۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

بارگذاری نجومی در 15هکتار پادگان06/ مصوبه‌ای که پیامدهای آن چند سال دیگر کام تهرانی‌ها را تلخ می‌کند

۱۶ خرداد ۱۳۹۹، ۱۶:۴۷
کد خبر: 443993
بارگذاری نجومی در 15هکتار پادگان06/ مصوبه‌ای که پیامدهای آن چند سال دیگر کام تهرانی‌ها را تلخ می‌کند

فردا بعد از ظهر ۳۵هکتار پادگان ۰۶تبدیل به بوستان ارتش می‌شود و ۱۵هکتار آن زیربار بارگذاری سنگین ۶۳۰هزار متری که ترافیک شدیدتری برای محدوده پاسداران ایجاد خواهد کرد، می‌رود.

به گزارش اقتصاد آنلاین، پادگان 06، پادگانی در شمال شرق تهران با مساحت 52هکتار، که اولین بار در سال 72 و با طرح قانون انتقال پادگان‌ها و اراضی نظامی به خارج از شهر، بنا بود برای تامین خدمات هفتگانه شهری به شهرداری‌ها واگذار شود. قانونی که شهرداری‌ها باید برای تبدیل پادگان‌ها، زمین‌ آن‌ها را می‌خریدند.

در این قانون تاکید شده بود که یا این زمین‌ها به قیمت 35 درصد املاک پیرامون با کاربری مسکونی خریداری شود و یا  40 درصد مساحت زمین به خدمات عمومی اختصاص یاید و 60 درصد دیگر برای تامین هزینه‌های انتقال پادگان بارگذاری شود.

اما  طرح تفصیلی مصوب سال 91 و تبدیل کردن پادگان‌ها به پهنه «M» و «S» یعنی پهنه‌ای که امکان بارگذاری تجاری، اداری و مسکونی در آن وجود دارد، هزینه تملک برای شهرداری را سنگین تر از گذشته کرد.

حالا ارتش می‌خواست از ظرفیتی که طرح تفصیلی دراختیارش قرار داده استفاده کند و بخش بزرگی از مساحت پادگان را تبدیل به مجتمع‌های تجاری، ادرای و مسکونی کند. موضوعی که خیابان پاسداران با حجم شدید ترافیک را از آنچه هست بیشتر قفل می‌کرد.

مدیریت شهری اسبق با ارتش توافق کرده بود که یک میلیون و 600هزار متر مربع از مساحت پادگان تبدیل به مجتمع‌های اداری، تجاری و مسکونی شود، فضایی که برابر با یک شهر 60هزار نفری بود و تبدیل به یک غده سرطانی بزرگ در منطقه پاسداران می‌شد.

بعد از مدتی توافق فوق به کمیسیون ماده 5رفت و سطح ساخت به یک میلیون و 200هزار متر مربع کاهش پیدا کرد. اما با سرکار آمدن پیروز حناچی و براساس توافقاتی که شهرداری تهران با ارتش انجام داد، سطح مورد مطالبه ارتش به 630هزار متر مربع کاهش پیدا کرد. توافقی که در نوع خودش، پیروزی بزرگی برای شهرداری محسوب می‌شد.

بعد از اعلام این توافق بود که شورای شهری‌ها به شهردار پیشنهاد دادند تا شهرداری 630هزار متر مربع توافق شده با ارتش را، در نقطه دیگری تامین کند و کل 52هکتار پادگان 06تبدیل به بوستان بزرگی برای تهرانی‌ها شود و با این اتفاق مشکل ترافیکی جدیدی به منطقه پاسداران اضافه نشود.

اما در نهایت، پیشنهاد شورایی‌ها، از سوی شهردار آنچنان که باید پیگیری نشد و از آنجایی که مساحت پادگان نیز بیش از 10هکتار بود، بررسی آن به شورای عالی معماری و شهرسازی ارجاع داده شد و این شورا در اواخر آبان سال گذشته رای خود را صادر کرد.

موافقت شورای عالی شهرسازی با ساخت هتل، مجتمع مسکونی و مگامال

مطابق با مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی، ارتش می‌تواند در 630هزار متر مربع از پادگان اقدام به ساخت 280هزار مترمربع مسکونی با جمعیت پذیری 3500نفر،69  هزار متر مربع تجاری، 21هزار متر مربع خدمات مسکون، 63 هزار متر مربع هتل و 197 هزار مترمربع اداری کند.

گلایه از کم ‌ کاری شهردار!

خنثی بودن، دربرخی مواقع انفعال و بیشتر اوقات کم‌کاری شهردار تهران در پیگیری موضوعاتی همچون جلوگیری از ساخت بدون پروانه پلاسکو تا واگذار نکردن دستگاه زباله‌سوز چینی به قم و قاطعیت نشان دادن در اجرای طرح ترافیکی که شهرداری معتقد به اجرای آن است، اینروزها محل انتقاد اعضای شورای شهر از پیروز حناچی، شهردار دوساله تهران است.

ابنیار در ماجرای پادگان 06 نیز علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران هرچند از کاهش میزان بارگذاری در پادگان 06تشکر کرده اما در عین حال از پیگیری نکردن پیشنهاد شورا مبنی بر انتقال سهم ارتش به نقطه دیگر شهر از سوی شهردار، انتقاد کرده است.

