۰ نفر

از 14 فروردین؛

طرح ترافیک چگونه اجرا می شود؟

۱۳ فروردین ۱۴۰۱، ۸:۴۳
کد خبر: 624600
طرح ترافیک چگونه اجرا می شود؟

بنابر تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا از 14 فروردین بازگشایی مدارس و دانشگاه ها انجام می‌گیرد. طرح ترافیک سال جدید هم از 14 فروردین اجرا می‌شود و معاون شهردار تهران می‌گوید احتمال تغییر ساعات طرح ترافیک در ماه رمضان و همزمان با بازگشایی ها وجود دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، بر اساس اعلام شهرداری تهران طرح ترافیک از روز ۲۹ اسفند۱۴۰۰ تا پایان روز سیزدهم فروردین ۱۴۰۱ لغو شد و از صبح روز ۱۴ فروردین طرح ترافیک در تهران جاری می‌شود.

همچنین بنابر تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا، بازگشایی مدارس و مراکز آموزشی همزمان با ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ خواهد بود. این بازگشایی تغییراتی در حجم تقاضای سفر در مدهای مختلف حمل و نقل شهری تهران ایجاد خواهد کرد.

مدیران حوزه حمل و نقل شهرداری می گویند، شهرداری تهران با تزریق منابع مالی و همچنین اقداماتی که ظرفیت سازی لازم در مدهای تاکسیرانی، اتوبوسرانی و مترو را به حداکثر برساند، تمهیداتی در راستای مدیریت ترافیک و تسهیل در جابجایی شهروندان پیش بینی کرده است و سرفاصله زمانی حرکت وسایل حمل و نقل عمومی کاهش می‌یابد.

سرانجام ساعات طرح ترافیک پس از بازگشایی حضوری مدارس و دانشگاه‌ها

 درباره احتمال تغییر ساعات محدوده طرح ترافیک به سراغ مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران رفتیم. وی درباره این موضوع گفت: باتوجه به مصوبه شورای ترافیک شهر تهران، قرار بود که ساعات طرح ترافیک پس از بازگشایی حضوری مدارس و دانشگاه‌ها به حالت پیش از شرایط کرونایی برگردد؛ برهمین اساس مقرر شده است که در روزهای ابتدایی بازگشایی مراکز آموزشی وضعیت ترافیکی پایش شود و چنانچه مراکز آموزشی به صورت کامل بازگشایی شده بودند، ساعات طرح ترافیک به پیش از کرونا بازگردد به عبارتی در نیمه نخست سال ساعت ترافیک از ۶:۳۰ تا ۱۹ باشد.

احتمال تغییر ساعات طرح ترافیک در ماه رمضان 

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه معمولاً در ماه مبارک رمضان، طرح ترافیک یک ساعت زودتر به اتمام می‌رسد، افزود: قرار شده که جزئیات تغییر نحوه ساعت کاری در جلسه‌ای پس از تعطیلات نوروزی بررسی و به اطلاع عموم برسد.

افزایش تعرفه‌ها طبق مصوبه شورای شهر تهران 

عمار سعیدیان‌فر سرپرست معاون بهره‌برداری از سیستم‌های حمل و نقل و محدوده‌های ترافیکی شهرداری تهران نیز درباره جزئیات طرح ترافیک بیان داشت: ساز و کار اجرایی مصوبه مدیریت محدوده طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا در سال ۱۴۰۱  مطابق با طرح ترافیک سال ۱۴۰۰ است و تنها تفاوت آن نسبت به سال ۱۴۰۰، افزایش تعرفه‌ها طبق مصوبه شورای اسلامی شهر تهران است.

نرخ پایه عوارض

وی درباره نرخ پایه عوارض گفت: این نرخ در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۴۳هزارو۸۰۰ تومان است که نسبت به سال ۱۴۰۰، ۲۵ درصد افزایش یافته است. اگر متقاضیان در محدوده طرح ترافیک تردد کنند ضریب محدوده  تردد1.5 و اگر در محدوده کنترل آلودگی هوا تردد کنند ضریب  0.75  محاسبه می‌شود. اما در محدوده کنترل آلودگی هوا هر شهروند دارای پلاک با سر شماره شهر تهران، ۲۰ روز سهمیه تردد فصلی رایگان دارد که در صورت اتمام ۲۰ روز سهمیه مذکور،عوارض تردد از وی دریافت می‌شود.

 نحوه رزرو طرح ترافیک

سعیدیانفر درباره نحوه رزرو طرح ترافیک سال ۱۴۰۱ گفت: این مساله مانند سال ۱۴۰۰  از طریق درگاه اینترنتی و اپلیکیشن «تهران من» انجام می‌شود. افرادی که به صورت روزانه قصد ورود به طرح ترافیک را دارند، باید تردد خود را رزرو کنند. عملیات رزرو را می‌توانند به صورت هفتگی و از چهارشنبه هفته قبل انجام دهند یا به صورت روزانه رزرو کنند.

سرپرست معاون بهره‌برداری از سیستم‌های حمل و نقل و محدوده‌های ترافیکی شهرداری تهران گفت: حتی پس از بازگشت به مبدأ، تا ساعت ۲۴ همان روز امکان رزرو دارند، البته این درحالی‌است که سهمیه تردد روزانه تکمیل نشده باشد.  چنانچه شهروندان تا ساعت ۲۴ همان روز ورود خود به محدوده طرح ترافیک رزرو را انجام ندهند، مبلغ ۹۸هزارو۵۵۰ تومان به بدهی عوارض تردد در  طرح ترافیک آن‌ها  در سامانه «تهران من» اضافه می‌شود.

