۰ نفر

بلیت اتوبوس و مترو بالاخره چند شد؟

۲ اسفند ۱۴۰۰، ۱۲:۲۷
کد خبر: 613178
بلیت اتوبوس و مترو بالاخره چند شد؟

دوبرابر شدن نرخ کرایه اتوبوس‌های شبانه هم پیشنهاد دیگری بود که با توجه به کاهش مسافران اتوبوس‌های شبانه مطرح شد و اعضای شورای شهر به این مورد رأی دادند و با آن موافقت کردند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از همشهری، لایحه «تعیین نرخ بلیت و کرایه وسایل حمل‌ونقل عمومی شهر تهران در سال ۱۴۰۱» دیروز در صحن پارلمان شهری بررسی و اعضای شورای شهر تهران با افزایش ۲۵ درصدی نرخ بلیت مترو و اتوبوس موافقت کردند و بررسی تعیین نرخ تاکسی‌ها هم به جلسه آتی موکول شد.

رییس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل در ابتدای جلسه گزارشی ارائه داد و گفت: «در جلسات مشترکی که با معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران داشتیم، افزایش ۴۰ درصدی بلیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی مطرح شد، اما باتوجه به شرایط بد اقتصادی و اینکه استفاده‌کنندگان از حمل‌ونقل عمومی طبقات متوسط و ضعیف‌تر جامعه هستند، تصمیم گرفتیم لایحه با افزایش ۲۵ درصدی ارائه شود و درخواست کردیم شهرداری از طریق به‌کارگیری روش‌های دیگر به‌دنبال جایگزینی جبران هزینه‌ها باشد.» به‌گفته سیدجعفر تشکری‌هاشمی حدود ۱۰درصد مبلغ حمل‌ونقل عمومی از شهروندان دریافت می‌شود و مابقی را باید شهرداری تهران و دولت تأمین کنند.

بلیت اتوبوس و مترو بالاخره چند شد؟

او با بیان اینکه حداکثر ۵۰۰ تومان به نرخ کرایه مترو اضافه می‌شود، تأکید کرد: «خطوط متروی حومه شهر تهران (خط ۵) هم مشمول ۲۵ درصد افزایش می‌شود و در راستای صیانت از حقوق این مسافران نرخ کرایه خط تهران و کرج را به‌شرط اینکه مترو بتواند سازوکار‌های فنی (نظام پرداخت مستقل) آن را فراهم کند، ۱۵۰۰ تومان پیش‌بینی کردیم.» .

این عضو پارلمان شهری با اشاره به نحوه محاسبه نرخ مترو گفت: «به‌محض اینکه کارت بلیت مترو در دستگاه کارتخوان ایستگاهی کشیده شود، حداقل کرایه از کارت کسر و در زمان خروج از ایستگاه مقصد با کشیدن مجدد کارت، مبلغ مسیر محاسبه می‌شود.

اگر شهروندی اقدام به کشیدن کارت در پایان مسیر نکند یا زمان سفر بیش از ۲ساعت باشد، کرایه حداکثری محاسبه خواهد شد.» به‌گفته تشکری‌هاشمی حداکثر پیمایش سفر با مترو ۳۰ کیلومتر پیش‌بینی و نرخ کرایه هم براساس همین مقدار تعیین شده است، اما گاهی اوقات این پیمایش به ۶۰ کیلومتر (کرج- تهران) می‌رسد؛ ازاین‌رو در ۳۰ کیلومتر مازاد نرخ همان کرایه دوباره لحاظ می‌شود.

این عضو پارلمان شهری درخصوص افزایش نرخ بلیت اتوبوس هم گفت: «از آنجایی‌که ارقام در اتوبوسرانی متفاوت است، نرخ بلیت ۲۵درصد افزایش می‌یابد؛ به‌گونه‌ای که بلیت بی‌آرتی حداکثر به ۱۷۵۰ تومان می‌رسد و برای سایر خطوط هم ۱۸۰۰ تا ۲۲۵۰ تومان پیش‌بینی شده است. سرویس‌های دربستی هم افزایش ۳۵ درصدی خواهند داشت.»

