۰ نفر

موافقان و مخالفان درباره راه اندازی تراموا در تهران چه می گویند؟

۳۰ آبان ۱۴۰۱، ۱۵:۳۲
کد خبر: 682956
موافقان و مخالفان درباره راه اندازی تراموا در تهران چه می گویند؟

راه‌اندازی تراموا در تهران بحث تازه‌ای نیست. اجرای این طرح بلند پروازانه برای کمک به حمل‌ونقل عمومی پایتخت مدتهاست از سوی مدیران شهری و برخی کارشناسان این حوزه مطرح می‌شود،اما اینکه این مد حمل‌ونقل ریلی در شهری با ویژگی‌های تهران می‌تواند به باز کردن گره‌های ترافیکی شهر کمک کند،هنوز مورد مناقشه است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری آنلاین، هر یک از مدیران شهری تهران که سرکار آمدند گوشه چشمی به اجرای تراموا برای کمک به حمل و نقل عمومی شهر داشتند اما این بحث هربار به دلایل مختلفی در حد حرف و حدیث باقی ماند. اینکه خیابان‌های تهران قابلیت پذیرش این مد حمل و نقل ریلی را دارد یا نه نیازمند مطالعات جامع و کاملی است. موضوعی که چندی پیش از سوی شهردار و برخی اعضای شورای شهر تهران هم مطرح شد. علیرضا زاکانی شهردار تهران اما یک گام پیش‌تر گذاشت و محورهایی را در پایتخت برای اجرای این طرح معرفی کرد.

زاکانی اوایل آبان ماه امسال بود که در حاشیه پویش «قرار خدمت» در منطقه ۹ از آغاز مطالعات راه‌اندازی تراموا در پایتخت خبر داد و گفت: « دو یا سه خط در تهران امکان بارگذاری تراموا را دارد که مطالعات و بازدید از خارج از کشور در این راستا انجام و دو جلسه در این زمینه برگزار شده است. اگر امکان اجرای طرح مهیا شود، اقدامی در دسترس‌تر و آسان‌تر خواهد بود.»

علیرضا زاکانی با بیان اینکه در اجرای تراموا تکیه بر محور دماوند- انقلاب- آزادی به عنوان محور رکن شهر است، اضافه کرد:« برآورد ما این است که شرایط را به گونه‌ای تنظیم کنیم که هر پنج دقیقه امکان جابجایی مسافر وجود داشته باشد که به توسعه و تغییر چهره شهر کمک خواهد کرد. در این زمینه وارد مذاکره شده و موارد را دنبال می کنیم.»

موافقان و مخالفان چه می‌گویند؟

یک روز پس از سخنان شهردار، نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران در این باره واکنش نشان داد و از سرانجام ساخت تراموا در تهران گفت:« هنوز گزارش دقیق در خصوص تراموا به شورا داده نشده و این موضوع در مرحله مطالعه است. تراموا می‌تواند بخشی از نیازها را پاسخ دهد، اما باید مطالعات آن به دست شورا برسد.»

پرویز سروری که در حاشیه جلسه شورای شهر در سوم آبان ماه صحبت می‌کرد، افزود:« موضوع حمل و نقل برای شورا و شهرداری مساله اول است این طرح در دست مطالعه اولیه قرار دارد و از هر ظرفیتی که بتواند گشایش ایجاد کند و شبکه متصل داشته باشیم، استقبال می‌کنیم.»

قابلیت اجرا در خیابان‌های کم‌تقاطع

این بحث دو سه هفته مسکوت ماند تا اینکه رئیس شورای شهر نیز هفته گذشته در این باره اظهار نظر کرد و گفت :«راه اندازی تراموا درتهران نیاز به بررسی دقیق و ویژه دارد و باید در خیابان‌های کم تقاطع اجرا شود.»

مهدی چمران در حاشیه یکصد و ششمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد:«تراموا می تواند حجم بالایی از مسافر را جابجا کند که البته به اندازه مترو نیست. این موضوع نیز باید در نظر گرفته شود که در خیابان های دارای تقاطع‌های متعدد نمی‌توان تراموا را اجرا کرد اما در خیابان‌های کم تقاطع می‌تواند وسیله مناسبی باشد؛ هرچند همین نیز به بررسی دقیق نیاز دارد.»

چمران با بیان اینکه نتایج تردد اتوبوس‌های برقی در تهران مثبت بوده است، تصریح کرد:« در مسیرهای طولانی می‌توان از این اتوبوس‌ها استفاده کرد. برخی مواقع قطاری از اتوبوس‌ها پشت چراغ قرمز می مانند ؛ بنابراین اگر تراموا اجرا شود و پشت ترافیک بماند، تفاوتی با اتوبوس‌های موجود نخواهد داشت مگر اینکه روی آن فکر شود.»

رئیس پارلمان شهری پایتخت با بیان اینکه هیچ وسیله حمل و نقل عمومی جای مترو را نگرفته است، گفت:« مترو وسیله سنگین و پاک است و میزان جابجایی مسافر در آن بالاتر است البته هزینه بالاتری نیز دارد اما جایگاه بالایی دارد و قابل قیاس با دیگر وسایل حمل و نقل عمومی نیست.»

اول اتوبوس ومترو ؛بعد تراموا و مونوریل

ناصر امانی عضو شورای شهر تهران اما درباره راه اندازی تراموا در تهران نظر متفاوتی دارد. بیان کرد:« حمل و نقل‌هایی مثل تراموا و مونوریل زمانی کارآمد است که دیگر مودهای حمل ونقل عمومی مثل اتوبوسرانی و مترو کامل و زیر ساخت‌های آن فراهم باشد. تراموا در واقع مکمل ناوگان حمل و نقل عمومی است. این در حالی است که ما هنوز در بحث حمل و نقل عمومی تهران دچار ضعف‌هایی هستیم. تعداد قطارهای مترو کامل نیست؛ایستگاه‌های افتتاح نشده داریم و اتوبوسرانی تهران با مشکلات جدی مثل تعداد بالای اتوبوس‌های فرسوده مواجه است.»

امانی با بیان اینکه مخالفتی با ایجاد تراموا در تهران نداریم،گفت: « ابتدا باید کاستی‌ها جبران شود،بعد مطالعات لازم در زمینه ایجاد تراموا صورت بگیرد. باید بررسی شود که کدام یک از مدهای حمل ونقل سبک و فانتزی مثل مونوریل یا تراموا در تهران کاربرد بیشتری دارد و می‌تواند به حمل و نقل عمومی شهر کمک بیشتری کند.»

عضو شورای شهر تهران گفت:«مونوریل معمولا در شهرهای توریستی مورد استفاده قرار می گیرد؛ در حالی‌که ما هنوز به این مرحله نرسیده‌ایم که تهران را شهری توریستی بدانیم. تراموا می‌تواند به حمل‌ونقل عمومی تهران کمک بکند اما به دلیل تقاطع های زیادی که خیابان های تهران دارد و همچنین عدم تکمیل زیرساخت های حمل ونقل عمومی باید این طرح با دقت مورد مطالعه و بررسی کارشناسی قرار بگیرد؛ در شورای عالی ترافیک تایید و در شورای شهر تصویب شود تا قابلیت اجرا پیدا کند.»