۰ نفر

طی یکصدو هفتمین نشست ادواری شهرداران کلانشهرها مطرح شد:

تعیین تکلیف بدهی‌های شهرداری‌ها به بانک‌ها از طریق تهاتر/ لزوم حمایت دولت از شهرداری‌ها

۱۲ خرداد ۱۳۹۹، ۱۱:۲۸
کد خبر: 443240
تعیین تکلیف بدهی‌های شهرداری‌ها به بانک‌ها از طریق تهاتر/ لزوم حمایت دولت از شهرداری‌ها

یکصد و هفتمین نشست مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران به منظور تبادل نظر در خصوص تعیین تکلیف بدهی های شهرداریها به بانک های عامل و با تاکید بر لزوم حمایت مالی دولت برای جبران آسیب های ناشی از بحران ویروس کرونا بر اقتصاد شهرداری ها روز یکشنبه یازدهم خرداد ماه به ریاست شهردار تهران و به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد.

به گزارش اقتصادآنلاین ، پیروز حناچی شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهرها با اشاره به  موانع اصلی در اجرای بند "و " تبصره 5 قانون بودجه 98 کشور خواستار حل اساسی موضوع بدهی شهرداریها به بانکها در داخل دولت شد و اظهار داشت : متاسفانه شهرداریها در جذب کمک دولت برای جبران آسیبهای مالی محروم ماندند که کمک حداقلی در زمینه ی بدهی شهردایها به بانکهای عامل می تواند تا حدودی در این زمینه موثر باشد.

شهردار تهران در ادامه با بیان اینکه بحران ویروس کرونا دو معنی شامل کاهش درآمدها و افزایش هزینه ها برای شهرداریها به همراه داشت و باید در مقیاس ملی به آن پرداخته شود خواستار ارائه آمار مستند از میزان خسارت و هزینه های وارد شده بر شهرداریهای کلانشهرها بر مبنای شاخص های استاندارد همچون جمعیت ، مساحت و ...  ناشی از بحران کرونا شد.

4

حناچی با اشاره به آغاز به کار مجلس یازدهم به دولایحه مهم " درآمدهای پایدار " و مالیات بر ارزش افزوده " پرداخت و اذعان داشت : با پیگیری هایی که از طریق مجمع و سایر نهادها صورت گرفت خوشبختانه  لایحه درآمدهای پایدار و مالیات بر ارزش افزوده از سوی نمایندگان مجلس در دور قبل تصویب و جهت تایید و ابلاغ به شورای نگهبان ارسال شده است که  ابلاغ نهایی آن مستلزم پیگیری شهرداران از طریق نمایندگان شهرهای متبوع برای نتیجه گیری نهایی می باشد.

5

مهدی جمالی نژاد معاون عمرانی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداریها و دهیاریها نیزدر این نشست مجازی با اشاره به موضوع اوراق مشارکت و تهاتر بدهی شهرداریها به بانکها اظهار داشت : هم اکنون یک واحد در این سازمان پیگیر موضوع می باشد ولی این امر مستلزم اراده جمعی و وحدت رویه از سوی شهرداریهای کلانشهرها و این سازمان است .

 جمالی نژاد در ادامه با بیان اینکه متاسفانه سال 98 شاهد بحران های متعددی در سطح کشور بودیم اظهار داشت :  در اواخر سال موضوع شیوع ویروس کرونا باعث بروز مشکلات دوچندان به ویژه در شهرهای میانی و بزرگ گردید .

6

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه  سه چهارم نمایندگان منتخبان مردم در مجلس یازدهم سابقه ی کار در حوزه ی مدیریت شهری دارند اظهار داشت : همراهی نمایندگان منتخب در حل مشکلات مدیریت شهری می تواند به تحقق مطالبات شهرداریها کمک قابل توجهی نماید .

وی در ادامه خواستار برگزاری یکی از جلسات ستاد ملی کرونا که به ریاست جمهور برگزار می شود با حضور شهرداران کلانشهرها شد .

7

جمالی نژاد در ادامه همچنین در خصوص موضوع تهاتر بانکها،  خواستار برگزاری جلسه ای ویژه و اضطراری با معاون اول رئیس جمهور و شهرداران در  ماه جاری شد.

وی همچنین ضمن دفاع از عملکرد مطلوب شهرداریهای کلانشهرها به منظور مدیریت بحران ویروس کرونا خواستار انعکاس اقدامات درخور توجه شهرداریها از طریق رسانه ی ملی شد.

8

کمال مرادی دبیر کل مجمع شهرداران کلانشهرها نیز با  اشاره به مشکلات و خسارات وارده بر شهرداری ها متأثر از شیوع ویروس کرونا، اظهار داشت : همواره تامین منابع مالی برای اداره شهرها از جمله چالش های شهرداری ها بوده است که متاسفانه با شروع بحران ویروس کرونا در کشور، شهرداریها پس از وزارت بهداشت در صف مقدم مبازره با این بحران مواجه شدند.

9

مرادی با بیان اینکه از جمله مهمترین مسائل مطرح شده در این نشست تعیین تکلیف بدهی شهرداریها به بانک های عامل بود اظهار داشت : با توجه به اینکه به رغم دستورات متعدد ابلاغی تاکنون موانع اجرایی بندهای قانونی تبصره 5 قانون بودجه سال 98 کشور برطرف نگردیده و موضوع همچنان بلاتکلیف و معطل مانده است افزود: این نگرانی وجود  دارد که در ظرف زمانی اجرای قانون بودجه سال 1398 کشور شرایط استفاده شهرداریها از ظرفیت قانونی بودجه در باره انتشار اوراق مشارکت و تهاتر بدهی آنها به بانک ها فراهم نشود و همچنین آخرین مهلت قانونی تهاتر بدهی دولت به شهرداریها بیستم خرداد ماه اعلام شده است لذا مجمع شهرداران تصمیم بر تشکیل جلسه فوق العاده با معاون اول رئیس جمهور و مسئولین ذی ربط در اولین فرصت ممکن را دارد.

10

وی در ادامه خاطر نشان کرد: از این رو مکاتبات لازم به منظور رفع موانع اداری موجود و حل مشکلات مالی شهرداریها با معاون اول رئیس جمهوری صورت پذیرفته است .

طی این نشست همچنین شهرداران کلانشهرهای اصفهان،زاهدان،اراک ،یزد،اردبیل ، تبریز ، ارومیه ، همدان،زاهدان به بیان دیدگاهها و نقطه نظرات خود در خصوص مهمترین موضوعات جلسه پرداختند.

11

 

12

13