۰ نفر

هفت شبه شبکه فساد و رشوه در شهرداری تهران کشف شد + جزییات

۲۹ آذر ۱۴۰۱، ۱۲:۴۹
کد خبر: 689537
هفت شبه شبکه فساد و رشوه در شهرداری تهران کشف شد + جزییات

رییس سازمان بازرسی شهرداری تهران در جمع اعضای شورای اسلامی شهر تهران از کشف هفت شبه شبکه فساد در شهرداری تهران خبر داد و گفت: این شبکه‌ها در قهوه خانه‌ها دور هم جمع می شدند که پرونده‌های آنها در هیات تخلفات رو به اتمام است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، اعضای شورای اسلامی شهر تهران‌ روز سه‌شنبه در جریان یکصد و شانزدهمین جلسه شورای شهر تهران میزبان داوود گودرزی رئیس سازمان بازرسی شهرداری بودند و وی به ارائه گزارش از این سازمان‌ و سلامت اداری پرداخت و اظهار داشت‌: تجربیات سالیان گذشته کشورهای مختلف را بررسی کردیم که ببینیم چگونه توانستند بر فساد فائق شوند.

وی با بیان اینکه بخش عمده ای از سالم سازی محیط انتخاب مدیران است، گفت: مساله تعارض منافع در حال پیاده شدن در شهرداری است و فرآیند الکترونیکی شدن امور نیز تا جایی که ممکن است در حال پیگیری است.

وی ادامه داد: اپلیکیشنی در شهرداری در حال تهیه است تا تمام امور مرتبط با مدیریت شهری برای دسترسی شهروندان تعریف و به دنبال آن امکان تخلف از بین برود.

گودرزی افزود: اگر بتوانیم شفافیت را به سطح حداکثری برسانیم می توانیم محیط سالم تری را مقابل شهروندان قرار دهیم.

رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران با بیان اینکه جلسات نخبگان نیز در همین راستا برگزار شده است، گفت: ۱۱۳ چالش احصا و مشخص شده که هریک از این چالش ها و گلوگاه ها در چه بخشی هایی متمرکز شده است.

وی با بیان اینکه ۱۹ محور برای اصلاح روندها دنبال می شود، افزود: پیگیری خزانه داری واحد و تجمیع هزار و ۲۰۰ واحد در ۳۱ حساب، خرید مصالح مورد نیاز شهرداری از طریق بورس، تمرکز پرداخت حقوق ها توسط معاونت مالی و ۱۹۰ میلیارد تومان صرفه جویی در چهار ماهه انتهایی سال ۱۴۰۰، اصلاح مقررات دارای تزاحم در حوزه های تخصصی شهرداری تهران، اصلاح فرآیند مناقصه، مزایده و پیمانکاری، اجرای مصوبه تعارض منافع و پیاده سازی راهکارهای مقابله با تعارض منافع از جمله اقداماتی بود که مورد توجه قرار گرفت.

گودرزی با بیان اینکه بروز رسانی سایت شفاف مورد توجه قرار گرفت، اظهار داشت: ۷۷ بند مصوبه وجود دارد که باید در سایت شفاف ارائه شود.

وی ادامه داد: لایحه ای در حال تنظیم است که بر اساس آن باید بخشی از این ۷۷ بند اصلاح شود و از این تعداد ۳۵ بند به روز رسانی شده و بخشی از آن که نیاز به اصلاح دارد.

رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران با بیان اینکه به دنبال این هستیم که فرآیند صدور پروانه های ساختمانی را کاهش دهیم، اظهار داشت: در برخی مناطق صدور پروانه به کمتر از ۲ ماه کاهش یافته است.

گودرزی ادامه‌ داد: اتصال به سامانه پنجره واحد دولت نیز پیگیری شده که اتفاق خوبی بوده و همچنان ادامه دارد.

وی، اصلاح فرآیند ارائه خدمات در دفاتر خدمات الکترونیک را از دیگر اقدامات‌ دانست و افزود: دفاتر خدمات الکترونیک وظیفه مشخصی ندارند و نباید کار شهرسازی انجام دهند.

رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران با اشاره به اصلاح فرآیندهای سازمان املاک و مستغلات، نیز گفت: هزاران ملک ما مشخص نیست در چه وضعیتی قرار دارند و سعی کردیم در بورس اقداماتی را در این راستا انجام دهیم و املاک را ارائه دهیم.

گودرزی با بیان اینکه مساله داشبورد دعاوی حقوقی بسیار مهم است، افزود: ۲۵ هزار پرونده حقوقی از سالهای گذشته در شهرداری وجود دارد که بخشی از آن اصلاح شده تا به داشبورد تبدیل شود.

