۰ نفر

در جلسه غیرعلنی شورای شهر با شهردار تهران چه گذشت؟

۲۷ آذر ۱۴۰۱، ۱۴:۲۲
کد خبر: 689137
در جلسه غیرعلنی شورای شهر با شهردار تهران چه گذشت؟

سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به جلسه هم‌اندیشی شورایی‌ها با شهردار تهران از ارائه پیشنهاد برگزاری جلسات هم‌اندیشی با زاکانی و معاونینش هر دو هفته یکبار برای بررسی موضوعات مهم شهرداری خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، علیرضا نادعلی، در مورد جزییات جلسه هم‌اندیشی صبح امروز اعضای شورای شهر تهران با شهردار و معاونش در حوزه حمل و نقل گفت: هفته پیش یک گزارش کلی از سوی شهردار تهران به شورای شهر ارائه شد و چون اولویت مدیریت شهری توسعه حمل و نقل عمومی است از شهردار خواستیم که در یک نشست هم‌اندیشی شرکت کرده و از ساعت ۸ صبح تا ساعت ۱۳ این جلسه را با حضور شهردار تهران و معاون حمل و نقل و مدیران عامل مترو برگزار کردیم.

وی با بیان این‌که در این جلسه تمام نکات را اعضای شورا شنیده و نظرات خود را بیان کردند، تصریح کرد: مباحث بر روی توسعه حمل و نقل عمومی متمرکز بود و قرار شد که در یک افق سه ساله تا ۱۴۰۴ شرایط در تهران به نفع استفاده از حمل و نقل عمومی باشد به گونه‌ای که ۲۲ درصد از سهم حمل و نقل شخصی کاسته و به سهم حمل و نقل عمومی اضافه شود و تمرکز بر روی توسعه و اورهال اتوبوس و تعمیر و خرید واگن‌های جدید است.

سخنگوی شورای شهر تهران با بیان این‌که بیش از هفت سال است که ون‌ها نوسازی نشده‌اند، گفت: نوسازی در ناوگان حمل و نقل عمومی در این سال‌ها با توقف روبه‌رو شده اما مدیریت فعلی باید ظرف سه سال این نوسازی را از سر بگیرد. هرچند که برخی اقدامات همچون ورود ون‌های جدید و اورهال واگن و اتوبوس زودبازده هستند و برای مردم قابل رویت است که سعی می‌شود با تلاش شبانه روزی هرچه سریع‌تر این مساله یعنی اورهال اتوبوس و مترو انجام شود.

وی با بیان این‌که برخی اقدامات میان مدت است همچون خرید و ورود واگن‌های مترو اظهار کرد: یکی از مسائل مهمی که در این جلسه مورد تاکید قرار گرفت بحث موتورسیکلت‌های پایتخت است که میزان آلایندگی آنها از خودروها نیز بیشتر است که با اولویت‌بندی قرار شد موتورسیکلت‌ها به سمت برقی شدن پیش بروند البته برقی شدن به اینگونه است که موتورهای آلاینده اسقاط شده و از رده خارج شوند و به جای آنها موتورهای برقی جایگزین شوند.

نادعلی با بیان این‌که در این بسته شهرداری تهران، انواع حمل و نقل عمومی در نظر گرفته شده بود، ادامه داد: حتی درصد بندی‌ها نیز مشخص شده بود که در حال حاضر در کجا هستیم و در افق ۱۴۰۴ باید به کجا برسیم. به عنوان مثال در حال حاضر سهم مترو در حمل و نقل عمومی ۱۰ درصد، اتوبوس شش درصد، تاکسی ون یک درصد، تاکسی سواری ۱۵ درصد و تاکسی‌های اینترنتی دو درصد است و ۶۶ درصد سفرها با خودروی شخصی انجام می‌گیرد؛ اما با برنامه ‌ریزی‌هایی که انجام شده، قرار است که در افق ۱۴۰۴ سهم مترو به ۱۴ درصد، سهم اتوبوس، مینی‌بوس و غیره به ۲۰ درصد تاکسی ون به ۱۵ درصد، تاکسی اینترنتی دو درصد و سهم تاکسی سواری از ۱۵ به پنج درصد کاهش یابد و با این اساس سهم حمل و نقل شهری ۲۲ درصد کاهش یافته و به ۴۴ درصد می‌رسد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا درباره ورود تراموا در این جلسه صحبت شد؟ گفت: قرار شد که شهرداری با عدد و ارقام و مطالعات جدید و قدیمی را به شورای شهر ارائه کند تا کارشناسان در کمیسیون‌های تخصصی آن را بررسی کنند؛ چرا که تراموا یک شیوه جدید حمل و نقلی است و حتما باید با انجام مطالعات کامل آن را اجرا کنیم وگرنه ممکن است عوارض آن بیش از مزایایش باشد.

سخنگوی شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که آیا شهردار تهران از مدل جدید اقتصادی برای مترو صحبت کرده است؟ نیز تصریح کرد: شرایط شهرداری به گونه‌ای است که با محدودیت منابع پایدار مواجه است و از این موضوع نباید به راحتی گذشت و در شهرداری به جای آنکه همچون ادوار گذشته تسلیم شده و کار را متوقف کنند به دنبال راه‌حل‌های جایگزین می‌گردند که در این مساله شهرداری اعلام کرده است که می‌تواند از درآمدهای خود مترو گسترش این ناوگان را رقم بزند که البته حوزه‌هایی را نیز با بخش خصوصی پیگیری می‌کند اما مترو قابلیت آن را دارد که با تولید منابع نسبت به گسترش‌ آن اقدام شود.

وی اظهار کرد: اعضای شورای شهر تهران در حوزه حمل و نقل سوابق مدیریتی و اجرایی دارند و جلسه امروز بسیار کارشناسی پیش رفت و حتی پیشنهاد داده شد که هر دو هفته یکبار جلسه‌ای برای بررسی مسائل و موضوعات شهرداری برگزار شود و حتی زاکانی پیشنهاد داد که این جلسات کارشناسی در صحن علنی باشد که باید این موضوعات بررسی شود.