد.

وی با بیان اینکه برخی، مدیران حل مشکل و برخی مدیران توجیه مشکل هستند، یادآور شد: ما این توقع را داریم که وقت کارشناسی روی این مسئله گذاشته شود تا راهکاری برای حل مشکل اندیشیده شود.

سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: آلاینده غالب در تهران ذرات معلق کمتر از ۲.۵ ppm است که از منابع متحرک تولید می شوند و سوال من این است که چه اقدامی در این زمینه صورت گرفته است؟

وی افزود: شاهد عقب نشینی در اسقاط خودرو هستیم و اعلام شده مادامی که خودروها معاینه فنی بگیرند مجاز به تحرک هستند، این در حالی‌ است که معاینه فنی در شهرها عمدتاً غیرقابل اعتماد است.

تشکری هاشمی با بیان اینکه موتورسیکلت کاربراتوری نباید تولید شود، گفت: ما باید موتورهای برقی و انژکتوری را وارد می کردیم تا مساله آلایندگی در این بخش حل شود اما هنوز موتورهای کاربراتوری وارد شهر می شود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: استاندارد در مرحله اول به خودروسازان مجوز می دهد در حالی که باید در حین تولید نظارت شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: تنها ۳۸ درصد از بنزین استاندارد است و مابقی خارج از استاندارد تولید می شود.

حبیب کاشانی عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز با بیان اینکه اعلام می شود که شهرداری و شورا وظایف خود را در قانون هوای پاک انجام دادند، اظهار کرد: سازمان ملی استاندارد و حفاظت محیط زیست نیز می گویند ما وظایف خود را انجام داده ایم، پس آلودگی هوا از کجاست؟

وی افزود: نفت کوره و گاز تولیدی استاندارد ندارد و باید توضیح داده شود که ایراد کار از کجاست؟

احمد صادقی رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند نیز گفت: توقع داریم گزارش داده شود که با توجه به اینکه کارها به طور صددرصد انجام شده، چرا هنوز شاهد آلودگی هوا هستیم؟

وی افزود: چرا همیشه از اقدامات صددرصدی می گوییم و از مقصرین و اقدامات نکرده سخن نمی گوییم.