گودرزی خاطرنشان کرد: در مجموعه بوستان ها، غرفه ها و مجموعه هایی که می توانستیم اجاره دهیم بیش از آن چیزی است که شهرداری از آن استفاده می کند.

وی گفت: شفاف سازی مطالبات و بدهی ها در شهرداری در حال انجام است و مساله خرید نیز باید کنترل شود.

گودرزی همچنین اظهار داشت:در مواجهه با گذشته رویکردها و سیاست های ما مشخص شده و در این زمینه آبروی افراد، آرامش روانی مجموعه، عدالت و قاطعیت برای ما مهم است.

وی افزود که نگاه حزبی و سیاسی نداریم و این مهم نیست که در چه دوره ای و چه حزبی فساد انجام شده است.

رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران در ادامه سخنان خود گفت: در برخی موارد ترک فعل صورت گرفته و یا اقدامات بر اساس قانون انجام نشده اما دست اندازی در بیت المال نبوده است.

گودرزی گفت: ماده ۱۲ به پنج نفر از شهرداران تفویض شده و در این موارد با ماده ۱۲ در قالب تذکر و توبیخ حداقلی اقدام می کنیم که همین موضوع پرونده تخلفات را کاهش داده است.

وی با تأکید بر مردمی سازی و بهره گیری از ظرفیت نظارت مردمی، نیز اظهار داشت: هر هشت معاونت و ۲۲ منطقه جلسات ارتباط مستقیم با مردم داشتند و تمام مباحث مطرح شده ضبط شده و موارد پیگیری و نتایج آن مشخص شده است.

رئیس سازمان بازرسی ادامه داد: در مجموعه مرکز حقوقی شهرداری، پرونده هایی که رأِی آن به نفع ما در ۱۵ ماه گذشته صادر شده، یکهزار و ۱۹۷ پرونده بوده که بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان به سود شهرداری بوده و ۱۵۳ هزار متر مربع نیز به املاک شهرداری بازگشته است.

گودرزی در ادامه گزارش خود با بیان اینکه جلوی پنج هزار میلیارد تومان معاملات و پرداخت های غلط گرفته شده است، اظهار داشت: ۴۸ پروژه مشارکتی بزرگ در شهر تهران که عمده آنها دارای مشکل هستند نیز رسیدگی شده است.

وی افزود: هفت شبه شبکه اخذ رشوه که در قهوه خانه ها حضور می یافتند کشف شده و پنج نفر از آنها بازداشت‌ شدند.

گودرزی ادامه داد: همچنین ۷۵۰ فقره پرونده تخلفات فردی عوامل شهرداری شناسایی و کشف شد و پرونده های آنها در هیات تخلفات روبه اتمام است.

وی با اشاره به تجلیل از شهروندان مشارکت جو نیز اظهار داشت: شبکه ناظرین مردمی که رها شده بود، مجدداً راه اندازی شد و مردم موارد مختلف را در این قالب به ما اطلاع داده و می دهند.

ورود فرد خاص در انتصابات شهرداری

مهدی عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران نیز اظهار داشت: توقع داریم برای اجرای واقعی تعارض منافع با کسی تعارف نداشته باشید، فرد خاصی در سازمان‌ها و شرکت‌ها در انتصابات و موضوعات مالی ورود می‌کند که برای شهرداری مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد و توقع داریم جلو ایشان را بگیرید.

ضرورت نظارت‌ بر نیروهای حریم بان و شهربان

میثم مظفر رئیس کمیته بودجه شورای شهر نیز با بیان چند نکته اظهار داشت: در خصوص اجرای آرای ماده صد باید یک فرایند نظارتی تعریف شود، چرا برخی آرا سریع اجرا و برخی اجرا نمی شود.

وی با بیان اینکه نظارت بر صدور چک های سر رسید گذشته نیز باید وجود داشته باشد ، گفت: ۳۵۰ هزار میلیارد تومان مبلغ این چک ها است.

وی با بیان اینکه نظارت بر نیروی‌های حریم بان و شهربان، موضوع مهمی است‌ که‌ باید انجام شود، گفت: یکی از جاهایی که آبروی شهرداری لطمه می‌خورد، این بخش است.

مظفر ادامه‌ داد: توجه به سامانه سوت زنی و شهروند بازرس، مهم است که باید به آن توجه شود.

رسیدگی به ترک فعل‌ها در شهرداری

سید احمد علوی دیگر عضو شورای شهر نیز گفت: دست شهرداران به دلایل مختلف بسته است و چیزی در اختیار شهردار مناطق نیست و این یکی از گلوگاه‌های است که شهردار باید ورود کند.

وی با بیان اینکه بحث ترک فعل‌ها از دیگر موارد است، گفت: همانطور که توجه به فساد مهم است، باید ترک فعل‌ها هم مهم باشد، چرا که برخی شرکت‌ها اعتبارات را هزینه نمی کنند و موجب می شوند برنامه های شهرداری با تورم روبرو شود.