عوارض تردد در محدوده طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا

وی در مورد عوارض تردد در محدوده طرح ترافیک و کنترل آلودگی هواگفت: نخستین ورود و آخرین خروج خودروها ملاک محاسبه میزان پرداختی عوارض تردد در محدوده‌های طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا است. اگر خودرو دارای معاینه فنی برتر پس از ساعت ۱۰ وارد محدوده و پیش از ساعت ۱۶ از محدوده خارج شود باید مبلغ ۳۲۱ هزار و ۹۳۰ ریال به ازای هر روز در محدوده طرح ترافیک و ۱۶۰ هزار و ۹۶۵ ریال به ازای هر روز در محدوده کنترل آلودگی هوا بپردازد.

 تسهیلات ساکنین محدوده‌های طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا

سعیدیانفر درباره تسهیلات ساکنین محدوده‌های طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا گفت: ساکنان محدوده  کنترل آلودگی هوا و طرح ترافیک پیش از ساعت ۹ می‌توانند یک خروج رایگان داشته باشند و پس از ساعت ۱۴:۳۰ نیز در شرایط شیوع بیماری کرونا می‌توانند یک ورود رایگان داشته باشند، افزود: امکان تردد بین این ۲ ساعات برای ساکنان محدوده طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا نیم بها محاسبه می‌شود و نیازی به رزرو طرح ندارند. مستاجران نیز باید قرارداد اجاره و مالکین سند مالکیت خود را به دفتر خدمات الکترونیک شهرداری ارائه دهند تا پس از تأیید، سکونت در محدوده‌های دوگانه برای آن‌ها درج شود.

طرح ترافیک پنجشنبه ها اجرا نمی‌شود

سرپرست معاون بهره‌برداری از سیستم‌های حمل و نقل و محدوده‌های ترافیکی شهرداری تهران خاطرنشان کرد: طرح ترافیک در روز پنجشنبه اجرا نمی‌شود و محدوده های دوگانه کنترل آلودگی هوا و طرح ترافیک در روز پنجشنبه تبدیل به یک محدوده کنترل آلودگی هوا می شوند. اگر سهمیه ۲۰ روز تردد فصلی تمام شده باشد در صورت تردد در محدوده کنترل آلودگی هوا، نصف تعرفه محدوده طرح ترافیک به حساب شهروند منظور می‌شود؛ چنانچه سهمیه ۲۰ روز تردد فصلی تمام نشده باشد به صورت رایگان می‌توانند وارد محدوده کنترل آلودگی هوا شوند.

تغییر ساعات طرح روی میز مدیران

جزئیات طرح ترافیک از جمله نرخ پایه عوارض و نحوه رزرو و تسهیلات ساکنین محدوده‌های طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا مشخص است ولی آنچه اکنون برای شهروندان سوال ایجاد کرده ساعت دقیق اجرای طرح که قرار است روز 14 فروردین برای آن تصمیم گیری شود.

پیش از شیوع کرونا «طرح ترافیک» که محدودیت‌هایی برای ورود به نقاط مرکزی شهر دارد، از ساعت 6:30 صبح تا 19 اجرا می‌شد اما با شیوع کرونا و در راستای کمک به حفظ سلامتی شهروندان، ساعت اجرای طرح به 8:30 تا 16 با مجوز یک بار خروج رایگان از ساعت 14:30 تغییر یافت.

اما طبق مصوبه شورای ترافیک شهر تهران در پاییز سال گذشته از دهم آبان‌ماه، ساعت اجرای ورود به محدوده طرح ترافیک تغییر یافت و بر این اساس مقرر شد در گام نخست، ساعات صبحگاهی طرح ترافیک از ساعت 8:30 به 7:30 صبح و ساعت عصرگاهی از 16 به 17 تغییر کند.

در گام بعدی قرار بود از اول آذرماه محدودیت‌ها از 7:30 به ساعت 6:30 صبح و از 17 به 18 تغییر کند اما معاونت حمل‌ونقل و ترافیک اعلام کرد: با توجه به عدم بازگشایی کامل مراکز آموزشی شهر تهران، ساعات محدوده طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا تغییر نمی‌یابد.

بنابراین تا پایان سال 1400 ساعات اجرای طرح ترافیک از ساعت 7:30 تا 17 اجرایی شد اما ششم فروردین سال جاری سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد: بر اساس مصوبه ستاد، ساعات کاری ادارات به شرایط پیش از اوج‌گیری بیماری ‎کرونا برمی‌گردد؛ در این جلسه همچنین تأکید شد که ‎مدارس و ‎دانشگاه‌ها از 14 فروردین حضوری خواهند بود و هیچ عذر و بهانه‌ای پذیرفتنی نیست.‌

مدیران شهرداری می گویند شاید نیاز باشد چند روزی وضعیت را رصد کنیم تا مطابق شرایط تقاضای سفر، ساعات محدودیت ترافیک را به‌صورت قطعی اطلاع‌رسانی کنیم و حالا باید منتظر ماند و دید تصمیم برای ساعات طرح ترافیک چگونه خواهد بود.