۰ نفر

امروز در صحن علنی شورای شهر تهران مطرح شد:

انتقاد جدی۷ عضو شورا به کم‌کاری حناچی برای بازپس‌گیری املاک در اختیار غیر شهرداری/ تعلل شهرداری در ارسال لایحه اصلاح ساختار

۳۰ شهریور ۱۳۹۹، ۱۳:۳۰
کد خبر: 468344
انتقاد جدی۷ عضو شورا به کم‌کاری حناچی برای بازپس‌گیری املاک در اختیار غیر شهرداری/ تعلل شهرداری در ارسال لایحه اصلاح ساختار

هفت عضو شورای شهر تهران نسبت به فرایند بازپس‌گیری املاک در اختیار غیر شهرداری به حناچی تذکر داده و خواستار ارائه هرچه سریعتر گزارشی دراینباره شدند.

اقتصاد آنلاین-فائزه مومنی؛ دویست و سی و هفتمین جلسه صحن علنی شورای شهر تهران با نطق پیش از دستور محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران با اشاره به فرارسیدن سالروز آغاز 8سال جنگل تحمیلی آغاز شد و در ادامه هریک از اعضای شورای شهر تذکراتی را مطرح کردند. 

زهرا نژاد بهرام، عضو هیئت رییسه شورا به آتش‌سوزی یکسال گذشته میدان حسن‌آباد اشاره کرد و گفت انتظار شهروندان تهرانی این است که بنرهای نصب شده بر روی بناهای تخریب شده این میدان برداشته و مرمت آن هرچه سریعتر به پایان برسد. 

زهرا صدراعظم نوری، رییس کمیسیون سلامت،محیط‌زیست و خدمات شهری نیز در تذکری با اشاره به آزمون استخدامی دستیار مدیران شهری از بی‌توجهی به جذب تحصیل‌کردگان رشته محیط‌زیست انتقاد کرد و از شهرداری تهران خواست، در لیست رشته‌های تحصیلی قابل جذب تغییراتی ایجاد کند. 

در ادامه حسن رسولی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران  نیز در تذکری گفت:از آقای شهردار و معاون ایشان موکدا انتظار دارم در اسرع وقت نسبت به ارسال اصلاح ساختار سازمانی شهرداری اقدام کند، این وقت‎کشی‎ دون شان شما و قابل قبول نیست.

این عضو شورا اضافه کرد: متاسفانه با گذشت تقریبا ۹ ماه از موعد مذکور نه تنها اقدامی صورت نگرفته است، بلکه با ارسال لایحه‎ غیر مستند که کلیات آن با رای اکثریت اعضا رد گردید، نسبت به اجرای مصوبه مذکور تعلل می‎شود. 

محمد علیخانی، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل نیز بر ضرورت استفاده از نیروهای داخلی شهرداری تاکید کرد و گفت معتقدم همکاری نیروهای خبره و باسابقه شهرداری و  شورای شهر تهران نسبت به برخی تازه به دوران رسیده‌ها خیلی بهتر و مسئولانه‌تر بود. 

پول اوراق مشارکت حمل و نقل عمومی معطل وثیقه شهرداری 

معطل ماندن ۱۵ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت شهرداری به دلیل عدم ارائه وثیقه، تذکر مرتضی الویری، رییس کمیسیون برنامه و بودجه بود. 

او گفت: به شهرداری تهران اجازه داده شده  با تایید وزارت کشور و با رعایت کلیه قوانین و مقررات نسبت به انتشار اوراق مالی اسلامی تا سقف ۳۰ هزار میلیارد ریال اقدام کند.قرار بود این اوراق برای اجرای طرح های حمل و نقل عمومی شهر تهران با ارائه مطالعات توجیهی مطابق ضوابط و با رعایت طرح های جامع و تفصیلی شهر تهران و سایر قوانین و مقررات فرادستی استفاده شود اما به دلیل عدم ارائه وثیقه های لازم ۱۵ هزار میلیارد ریال از اوراق مشارکت فروخته شده در نزد بانک رفاه کارگران باقی مانده است.

شهربانو امانی، دیگر عضو شورا به سهل‌انگاری پیمانکاران در مدیریت مصرف آب انتقاد کرده و احمد مسجد جامعی گفت که تکیه دولت باید احیا شود. 

حجت نظری، رییس کمیته ورزش نیز از  تردد موتورسیکلت‌ها در پارک‌ها و بوستان‌ها انتقاد کرد و گفت: مشکلی که بارها و بارها از سوی مردم به بنده منتقل شده و من سعی کردم در غالب تذکر موردی به مسئولان مربوطه آن را حل و فصل کنم، اما گویا مساله ورود موتورسیکلت‌ به پارک‌ها به معضلی بدل شده که مختص به یک یا دو پارک نیست.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: متاسفانه شهروندان بسیاری از تردد موتورسیکلت در پارک‌ها و بوستان‌های شهری گلایه دارند و عجیب‌تر آنکه درصد قابل توجهی از این موتورسیکلت‌ها، نه موتورسیکلت متعلق به شهروندان بلکه موتورهای مربوط به متصدیان و نگهبانان پارک است که بعضا به شکل بدی هم اقدام به راندن این وسیله می‌کنند.