ارائه گزارش بازرسی سه ماهه شود

احمد صادقی دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز پیشنهاد کرد که هر سه ماه، گزارش بازرسی ارائه شود و گفت: مصوباتی داریم که این مصوبات فقط روی کاغذ است و هیچ یک تا کنون اجرایی نشده است‌ و گزارش شفافیت نیازمند بازنگری است.

وی افزود: بهترین روش جلوگیری از ایجاد فساد در شهرداری است و باید به دنبال راههای پیشگیرانه بگردیم.

صادقی یکی از مهمترین بحث ها را قطع ارتباط مستقیم بین کارکنان و مراجعان دانست و گفت: سیستمی شدن همه فعالیت ها می‌تواند از فساد جلوگیری کند.

ماه‌ها افراد با عنوان در اختیار کارگزینی، خانه نشین می‌شوند

محمد آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه‌ شورای اسلامی شهر تهران گفت: با فضای رسانه ای کشور که واقعیت ها وارونه نشان داده می شود، باید گزارشات بیشتر به شهروندان ارائه شود.

وی با بیان اینکه اگر می‌خواهیم موفق باشیم باید پرسنل شهرداری با ما همراه باشند، گفت: برای دریافت استعلامات گاهی عنوان می‌شود که به صلاح نیست و این برای شهرداری خوب نیست.

آخوندی با بیان اینکه هیچ کجا مانند شهرداری ندیدم که افراد به راحتی در اختیار کارگزینی قرار گیرد، گفت: یکی از کارشناسان‌ برای تذکر تخصصی در اختیار کارگزینی قرار گرفت و گاهی افرادی در اختیار کارگزینی قرار می گیرند و ماه‌ها خانه نشین می شوند.

مدیران باتجربه و کارآمد شهرداری تهران به سایر دستگاه‌ها کوچ کرده‌اند

سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران نیز در واکنش به  گزارش،افزود: بنابراین، انتخاب‌ها و انتصابات غلط یعنی ترویج فساد در مجموعه و در شهرداری تهران، تعداد افراد انگشت‌شماری هستند که وضعیت ثابت و مشخصی را داشته باشند.

تشکری هاشمی با انتقاد از مدت زمان حضور مدیران شهری در سمت‌های خود در شهرداری تهران گفت: این انتصابات کمتر از یک سال و حتی چند ماه و چند هفته است و در این خصوص، نظام کانون انتصابات ناکارآمد بوده و عملکرد خوبی را نداشته است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از موضوعاتی که در این دوره از مدیریت شهری با آن روبه‌رو هستیم، کوچ کردن بسیاری از مدیران باتجربه و کارآمد مجموعه شهرداری تهران و مأمور شدن آنها به سایر دستگاه‌هاست.

هوشمندسازی روش موثر مقابله با فساد

مهدی بابای دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران  نیز در واکنش به گزارش رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران با طرح این پرسش که چه نمره ای به هوشمندسازی شهرداری  می دهید، عنوان کرد که هوشمندسازی موثرترین روش مقابله با فساد است.

وی افزود: سازمان فناوری اطلاعات  بار اصلی هوشمندسازی را بر عهده دارد که این سازمان چند ماه است مدیرعامل ندارد و با سرپرست اداره می شود.

بابایی بابیان اینکه دشمن همیشه از نقاط ضعف ضربه می زند، گفت: وضعیت فناوری اطلاعات در شهرداری تهران‌  امیدوارکننده نیست. 

وی بااشاره به فعالیت  های اداره حقوقی شهرداری تهران و ضرورت ارائه آمار مقایسه ای از مختومه شدن پرونده ها گفت: باید مشخص شود که چه تعداد  پرونده به نفع شهرداری  و چه تعداد به ضرر شهرداری رای گرفته و مختومه شده است.

عدم اثربخشی بزرگترین فساد در شهرداری 

مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت  محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران نیز در واکنش به گزارش رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران‌، اظهار داشت:اینکه فرآیند ارتقای شعلی در شهرداری  تهران مشخص نیست،  ضعف بزرگی است‌.

وی با بیان اینکه ممکن است افراد بی تجربه موجب ناکارآمدی شهرداری  شوند، عنوان کرد: در بسیاری از دستگاه‌ها ار جمله بانک‌ها شیوه ارتقای کارکنان مشخص است اما در شهرداری  تهران این فرایند مشخص نیست. 

پیرهادی با بیان اینکه ممکن است حضور افراد بی تجربه موجب ناکارآمدی سیستم شوند و اینجاست که فساد ایجاد می شود، گفت: حیف و میل کردن بودجه و عدم کار تخصصی و عدم النفع به مردم، خود فساد است.