براساس این لایحه، مدیریت شهری تمهیدات خاصی برای مسافران پیش‌بینی کرده است که سیدجعفر تشکری‌هاشمی در تشریح آن‌ها گفت: «کسانی که از کارت بلیت مبلغ‌دار (اتوبوس و مترو) شخصی‌سازی شده استفاده می‌کنند، علاوه بر تخفیف ۵ درصدی می‌توانند به‌ازای هر بار شارژ کارت بلیت از تخفیف استفاده کنند.

همچنین برای کسانی که از درگاه‌های غیرحضوری مثل اپلیکیشن یا سایر روش‌های پرداخت آنلاین استفاده می‌کنند اگر بلیت‌های تک‌سفره خریداری کنند هم۵درصد تخفیف پیش‌بینی‌شده است.» او تأکید کرد: «کسانی که کارت‌های تخفیف‌دار دارند در طول روز می‌توانند ۴ بار از خدمات مترو استفاده کنند و امکان استفاده بیشتر وجود ندارد.» به‌گفته او معلولانی که با ویلچر تردد می‌کنند اگر از خودرو‌های ون با بالابر برقی استفاده کنند، معادل یک بلیت اتوبوس می‌پردازند و برای سفر‌های جمعی هم می‌توانند رایگان از اتوبوس استفاده کنند.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل به کارت بلیت خبرنگاری هم اشاره و عنوان کرد: «به خبرنگارانی که از مجوز طرح ترافیک استفاده نمی‌کنند، کارت بلیت حمل‌ونقل عمومی با۴۵۰هزار تومان شارژ داده می‌شود تا بتوانند در طول سال از آن استفاده کنند.» همچنین جانبازان و خانواده شهدا، افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام‌خمینی (ره) از تخفیف ۱۰۰ درصدی، دانش‌آموزان و دانشجویان تخفیف ۵۰ درصدی و افرادی بالای ۶۵ سال (کارت منزلت) هم تخفیف ۹۰ درصدی بهره‌مندی می‌شوند.

افزایش دوبرابری نرخ بلیت اتوبوس‌های شبانه

در جلسه روز یکشنبه موضوع دوبرابر شدن نرخ کرایه حمل‌ونقل عمومی در روز‌های تعطیل مطرح شد، اما اعضای پارلمان شهری با آن موافقت نکردند. دوبرابر شدن نرخ کرایه اتوبوس‌های شبانه هم پیشنهاد دیگری بود که با توجه به کاهش مسافران اتوبوس‌های شبانه مطرح شد و اعضای شورای شهر به این مورد رأی دادند و با آن موافقت کردند.

ارزان‌ترین بلیت متروی جهان در تهران

مترو ستون فقرات حمل‌ونقل تهران و البرز محسوب می‌شود و تهران ارزان‌ترین بلیت مترو در دنیا را دارد. هم‌اکنون یک‌دهم قیمت تمام‌شده بلیت از شهروندان دریافت می‌شود که جبران مابه‌التفاوت بر عهده دولت و شهرداری است. امسال دولت بیش از ۷۷۰ میلیارد تومان به مترو و شهرداری تهران بدهی داشته و پیش‌بینی می‌کنیم سال آینده این میزان به ۱۵۰۰ میلیارد تومان برسد.

سهم ۴ درصدی اتوبوس در جابه‌جایی مسافر

۳ هزار دستگاه اتوبوس از ناوگان خارج شده و ۳ هزار دستگاه دیگر در وضعیت زمینگیر شدن قرار دارند و امروز با ۲ هزار دستگاه خدمت‌رسانی می‌کنیم و به‌صراحت می‌توان گفت این ناوگان دچار فرسودگی ۷۵ درصدی شده است. در جابه‌جایی مسافر سهم ۲۵ درصدی برای اتوبوسرانی تعیین شده که متأسفانه امروز این سهم به ۴ درصد کاهش یافته است.

بلیت اتوبوس و مترو بالاخره چند شد؟