او در گفت و گویی اظهار کرده است؛ «من مخالف با این بارگذاری نیستم چون کار خوب و ارزشمندی است اما انتظار داشتیم شهرداری پیشنهاد ما را پیگیری کند اما پیگیری نکرد. این پیشنهاد مطرح شد که همه این 50 هکتار آزاد شود و بخشی که سهم مالک است از طریق افزایش محدوده تامین شود. این پیشنهاد قطعا می‌توانست برای طرف مقابل هم امتیازات بیشتری به همراه داشته باشد ولی عمل نشد و انتظار ما این بود که پیشنهاد شورا دنبال شود.»

به گفته سخنگوی شورای شهر تهران «بارگذاری در 650 متر مربع از مساحت پادگان 06 می‌تواند تاثیر منفی بگذارد از این بابت که اگر این بارگذاری را در جای دیگری انجام می‌دادند یا زمین دیگری از اراضی متعلق به شهرداری را تهاتر می‌کردند، بهتر بود اما شهرداری این موضوع را پیگیری نکرد و در این بخش فعال عمل نکرد و موضوع را به این قضیه تقلیل داد که بر سر زیربنا چانه بزند. این کفایت نمی‌کند، باید سراغ پیشنهادهای خلاقانه می‌رفت که منافع شهر و منافع مالکان و نیروهای مسلح هم تامین می‌شود که این کار صورت نگرفت.»

سخنگوی شورای شهر تهران بار دیگر و همین چند شب پیش نیز بار دیگر گلایه خود را از شهرداری طی توییتی ابراز کرد؛ او گفت که؛ «نافی زحمات و پیگیری‌ها نیستیم اما؛ اگر من به جای همکاران شهرداری و شورای عالی شهرسازی و معماری بودم، علاوه بر این 35هکتاری که به بوستان تبدیل می‌شود، درباره 15هکتار باقی مانده هم با مردم صحبت می‌کردم. »

ساخت و ساز در 630هزار متر مربع عجیب غریب نیست!

اما عبدالرضا گلپایگانی، معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران در آخرین گفت و گوی خود تاکید کرده که با توجه به وسعت پادگان، این وسعت بارگذاری  عجیب و غریب نیست؛ چرا که ارتش طی توافقات، پیش از آن می‌توانست چندین برابر بارگذاری فعلی، ساخت ساز داشته باشد.

او گفته که رویکرد شهرداری تغییر کرده ولی همه به دنبال نیم کاسه ای در این ماجرا هستند. 35 هکتار فضای سبز و باز در خیابان ارزشمند پاسداران که حالا زمین هایش به شدت گران شده در اختیار مردم قرار می گیرد و قرار است این بوستان مرکز و کانون فعالیت های فرهنگی با موضوع سربازی و ارتش شود،  قطعا این تصمیم، در خیابان پاسداران حیات مدنی ایجاد می کند.

او همچنین در پاسخ به پرسشی درباره احتمال ایجاد مشکل شدید ترافیکی در پاسداران نیز گفته که؛ شورای عالی شهرسازی و معماری، ضوابط بلند مرتبه سازی را به کلان شهرها ابلاغ کرده که این ضوابط در طرح ارائه شده در پادگان 06 کنترل شده است؛ اصولی همچون اینکه، برج ها به بزرگراه ها دسترسی داشته باشند و روی شریان های محلی تاثیر منفی نگذارند. همچنین در ساخت برج ها باید دسترسی به حمل و نقل عمومی مد نظر قرار گیرد و این ساخت و سازها باید باعث توسعه فضای سبز شهر شوند. علاوه بر این موارد، باید معیارهای مربوط به عدم سایه اندازی برج بر املاک مجاور و همچنین پاسخگویی تاسیسات و تجهیزات شهری نیز رعایت شود که این معیارها در کمیته فنی شورای عالی کنترل شده است.

به گفته معاون حناچی، جمعیت پذیری این فضا، زمانی که پادگان بوده، 6 هزار نفر بوده و حالا در طرح تصویب شده، به 2700 نفر کاهش یافته است. میزان تجاری سازی در طرح جدید به یک سوم طرح قبلی کاهش یافته و قرار است نوع تجاری در این پادگان به گونه‌ای نباشد که جمعیت در مقیاس کلان را جذب خود کند؛ همچنین مقرر شده، بخشی از کاربری مسکونی به هتل اختصاص یابد، تا کمترین  جمعیت پذیری ایجاد شود.

او همچنین اعلام کرده که کلیات این طرح در حالی تصویب شده که باید پیوست ترافیکی آن به تایید معاونت حمل و نقل و ترافیک برسد. اقدامات انجام شده در زمینه تسهیل رفت و آمد می بایست با هزینه ارتش انجام شود و نوع بارگذاری و چینش ساختمان ها به گونه ای است که دسترسی اصلی از بزرگراه شهید صیاد برای آن تامین شده و دسترسی از خیابان پاسداران کمترین میزان منظور شده است. همچنین حدود 1.5 هکتار از سهم 15 هکتاری ارتش به عنوان عرصه تاریخی ثبت شده است که اجازه ساخت و ساز در آن وجود ندارد.

در نهایت اما 35هکتار از پادگان 06، فردا بعد ازظهر و پس از سالها پیگیری ارتش، شهرداری و افکار عمومی تبدیل به بوستان ارتش می ‌ شود. پادگانی که 15هکتار آن زیر بار ساخت و ساز 630هزار متری خواهد رفت و درعین حال ردپای ضعف شهرداری  در پلاک به پلاک ساختمان ‌ هایی که می ‌ توانستند در نقطه دیگری ساخته شوند، باقی می ‌ ماند.