وی افزود: همیشه فساد این نیست که فردی مبلغی را دریافت کند، بلکه بزرگترین  فساد عدم اثر بخشی است.

پیرهادی با بیان این که تجربه نشان داده است که بیشترین تخلفات توسط افراد بی تجربه و کم تجربه به دلیل ضعف در اشراف قوانین انجام می شود، تأکید کرد که تجربه نشان داده است که پرسنل شهرداری و با تجربه تر و پاکدست تر هستند و باید از این افراداستفاده شده و آنها هم رشد کنند.

وی با انتقاد از اینکه بعد از ماه‌ها هنوز برخی احکام سرپرستی وجود دارد ، گفت: در شهرداری مدیرانی داریم که بعد از گذشت ماه‌ها هنوز سرپرست هستند در حالیکه سرپرستی تعریف دارد و نمی توان یک مدیر را دو سال سرپرست نگه داشت.

لابی و اقدام به فساد در برخی استخرهای لاکچری تهران

حبیب کاشانی دیگر عضو شورای شهر تهران نیز در واکنش به این‌ گزارش گفت: مشکل ما این است که فکر می‌کنیم شهرداری تهران را می‌شناسیم اما در گذشته یک بیمارستان تخلف ماده ۱۰۰ داشته است و برای آن بین ۱۶ تا ۳۰ میلیارد تومان تخلف گذاشته شده بود درحالی که شهرداری و نماینده قوه قضائیه آنرا هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان تعیین کرده بودند.

وی با بیان اینکه باندهای تخلف و رشوه در راهروها ایستاده‌اند و می‌گویند اگر فیشی وجود داشته باشد می‌توانند آنرا کم کنند، گفت: فساد ریشه دارد و مقام معظم رهبری فرمودند که فساد اژدهایی هفت سر در شهرداری تهران است، یک سرش را که بزنید سرهای دیگر دارد.

عضو شورای شهر تهران گفت: در برخی استخرهای لاکچری تهران افرادی می‌نشینند که اقدام به فساد و لابی کردن می‌کنند.

شفافیت، پاسخگویی و پیشگیری ابزارهای مبارزه با فساد

نرگس معدنی پور رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: بخشی از فساد موجود در شهرداری از منظر کارکنان و همکاران شهرداری مواردی شامل بکارگیری نیروی انسانی بدون وجود شایستگی های لازم، رعایت نشدن شرایط قانونی و معیارهای ارتقاء افراد در سمت های اداری، تبعیض در دادن مزایا و پاداش های مادی و یا امتیازات سازمانی، رعایت نشدن عدالت در تصمیم گیری درخصوص وضعیت اداری کارکنان، رسیدگی تبعیض‌آمیز به تخلفات اداری کارکنان و ندادن حقوق و مزایای قانونی در بعضی از موارد مثل حق بیمه است.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: آنچه مشهود و قابل تامل است کاهش انگیزه و یا بی‌انگیزگی کارکنان شهرداری است که ضرورت دارد با توجه به این مهم بازرسی شهرداری به عنوان یک دستگاه نظارتی توجه لازم را در حوزه پیشگیری از فساد قبل از وقوع و اتخاذ رویکرد ترمیمی به ساختارها بعد از کشف فساد و شناخت ابعاد آن و بهره گیری از ساز و کار های کنترلی قهری برای برخورد قانونی و عادلانه با متخلف به انجام برساند.

معدنی پور با طرح پرسشی اظهار داشت: سوالی که اینجا مطرح می شود این است که آیا بررسی شده که چرا با وجود تعداد بیش از ظرفیت نیرو در شهرداری هنوز شاهد جذب نیرو در شهرداری هستیم؟ چرا با وجود نیروهای توانمند و با تجربه در شهرداری از ظرفیت آنها در حوزه های مدیریتی استفاده نمی شود؟

مبارزه با فساد با حرف نیست با عمل است

ناصر امانی، دیگر عضو شورای شهر تهران نیز در واکنش به گزارش عملکرد رییس سازمان بازرسی شهرداری تهران گفت: انتصاب بسیاری از مدیران عامل خلاف قانون است، اساسنامه سازمان‌های مستقل شهرداری مصوبه سال ۹۳ تا زمانی که قانون جدید نیامده باید اجرا شود.

وی افزود:مدیرعامل یا باید ۸ سال سابقه خدمت قراردادی داشته باشد و یا کارمند رسمی باشد، این موضوع نه تنها رعایت نشد بلکه بعد از یکسال همه احکام دوباره تایید شد.

وی ادامه داد:زمانی می‌توانید بگویید مبارزه با فساد کردید که اگر از مردم نظرسنجی شد نگویند بیشترین آلودگی را شهرداری تهران و گمرک دارند، مبارزه با فساد با عمل نتیجه می‌دهد