او با بیان اینکه منکر ضرورت استفاده از موتورسیکلت برای مواقع ضروری و تامین امنیت در پارک نیست گفت: اما هیچ ضرورتی ندارد که نگهبانان پارک‌ها و مسئولان مربوطه بخواهند با موتورسیکلت در محوطه داخلی بوستان ‌ها گشت‌زنی کنند، چه برسد به اینکه بخواهند با سرعتی نامناسب نیز درون پارک‌ها تردد کنند.

انتقاد جدی به کم‌کاری در بازپس‌گیری املاک در اختیار غیر شهرداری 

در ادامه محمد جواد حق‌شناس،رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران از فرایند بازپس‌گیری املاک شهرداری که در اختیار غیر قرار گرفته است طی تذکری با امضای هفت عضو شورا گلایه کرد و گفت: مستحضرید که موضوع املاک نجومی، واگذاری‌ها برای بهره‌برداری بی حساب  در دوره مدیریت شهری گذشته، ضرورت باز پس گیری املاک به ناحق واگذار شده شهرداری و ضرورت به سامان رسانی وضعیت املاک شهرداری یکی از موضوعات و دغدغه های کلیدی و اصلی اعضای شورای شهر پنجم از ابتدای آغاز فعالیت بوده است.

او با بیان اینکه بارها بر ضرورت رعایت اصل شفافیت و پاسخگویی، پیگیری تخلفات، احقاق حقوق مردم و شهرداری در رابطه با املاک در قالب چندین تذکر و مصاحبه و وعده‌های رسیدگی به مردم، تاکید شده اظهار داشت: متاسفانه با گذشت سه سال و با وجود همه تاکیدات، اصرارها، پیگیری‌ها و وعده‌ها به نظر می‌رسد نه تنها اقدام مشهود و موثری که قابل دفاع باشد از طرف شهرداری در این خصوص به عمل نیامده است بلکه اقدام رئیس سابق سازمان املاک شهرداری در ارسال گزارش وضعیت املاک به اعضای  شورا نیز با برکناری وی از این مسئولیت هم زمان شد.

حق شناس با بیان اینکه به رغم گذشت سه سال از عمر شورای شهر پنجم تقریبا هیچ تغییری در وضعیت نا به سامان املاک تهران صورت نگرفته، ادامه داد: ظاهراً بخش قابل توجهی از املاک شهرداری بعضاً چندین سال و کماکان در اختیار اشخاص حقیقی و حقوقی غیر سازمانی شهرداری است و حتی برخی از املاک شهرداری ناشناخته بوده و بعضاً هم به دلایل مختلف در فهرست املاک وارد نشده است. گویا شهامت، عزم و اراده و توانایی لازم برای به سرانجام رساندن این موضوع در شهرداری وجود ندارد.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی  تاکید کرد: موضوع توسط اعضای شورا در فضای مجازی پیگیری شده و با پاسخ غیرمرتبط و غیر قابل قبول شهردار  روبه رو شده است.

این عضو شورای شهر تهران در پایان اگفت: با توجه به اهمیت موضوع، لازم است شهردار تهران، بلافاصله نسبت به ارائه گزارش مورد انتظار در خصوص آخرین وضعیت املاک و اقدامات شهرداری برای ساماندهی موضوع و انتشار رسانه‌ای و قراردادن گزارش وضعیت در سامانه شفافیت شهرداری اقدام عاجل کند. 

این تذکر توسط هفت نفر از اعضای شورای شهر؛ آقایان علی اعطا، محمد جواد حق شناس، حسن خلیل آبادی، محمد سالاری، محمد علیخانی، سید محمود میرلوحی و حجت نظری به امضا رسید.

در ادامه و بعد از تصویب کلیات دو فوریتی تقویم کاری نیمه دوم سال شورای شهر تهران بنا شد طی پیشنهاد زهرا صدراعظم نوری،رییس کمیسیون سلامت،محیط‌زیست و خدمات شهری در روزهایی هم که جلسات شورا برگزار نمی‌شد، صحن شورا برقرار باشد و ویژه به پرونده باغات رسیدگی کند. 

همچنین به پیشنهاد محمد جوادحق‌شناس نیز در برخی از جلسات اختصاصی باغات، نامگذاری معابر هم بررسی خواهد شد. 

در ادامه این جلسه نیز بعد از تصویب کلیات یک فوریتی طرحی برای ایجاد محتوای چندرسانه‌ای قابل استفاده برای توانیابان جهت آشنایی با میراث فرهنگی و طبیعی، اعضا با کلیات طرح « الزام شهرداری تهران به تهیه رمزینه پاسخ سریع برای آثار معماری ارزشمند معاصر ، بافت و بناهای تاریخی و گردشگری و مکان رویدادهای شهر تهران» موافقت کردند.